کاهشی شدن دوباره قیمت خودرو در بازار آزاد

اقتصاد ایران: سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی پس از دو سال فعالیت و درحالی که کارآمدی چندانی از خود نشان نداد، حالا در آستانه حذف قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران ،  منابع خبری در این زمینه عنوان می‌کنند که شورای‌رقابت تصمیم دارد سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی را حذف کند؛ زیرا معتقد است این سامانه‌ها ذاتا کمکی به‌تنظیم بازار خودرو نمی‌کنند. این منابع خبری عنوان کردند شورای‌رقابت پیش‌تر سامانه یکپارچه تخصیص خودروهای داخلی را نیز به‌دلیل ناکارآمدی آن، حذف کرد.

در حال حاضر دو سامانه در حوزه فروش خودروهای وارداتی فعال است که یکی به بنزینی‌ها و هیبریدها مربوط می‌شود و دیگری به‌تمام برقی‌ها. طبق مصوبه شورای‌رقابت، الزامی به‌عرضه خودروهای برقی در سامانه موردنظر وجود ندارد؛ اما در مورد خودروهای هیبرید و بنزینی، شورای‌رقابت هنوز آزادی فروش خارج از سامانه را مصوب نکرده است.

در همین رابطه خبرها از این قرار است که شورای‌رقابت احتمالا به‌زودی آزادی فروش خودروهای هیبرید، خارج از سامانه را تصویب می‌کند و در گام بعدی نیز این الزام از روی خودروهای بنزینی برداشته خواهد شد. این اظهارات در شرایطی است که این روزها خبرهایی مبنی بر فروش خودروهای وارداتی، خارج از سامانه به‌گوش می‌رسد. استارت این ماجرا، با خودروهای برقی زده شد؛ به‌نحوی که فروش خودروهای مورد نظر خارج از سامانه، مسئولان وزارت صمت را به‌واکنش واداشت.

ماجرا از این قرار است که برخی واردکنندگان خودروهای برقی، اقدام به‌عرضه محصولات خود خارج از سامانه رسمی کرده‌اند. آن‌ها حتی اطلاعیه فروش قسطی خودروهای برقی را منتشر کردند تا مشتریان را به‌خرید این خودروها ترغیب کنند.

مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت، دو واکنش متفاوت به‌این موضوع داشت؛ مهدی ضیغمی ابتدا به‌صراحت اعلام کرد: «هرگونه فروش خودروهای وارداتی - چه بنزینی، چه برقی- خارج از سامانه ممنوع است.»

وی در نشست خبری آنلاین اواخر آذرماه امسال خود با خبرنگاران گفت: «اخیرا برخی واردکنندگان در تعداد بالا از طریق شبکه نمایندگی‌های خود مشغول ثبت‌نام و دریافت وجه علی‌الحساب از متقاضیان هستند. برخی شرکت‌ها بدون ثبت‌سفارش اقدام به‌پیش‌فروش یا فروش قطعی خودرو می‌کنند که باید به‌سرعت از این موضوع جلوگیری شود؛ این درحالی است که هرگونه فروش خودروهای وارداتی و برقی خارج از سامانه یا حتی واردات خودرو بدون ثبت‌سفارش، غیرقانونی است.»

هرچند اصل تاکید ضیغمی در این نشست روی مساله ممنوعیت فروش خودروهای ثبت‌سفارش نشده است، اما وی به‌صراحت گفته است فروش خودروهای برقی خارج از سامانه ممنوع است. این درحالی است که وی دیروز واکنش دیگری نسبت به‌عرضه برقی‌ها در سامانه داشت؛ به‌طوری که اعلام کرد: «براساس مصوبه شورای‌رقابت، شرکت‌های واردکننده می‌توانند صرفا خودروهای برقی را خارج از سامانه عرضه کنند.»

بنابراین با در نظر گرفتن آخرین اظهارنظر مدیر طرح واردات خودرو، وزارت صمت نیز رسما پذیرفته که واردکنندگان می‌توانند خودروهای برقی را خارج از سامانه عرضه کنند. این به آن معناست که عرضه خودروهای برقی خارج از سامانه، تخلف نیست و واردکنندگان در این مورد آزاد هستند.

با این حال اما وزارت صمت با استناد به‌مصوبه‌های شورای‌رقابت، اجازه فروش خودروهای غیربرقی، بنزینی و هیبرید را خارج از سامانه نمی‌دهد. از نظر وزارت صمت، طبق دستورالعمل شورای‌رقابت، خودروهای بنزینی و هیبرید باید در سامانه مورد نظر عرضه شوند و فروش خارج از سامانه تخلف است.

اخیرا اخبار ضد و نقیضی مبنی بر فروش خودروهای غیربرقی خارج از سامانه منتشر شده که بر اساس آن‌ها، برخی شرکت‌ها اقدام به‌فروش خودروهای غیربرقی خارج از سامانه کرده‌اند. این موضوع واکنش وزارت صمت را به‌دنبال داشت و مدیر طرح واردات خودرو این وزارتخانه تاکید کرد که فروش خودروهای وارداتی (غیر برقی) خارج از سامانه ممنوع است. این درحالی است که واردکنندگان خودرو منکر وقوع چنین تخلفی در سطح گسترده هستند.

سیاستگزار از ابتدای آزادسازی واردات خودرو در سال ۱۴۰۱، صفر تا صد واردات را به‌دست گرفت تا به‌این واسطه، مانع تخلف واردکنندگان شده و به‌تنظیم بازار خودرو کمک کند. پیش از ممنوعیت واردات خودرو در سال ۱۳۹۷، واردکنندگان در قیمت‌گذاری، فروش، نحوه فروش و کسب سود آزادی عمل داشتند؛ اما در دور جدید واردات، سیاستگزار تقریبا تمام این اختیارات را از آن‌ها گرفت.

کاهش قیمت ۱۰ میلیون‌تومانی دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۳)

خودروهای داخلی روز گذشته افت بهای یک تا ۷ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پژو پارس TU۵ (دریچه‌برقی) (۱۴۰۳) با ۷ میلیون‌تومان کاهش ۹۸۱ میلیون‌تومان، سورن پلاس فول (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۷۸۵ میلیون‌تومان، شاهین اتومات (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۸۸۴ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای هیدرولیک (۸۵گانه) (۱۴۰۳) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۷۹۵ میلیون‌تومان، سورن پلاس دوگانه (۱۴۰۳) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۸۵۷ میلیون‌تومان و نیسان آپشنال (دریچه‌برقی) (۱۴۰۳) با ۳ میلیون‌تومان کاهش ۶۲۸ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین در میان خودروهای مونتاژی شاهد افت بهای ۵ و ۱۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت فونیکس تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۸۷۰ میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی X۵ (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۷۳۰ میلیون‌تومان، دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۴۷۰ میلیون‌تومان، جک S۳ (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۲۶۰ میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی J۷ (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۶۸۰ میلیون‌تومان و هایما S۷ پلاس (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۷۹۰ میلیون‌تومان رسید.

در گروه خودروهای وارداتی نیز شاهد افت بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هیوندای کرتا (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۱۵۰ میلیون‌تومان، سراتو ۲۰۰۰ سی‌سی اتوماتیک GT لاین (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۹۵۰ میلیون‌تومان، تویوتا کرولا - ۱۲۰۰ سی‌سی (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۶۵۰ میلیون‌تومان و نیسان سانی (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ