حوادث ترافیکی نخستین عامل مرگ و میر جوانان است
اقتصاد ایران: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: حوادث ترافیکی اولین عامل مرگ و میر در افراد ۵ تا ۲۹ ساله است و با توجه به این گروه سنی، میتوان ارتباط آن را با جوانی جمعیت مشاهده کرد.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا ظفرقندی؛ وزیر بهداشت، امروز در چهارمین کنگره ملی تروما که به همت دانشگاه علوم پزشکی بقیهالله(عج) در مرکز همایشهای رازی برگزار شد، اظهار کرد: براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، تعداد متوفیان ناشی از حوادث ترافیکی در جهان نسبت به سال 2010، 5 درصد کاهش یافته است. حوادث ترافیکی اولین عامل مرگ در افراد 5 تا 29 سال است، و اگر به این گروه سنی توجه شود، میتوان ارتباط آن را با جوانی جمعیت مشاهده کرد.
وی افزود: اگر کشور ما با همین روند پیش برود، در سال 2050 به سالخوردهترین کشور منطقه تبدیل خواهد شد. برای مقابله با این موضوع، تلاشهای زیادی باید انجام شود، از جمله ایجاد مراکز درمان ناباروری که در نهایت، سالانه بین 1500 تا 2000 تولد به دنبال دارد. در حالی که مرگ و میر ناشی از حوادث جادهای در کشور ما سالانه 20 هزار نفر از جوانان را از دست میدهد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: حوادث ترافیکی دوازدهمین عامل مرگ در همه گروههای سنی در جهان است. این حوادث 2.2 درصد از مرگها در سطح جهانی و 3.7 درصد از مرگها در منطقه مدیترانه شرقی را تشکیل میدهند، در حالی که در ایران 5.4 درصد مرگها به دلیل تصادفات است.
ظفرقندی با اشاره به اینکه میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات در سال 1399 حدود 15 هزار نفر بوده، اما اکنون به بیش از 20 هزار نفر افزایش یافته است، گفت: مرگ و میرهای قابل پیشگیری باید مورد توجه قرار گیرند، اما تمام این مسائل در حوزه پزشکی و سلامت نیست. بسیاری از عوامل مؤثر بر بروز تصادفات، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هستند.
وی افزود: تمام رشتههای مرتبط با تروما از جمله ارتوپدی، طب اورژانس، بیهوشی و... باید آموزشهای عملی و تئوری در زمینه تروما را فراگیرند. مدیریت ایمنی راهها یکی از راههای کاهش تصادفات است، اما در حال حاضر جرایم رانندگی بازدارندگی لازم را ندارند. کاربر و خودروی ایمن نیز از عوامل مؤثر بر حوادث ترافیکی هستند. بسیاری از مصدومان حوادث جادهای به دلیل باز نشدن ایربگ خودرو جان خود را از دست میدهند. جادههای ایمن، پاسخگویی سریع اورژانس پس از حادثه و مدیریت سرعت خودروها نیز از دیگر ارکان اصلی مدیریت حوادث ترافیکی هستند.
ظفرقندی با اشاره به لزوم کاهش آسیبهای ناشی از حوادث مختلف و ارائه درمان مناسب گفت: تاکنون 1500 عمل جراحی برای مصدومان لبنانی ناشی از انفجار پیجرها انجام شده است.
انتهای پیام/