صدرنشینی تویوتا همچنان ادامه دارد
اقتصاد ایران: «جیدیپاور» یکی از مراجع مهم و معتبر در صنعتخودرو بهشمار میرود که هر ساله محصولات جدید خودروسازان مطرح را مورد بررسی و ارزیابی قرار میدهد. این موسسه معتبر در سال جاری میلادی، خودروهای جدیدی را مورد ارزیابی قرار داده و باکیفیتترینها را بهجهان معرفی کرده است.
این خودروهای باکیفیت در کلاسهای متعددی معرفی شدهاند که در ادامه، چهار مدل انتخابی «جیدیپاور» را در کلاس سدانها بررسی میکنیم.
لکسوس IS با 87 امتیاز
لکسوس IS نماینده تویوتا در کلاس سدانهای کامپکت لوکس است. تا به امروز سه نسل از این خودرو روی خطتولید لکسوس قرار گرفته است. لکسوس IS نسل سوم برپایه و اساس New N پلتفرم تویوتا شکل گرفته که بهلطف زبان جدید طراحی این برند لوکس ژاپنی، استایل اسپرت و خاصی دارد. لکسوس IS در اواخر سال 2020 میلادی دستخوش تغییرات طراحان تویوتا قرار گرفت که نتیجه آن ایجاد استایلی جسورانهتر بود. در بدنه این خودرو از خطوط تیز و شکسته بهره گرفته شده است.
همچنین در نمای جلو، چراغهای باریک با جلوپنجره جمعوجور دوکیشکل و چراغهای پیوسته در نمای عقب، چهره و استایل زیبا و اسپرتی به IS بخشیده است.
کابین این خودرو همچنان تلفیقی از سبکهای کلاسیک و مدرن است که فضای بسیار جذاب و هیجانانگیزی را در اختیار سرنشینان قرار میدهد. قویترین نسخه IS با نام IS500 F Sport پرفورمنس شناخته میشود که زیر کاپوت خود یک موتور 8 سیلندر 4969 سیسی اتمسفریک را جا داده است.
این موتور همان پیشرانه معروف 2UR-GSE است که بهلطف سیستم D-4S (پاشش سوخت مستقیم منحصربهفرد تویوتا)، سیستم تایمینگ متغیر هوشمند سوپاپها و نسبت تراکم 12.3 بهیک میتواند قدرت و گشتاور بالایی فراهم آورد. این پیشرانه حداکثر قدرت 472 اسببخاری را در دور 6700 آرپیام (دور در دقیقه) و حداکثر گشتاور 535 نیوتونمتری را در دور 4800 آرپیام فراهم میآورد. این قدرت و گشتاور بهکمک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک تیپ-ترونیک بهچرخهای عقب منتقل میشود.
دلیل اصلی انتخاب لکسوس IS توسط «جیدیپاور» کیفیت بالای ساخت پیشرانه و کیفیت نهایی این خودرو است. این خودرو در بخش کیفیت و اطمینانپذیری 88 امتیاز از 100 امتیاز، در بخش تجربه رانندگی بهلطف سیستم تعلیق باکیفیت 87 امتیاز از 100 امتیاز و در بخش ارزش خرید 85 امتیاز از 100 امتیاز را از آنِ خود کرده است. بر این اساس درنهایت این خودرو امتیاز 87 را از موسسه «جیدیپاور» دریافت کرده و در صدر جدول سدانهای کامپکت لوکس 2024 قرار گرفته است.
کادیلاک CT4 با 83 امتیاز
زیر برند لوکس جنرالموتورز یعنی کادیلاک، همواره سعی داشته در صنعتخودرو جایگاه ویژهای بهدست آورد که تا به امروز در این عرصه نیز موفق بوده است. CT4 بهعنوان سدان کامپکت لوکس این خودروساز از سال 2019 میلادی بهبازار جهانی عرضه شد تا با بامو سری 3، مرسدسبنز C کلاس، آئودی A4 و لکسوس IS بهرقابت بپردازد.
میتوان گفت CT4 در این کلاس از خودروها جایگاه خاصی بهدست آورده است. این خودرو از نظر طراحی بهزبان جدید طراحی کادیلاک مزین است که استایلی با وقار و اسپرت دارد. کادیلاک CT4 در قویترین نسخه خود یعنی V بلکوینگ به یک موتور 6 سیلندر ویشکل تویین-توربوشارژ مجهز است که حداکثر 472 اسببخار قدرت و 603 نیوتونمتر گشتاور فراهم میآورد.
این قدرت و گشتاور بهکمک گیربکس 6 سرعته دستی یا 10 سرعته اتوماتیک بهچهار چرخ منتقل میشود. کادیلاک CT4 مدل 2024 از نظر امکانات رفاهی بهکلاستر یکپارچه با سیستم اطلاعات-سرگرمی، کروزکنترل پیشرفته، سیستم کمکی هوشمند رانندگی مبتنی بر سطح دو و نیم خودران، سیستم پیشگیری از برخورد از جلو و عقب، سیستم هشدار نقاط کور و ... تجهیز شده است. CT4 در ارزیابیهای موسسه «جیدیپاور» بهعنوان یکی از باکیفیتترین سدانهای کامپکت معرفی شده است.
این خودرو در زمینه کیفیت و اطمینانپذیری 86 امتیاز از 100 امتیاز، در زمینه تجربه رانندگی (بهلطف سیستم تعلیق کارآمد) 77 امتیاز از 100 امتیاز و در زمینه ارزش خرید 81 امتیاز از 100 امتیاز را کسب کرده است. این خودرو درنهایت 83 امتیاز از 100 امتیاز را از آنِ خود کرد تا در رتبه دوم فهرست باکیفیتترین سدانهای کامپکت قرار گیرد.
بامو سری3 با 81 امتیاز
سری 3 از بامو را باید جزو محبوبترین و جذابترین سدانهای حاضر در بازارهای جهانی دانست. نسل هفتم این خودرو (موسوم به G20) در اکتبر سال 2018 میلادی و با زبان جدید طراحی باواریاییها بهتولید رسید. سری 3 G20 از نظر طراحی همچنان با خطوط شارپ و بهترین تناسبات ابعادی شکل گرفته است. این خودرو بهلطف ستون C زاویهدار، پشت کوتاه و پوزه نسبتا بلند، نمایی اسپرت دارد. این خودرو در نمای جلو با فرمت جدید چراغهای باواریایی تولید شده و اواخر سال 2022 میلادی دستخوش تغییرات طراحان باواریایی قرار گرفت.
بر این اساس چراغهایی با LED های دوگانه بهسبک بامو، خطوط تیز روی کاپوت و جلوپنجرهای به فرم جدید بامو، چهره جسورانه و پویایی بهاین خودرو داده است. در نمای عقب، شاهد چراغهای باریک با LED هایی L شکل هستیم. با حجمپردازیهای ویژه در این نما، شاهد طراحی زیبا و چشمنوازی هستیم.
کابین سری 3 بهزبان جدید طراحی بامو مزین شده و به بالاترین سطح امکانات رفاهی و مدرن نیز مجهز است. قویترین نسخه سری 3، M340i است که زیر چهره جسورانه خود یک موتور 6 سیلندر خطی بهحجم 3 لیتر و مزین بهفناوری تویین-توربوشارژ را جا داده است. این موتور همان موتور معروف B58B30 است که حداکثر میتواند 382 اسببخار قدرت و 500 نیوتونمتر گشتاور بهارمغان آورد. این قدرت و گشتاور بهکمک گیربکس 8 سرعته استپ-ترونیک و بهکمک سامانه xDrive بهچهار چرخ منتقل میشود.
سری 3 از نظر موسسه «جیدیپاور» در زمینه کیفیت و اطمینانپذیری 80 امتیاز از 100 امتیاز، در زمینه تجربه رانندگی 84 امتیاز از 100 امتیاز و از نظر ارزش خرید 79 امتیاز از 100 امتیاز را از آنِ خود کرده است. سری 3 در نهایت با کسب 81 امتیاز از 100 امتیاز در رتبه سوم جدول با کیفیتهای «جیدیپاور» قرار گرفته است.
تسلا مدل 3 با 80 امتیاز
تنها نماینده تمامالکتریکیها در این فهرست، تسلا مدل3 است. این خودرو که یکی از محصولات اقتصادی تسلاست، از نظر طراحی نسبتا اسپرت و ساده است. طراحی مینیمال و ساده همیشگی تسلا در مدل 3 بهخوبی بهچشم میآید. البته فرمت بدنه این خودرو بهلطف استفاده از ستون C زاویهدار و خمیدگی فرمت سقف، حالتی فستکوپه مانند دارد. تسلا مدل 3 در اوایل سال گذشته میلادی دستخوش تغییراتی قرار گرفت و فیسلیفتی نسبتا جزئی روی آن انجام شد.
این فیسلیفت حدود 20 درصد بهآمار فروش این خودرو اضافه کرد. لازم بهذکر است نسخه فیسلیفت این خودرو مورد ارزیابی موسسه «جیدیپاور» قرار گرفته است. این خودرو در زمینه فناوری و تکنولوژی، امتیاز بالایی را کسب کرده که مهمترین بخش در این زمینه، سیستم خودران این سدان است.
این خودرو در زمینه کیفیت و اطمینانپذیری بهدلیل عدم دقت در مونتاژ 74 امتیاز از 100 امتیاز، در زمینه تجربه رانندگی بهلطف فناوریهای سطح بالا در صنعتخودرو (از جمله سیستم خودران بهینهسازیشده) 85 امتیاز از 100 امتیاز و در زمینه ارزش خرید 85 امتیاز از 100 امتیاز را بهخود اختصاص داده است. این خودرو با کسب امتیاز نهایی 80 از 100 در فهرست باکیفیتهای «جیدیپاور» قرار دارد.