فرودگاه امام به هاب هوایی اوراسیا تبدیل میشود؟
اقتصاد ایران: فرودگاه بینالمللی امامخمینی (ره) در ارتباطات هوایی داخلی و بینالمللی نقش به سزایی دارد که ایجاد فضای حضور بخش غیردولتی داخلی و خارجی، می تواند شتابدهنده تبدیل آن به هاب هوایی منطقه باشد.
این فرودگاه در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی تهران واقع شده و به دلیل نزدیکی به پایتخت و همچنین دسترسی آسان به دیگر نقاط کشور، در حملونقل هوایی داخلی و بینالمللی نقش به سزایی دارد.
فرودگاه امامخمینی (ره) با امکانات پیشرفته خود، خدمات متنوعی اعم از ترمینالهای مسافری (دارای ترمینالهای مجزا برای پروازهای داخلی و بینالمللی)، خدمات بار (امکانات ویژه برای باربری و حمل بارهای سنگین)، خدمات رفاهی (رستورانها، فروشگاهها و خدمات بانکی) و دسترسی مبتنی بر حملونقل عمومی (TOD)، را به مسافران ارائه میدهدبه دلیل موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد ایران در اتصال نقاط گوناگون جهان به یکدیگر، پتانسیل تبدیل این فرودگاه به هاب هوایی غرب آسیا و دروازهای برای ارتباطات بینالمللی و منطقهای وجود دارد.
این فرودگاه با ارائه پروازهای مستقیم به مقاصد مختلف در آسیا و اروپا، به عنوان یکی از مهمترین مراکز پروازی در غرب آسیا به شمار میرود.فرودگاه امامخمینی (ره) نه تنها در زمینه حمل و نقل، بلکه در توسعه اقتصادی کشور نیز تأثیرگذار است. این فرودگاه با جذب گردشگران خارجی و تسهیل تجارت بینالمللی، به رشد اقتصادی کشور کمک میکند. همچنین، ایجاد شغلهای جدید در زمینههای مختلف از جمله حمل و نقل، هتلداری و خدمات گردشگری از دیگر مزایای این فرودگاه است.
به گفته چلندری، هماکنون مگا ترمینال بار با سرمایه گذاری خارجی با ۲۴۰ میلیون دلار آماده کلنگ زنی و امضای قرارداد است.
همچنین، ۴۲ پروژه سرمایه گذاری در شرکت شهر فرودگاهی امامخمینی به ارزش ۲۸ همت آماده افتتاح است.وی در خصوص بازگشت شرکتهای هواپیمایی خارجی به کشور توضیح داد: اکثر شرکتهای هواپیمایی خارجی و شرکت هواپیمایی سوئیسی بازگشته اند سایر شرکت ها در حال رایزنی برای بازگشت هستند.
چلندری افزود: از ابتدای امسال میانگین روزانه ۱۵۰ تا ۱۶۰ پرواز ثبت شده است.مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امامخمینی گفت: رویکرد شرکت شهر فرودگاهی امامخمینی بر اساس سیاستهای دولت چهاردهم اجرای مفاد برنامه هفتم پیشرفت است.
در این خصوص واگذاری فرودگاهها به بخش خصوصی، استفاده از ظرفیت سرمایهگذاران خارجی، اعطای مجوز برای پروازهای تجاری و اخذ مالیات از مسافران سفرهای بینالمللی برای توسعه زیرساختهای شهر فرودگاهی در حال انجام است. وی تصریح کرد: شرایط واگذاری برخی عرصههای شرکت فرودگاهی امامخمینی به بخش خصوصی فراهم شد.
مهدی باقری، کارشناس ترانزیت، اظهار کرد رقابت با فرودگاههای دیگر مانند دبی، دوحه و استانبول برای حملونقل کشور حیاتی است. نیاز به بهبود و توسعه زیرساختهای فرودگاه برای پاسخگویی به افزایش تعداد مسافران، افزایش همکاری با خطوط هوایی بینالمللی و جذب بیشتر گردشگران و استفاده از فناوریهای پیشرفته برای بهبود خدمات و کاهش زمان انتظار مسافران برای تحول این فرودگاه نیاز است.