دو ویژگی کلیدی در تربیت «حوصله و انگیزه» معلمان است
اقتصاد ایران: مشهد- نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی با تأکید بر توسعه عدالت آموزشی و کیفیت آموزشی گفت: دو ویژگی کلیدی در مساله تربیت، داشتن حوصله و انگیزه معلمان جوان است.
به گزارش خبرگزاری مهر، آیتالله سید احمد علمالهدی در دیدار با علیرضا کاظمی، وزیر آموزشوپرورش که در دفتر نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی برگزار شد، ضمن آرزوی موفقیت و توفیق برای این وزارتخانه اظهار کرد: امروز در حساسترین مقطع از تاریخ آموزشوپرورش هستیم و به موازات اینکه آسیب همهچیز میتواند از آموزشوپرورش آغاز شود، تعالی و شکوفایی نظام و انقلاب هم در گرو سازماندهی نظام تعلیم و تربیت است.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه متأسفانه وزارت آموزشوپرورش علیرغم اینکه رسالتش از تمام وزارتخانههای دیگر بیشتر است اما گرفتاریها و مشکلات آن نیز بیشتر است، افزود: در بحث تربیت مسئله اساسی که با آن مواجه هستیم، نیروهای بازنشسته فرهنگی هستند.
وی دو ویژگی کلیدی معلمان قدیمی را با حوصله بودن و انگیزه بالا برای معلمی دانست و ادامه داد: مساله تعلیم به هر شکل و عنوانی باشد، پیش میرود، اما مساله تربیت نیاز به حوصله و انگیزه بالایی دارد.
علم الهدی ادامه داد: نیروهای جوان و نسل جدید معلمان همانند نیروهای قدیمی و گذشته نگاه افتخارآمیز و غرورانگیز ای به حرفه معلمی ندارند و متأسفانه صرفاً به چشم یک حرفه و شغل به آن نگاه میکنند؛ درحالیکه ماهیت این شغل با سایر مشاغل متفاوت است.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی بیان کرد: بنابراین ابتدا و در گام نخست بهتر است تمرکز این وزارتخانه بر روی دانشگاه فرهنگیان باشد تا معلمان نسل جدید ما از حوصله و انگیزه کافی برای تربیت دانشآموزان در کنار تعلیم آنان برخوردار باشند.
وی ابراز کرد: باید دقت داشت که آموزشوپرورش بهعنوان دستگاه تربیت نیروی انسانی، سرمایه حقیقی کشور است و مدارس ما به عنوان کانون تعلیم و تربیت دانشآموزان، از هر معدنی ارزشمندتر هستند.
علم الهدی با تأکید بر توسعه عدالت آموزشی و کیفیت آموزشی عنوان کرد: یکی از نکات مهمی که بایستی در جریان توزیع امکانات آموزشی در مناطق مختلف کشور صورت بگیرد، عدالت آموزشی و کیفیت آن است؛ بهنحویکه تفاوت بسیاری در این زمینه بین مناطق حاشیه شهر و کم برخوردار با مناطق برخوردار دیده نشود.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اظهار کرد: همانطور که در برنامههای وزارتخانه آموزشوپرورش نیز اشاره شده است، توجه به مسائل روز و فنّاوریهای آموزشی نیز لازم است که در مدارس بهطور مساوی و برابر اجرایی شود تا محتواها و ابزارهای آموزشی نیز متناسب با نیازهای روز نسل نوجوان و دانشآموز ما توسعه پیدا کند.