به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،ویروس اچآیوی به صورت خاموش وارد بدن میشود و در گلبولهای سفید خون رشد میکند، بدون اینکه در ابتدا علائمی از خود نشان دهد. با این حال، عدم توجه به این بیماری میتواند عواقب جبرانناپذیری داشته باشد. اهمیت آگاهیرسانی در خصوص ویژگیها، علائم و راههای پیشگیری از این بیماری بر هیچکس پوشیده نیست. رسانهها باید در این زمینه فعال باشند تا جامعه از خطرات این بیماری آگاه شود و راههای مقابله با آن را یاد بگیرد.
ترسها و باورهای غلط مردم
در سالهای اولیه شناسایی ایدز در کشور، ترسهای زیادی در میان مردم وجود داشت و بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری به دلیل انگزنی اجتماعی، مورد تبعیض قرار میگرفتند. خوشبختانه با گذشت زمان و افزایش آگاهی، مردم فهمیدند که اچآیوی از طریق تماسهای معمولی مانند صحبت کردن، زندگی کردن، یا استفاده از وسایل عمومی منتقل نمیشود. همچنین درمانهای جدید باعث شده تا مبتلایان به این بیماری به زندگی طبیعی خود ادامه دهند.
کاهش سن مبتلایان و ضرورت توجه بیشتر
یکی از مشکلات جدی این روزها، کاهش سن مبتلایان به ایدز است. سن ابتلا به این بیماری اکنون به ۱۳ سال نیز رسیده است که نشاندهنده یک خطر جدی است و باید توجه بیشتری به آن شود. علیرغم این واقعیت، رسانهها همچنان به این مسأله بیتوجهی میکنند. کارشناسان نیز اعلام کردهاند که در سالهای اخیر، روابط جنسی به عنوان عامل اصلی انتقال اچآیوی شناخته شده است، که این موضوع نیازمند اطلاعرسانی و تولید محتوای مناسب است.
رسانهها: نقش اساسی در آگاهیبخشی
رسانهها، با توجه به نفوذ گستردهای که در جوامع دارند، نقش حیاتی در آگاهیبخشی دارند. از آنجایی که رسانهها به ابزارهایی دسترسی دارند که میتوانند در سطح وسیع اطلاعات را منتشر کنند، باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کنند. امروزه ابزارهای رسانهای پیشرفت قابل توجهی داشتهاند و باید پیامهای مرتبط با ایدز به شکل جذاب و موثرتر به مخاطبان منتقل شود.
ضرورت بازگشت به تولید محتوا و اطلاعرسانی فعال
در گذشته، رسانههای مختلف مانند تلویزیون سریالهایی را درباره ایدز پخش میکردند که واکنشهای مثبتی از مردم به دنبال داشت. سریالهایی مانند "پریا" که در خصوص این بیماری به بحث و آگاهیبخشی پرداخته بود، نشان داد که مردم به اطلاعات بیشتری در مورد ایدز نیاز دارند. اما با گذشت زمان و در سایه سکوت رسانهها، این نیاز به شدت کاهش یافته است و باید این خلا پر شود.
سکوت رسانهها یک معضل است
به رغم پیشرفتهای علمی در درمان ایدز، همچنان این بیماری به عنوان یک معضل اجتماعی در حال گسترش است. سکوت رسانهها در برابر این موضوع میتواند آسیبهای زیادی به دنبال داشته باشد. باید به این حقیقت رسید که ایدز یک تهدید جدی است و برای مقابله با آن باید به صورت مستمر و همهجانبه آگاهیرسانی شود. رسانهها باید از این فرصت استفاده کرده و با اطلاعرسانی دقیق، از گسترش این بیماری جلوگیری کنند.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه