امکان سنجش آلایندگی «ناکس» با دستگاههای جدید فراهم شد
اقتصاد ایران: هفته گذشته از تجهیزات نوین معاینهفنی خودروهای سبک و سنگین برای تمام مراکز معاینهفنی شهرداری رونمایی شد.
این مراسم با حضور مدیران شهری، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و شورای اسلامی شهر تهران و رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در مرکز معاینهفنی نیایش برگزار شد.
فراهم نبودن امکان تعویض قطعات از سال ۱۳۷۹
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران در مراسم رونمایی از تجهیزات نوین معاینهفنی شهرداری تهران اظهار کرد: تهران به سمت برقی سازی حرکت کرده و امسال ۲ هزار تاکسی برقی وارد ناوگان تاکسیرانی کردیم و همچنین ۲۰۰ دستگاه اتوبوس برقی نیز به زودی وارد ناوگان خواهد شد. محسن
هرمزی در ادامه افزود: در ۱۵سال اخیر با عقبماندگی در نوسازی تجهیزات معاینهفنی مواجه بودیم. به دلیل فرسودگی در این بخش، آزمونهای معاینهفنی با خطا مواجه میشدند.
معاون شهردار تهران گفت: همچنین در ناوگان حملونقل عمومی نیز در نوسازی عقبماندگی داشتیم که در این بخش نیز تلاشهای خوبی صورت گرفته است. تلاش میکنیم با نوسازی تجهیزات و ناوگان حملونقل عمومی، وضعیت کیفیت هوا و زیست را در پایتخت ارتقا دهیم.
مدیرعامل ستاد معاینهفنی شهر تهران نیز از رونمایی از تجهیزات جدید معاینهفنی خبر داد و گفت: از این پس سنجش آلایندگی «ناکس» (اکسیدهای نیتروژن) با دستگاههای جدید را نیز انجام خواهیم داد.
محمد میرزاییقمی در مراسم رونمایی از تجهیزات سبک و سنگین نوین معاینهفنی شهرداری تهران با بیان اینکه در سطح شهر تهران هشت مرکز معاینهفنی خودرو سبک در تهران داریم، گفت: از سال ۱۳۷۹ تاکنون با توجه به عمر کارکرد تست دستگاههای معاینهفنی و به علت تحریمهای ظالمانه امکان تعویض قطعات فراهم نبود. با توجه به اینکه صحت دیتاها افزایش یافته، تصمیم به نوسازی ۳۲ خط سبک و سه خط سنگین گرفته شد.
وی ادامه داد: دستگاهها از طریق شرکت سرمایهگذاری شهر و تخصیص بودجه نوسازی خریداری شدند که برای اولینبار از سوی شورای شهر برای نوسازی دستگاهها در نظر گرفته شده بود.
میرزاییقمی گفت: چند شرط برای انتخاب مجری وجود داشت و قرار شد استاندارد دستگاهها بهروز و خرید و نصب توسط شرکت دانشبنیان داخلی باشد. همچنین شرط کردیم این دستگاهها، توسط شرکتهای دانشبنیان قابلیت توسعه داشته باشند و گارانتی خدمات سهسال به صورت رایگان باشد و پس از آن تامین قطعات نیز از سوی شرکت اولیه تامین شود. هرچند خرید خارجی بوده؛ اما دست شرکتهای دانشبنیان داخلی را نبستیم.
نقص فنی یک میلیون خودرو مشمول معاینهفنی
مدیرعامل ستاد معاینهفنی شهر تهران با تاکید بر اینکه سال گذشته سه قرارداد جداگانه برای تامین دستگاهها منعقد شد، افزود: قرارداد اول مربوط به تامین دستگاه تست آلایندگی، یک قرارداد مربوط به تست ایمنی و قرارداد سوم نیز مربوط به دستگاههای معاینهفنی خودروهای سنگین است. این قراردادها منعقد و ابتدای امسال نیز دستگاههای تست آلایندگی تحویل شد که آنها را در همه مراکز معاینهفنی نصب کردیم. بعد از آن دستگاههای تست ایمنی را در شهریورماه تحویل گرفتیم و اکنون پس از گذشت چندماه نصب این دستگاهها تمام شده، این در حالی است که با توجه به زمانبر بودن نوسازی، خللی در نوبتدهی و معاینهفنی رخ نداد.
وی با بیان اینکه ارزش این پروژه بیش از یکمیلیون دلار است، گفت: ناکس به عنوان یکی از آلایندههای معیار در تهران به خصوص در ۶ماهه اول سال محسوب میشود و از این به بعد، ناکس نیز کنترل خواهد شد. میرزاییقمی با بیان اینکه پیش از این امکان تست خروجی آلایندگی اگزوز خودروهای گازسوز وجود نداشت و خودرو باید در حالت بنزینی فعالیت میکرد، گفت: اما حالا دستگاههای جدید قابلیت اندازهگیری آلایندگی خودروهای گازسوز را دارند. همچنین با این دستگاههای جدید در مورد آزمونهای دور بالا در قالب معاینهفنی برتر نیز تستها به سهولت انجام میشود.
وی درمورد تاثیر نوسازی تجهیزات گفت: بر اساس سیاهه انتشار و بررسی ستاد معاینهفنی اگر معاینه خودروها به صورت کامل باشد، به گونهای که سطح آلایندگی خودرو در همان سطحی که خودرو از خودروساز تحویل شده است، باقی بماند شاهد کاهش ۱۲۲هزار تن آلاینده گازی و ۱۸درصدی تناژ آلاینده گازی در طول سال خواهیم بود.
بهگفته وی، براساس پیشبینیهای مبتنیبر دادههای ستاد معاینهفنی، در سطح شهر تهران حدود یک میلیون خودرو مشمول معاینهفنی دچار نقص فنی بوده و حدود ۴۲۰ هزار دستگاه دارای نقص آلایندگی هستند.
زنجیره معاینهفنی را کامل ببینیم
سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیطزیست مجلس نیز در این مراسم گفت: ارتقای معاینهفنی موضوعی ضروری بهویژه برای شهر تهران است. البته باید زنجیره معاینهفنی را کامل ببینیم. اگر این زنجیره را کامل نبینیم هرقدر هم مراکز معاینهفنی ما خوب و مجهز باشند، اثرگذار نخواهند بود. بخشی از خودروهایی که در تهران تردد می کنند، گواهی معاینهفنی را از مراکز تهران نمیگیرند. همچنین در تهران انبوهی خودرو وجود دارد که پلاک تهران نیستند و بخشی از آنها بسیار فرسودهاند و حتی از عمر فرسودگی آنها گذشته است. موضوع کاهش آلایندگی، همت جمعی میطلبد. علاوهبر معاینهفنی، سایر دستگاهها هم باید وظایف خودشان را انجام دهند.