به گزارش سلامت نیوز به نقل ازشینهوا، محققان چینی با تحلیل دادههای مربوط به سلامت و بازنشستگی چین، ارتباط میان استفاده از رسانههای اجتماعی و علائم افسردگی در میان افراد مسن را مورد بررسی قرار دادند. این تحقیق که به رهبری چی یانلینگ، استاد دانشگاه نانکاری چین، انجام شده، نشان میدهد که فعالیت در شبکههای اجتماعی میتواند به کاهش علائم افسردگی یا پیشگیری از بروز آن در سالمندان کمک کند.
این تحقیق که از دادههای یک نظرسنجی ملی در چین استفاده کرده است، روی گروه سنی ۴۵ ساله و بالاتر متمرکز بود. محققان در دو مرحله، ابتدا در سال ۲۰۱۸ و سپس در سال ۲۰۲۰، تغییرات علائم افسردگی را در میان ۹۱۲۱ نفر از پاسخدهندگان بررسی کردند. این افراد در ابتدا هیچ نشانهای از افسردگی نداشتند، اما طی دو سال بعد، وضعیت روانی آنها تحت تأثیر استفاده از رسانههای اجتماعی قرار گرفت.
نتایج نشان داد که در میان افرادی که در ابتدا هیچ نشانهای از افسردگی نداشتند، فعالیتهای مختلف در رسانههای اجتماعی با ۲۴ درصد کمتر احتمال بروز علائم افسردگی همراه بود. در واقع، مشارکت در فعالیتهایی مانند چت آنلاین، تماشای فیلم، بازی، خواندن اخبار و خرید آنلاین میتوانست از بروز افسردگی جلوگیری کند.
از طرفی، در میان افرادی که قبلاً علائم افسردگی را تجربه کرده بودند، استفاده فعال از رسانههای اجتماعی طی دو سال، تأثیر مثبت بیشتری داشت. کسانی که در سه یا بیشتر از هفت فعالیت مختلف رسانهای شرکت میکردند، ۱.۲۴ برابر بیشتر احتمال داشت که علائم افسردگی آنها کاهش یابد و به وضعیت غیر افسرده بازگردند. جالبتر اینکه، افرادی که در طول این دو سال بهطور مداوم در رسانههای اجتماعی فعال بودند، ۱.۳۶ برابر بیشتر احتمال داشت که تغییرات مثبت در وضعیت روانی خود را تجربه کنند.
چی یانلینگ، سرپرست این تحقیق، اشاره میکند که افسردگی به یکی از مشکلات اصلی سالمندان تبدیل شده و با توجه به پیری سریع جوامع، این معضل در آینده بیشتر از همیشه برجسته خواهد شد. او تأکید میکند که توجه ویژه به گروههای آسیبپذیر، از جمله سالمندان، زنان، روستاییان و افراد کم درآمد، برای پیشگیری از افسردگی و ارتقاء سلامت روان ضروری است.
این تحقیق نشان میدهد که بهکارگیری ابزارهای دیجیتال مانند رسانههای اجتماعی میتواند به عنوان یک ابزار حمایتی در کنار درمانهای روانشناختی، به افزایش تعامل اجتماعی و کاهش احساس تنهایی در افراد مسن کمک کند.
با توجه به این یافتهها، استفاده از رسانههای اجتماعی بهعنوان یک ابزار موثر برای پیشگیری و کاهش افسردگی در سالمندان میتواند یک رویکرد نوآورانه و مفید در مراقبت از سلامت روانی این گروه سنی باشد. از آنجایی که سالمندان ممکن است بیشتر از سایر گروههای سنی در معرض افسردگی قرار بگیرند، گنجاندن رسانههای اجتماعی در برنامههای درمانی میتواند گامی مؤثر در راستای بهبود کیفیت زندگی آنها باشد.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه