چطور صدای هدفون را محدود کنیم تا به شنوایی‌مان آسیبی نرسد؟

اقتصاد ایران: گوش‌دادن به موسیقی با هندزفری بسته‌ به میزان بلندی صدا، می‌تواند به گوش‌ آسیب بزند. تنظیماتی برای محدود کردن صدای هندزفری جهت محافظت از گوش وجود دارد.

بااینکه احتمالاً از آسیب‌هایی که صدای بلند می‌تواند به شنوایی‌تان وارد کند، مطلع هستید، هنوز هم شاید هنگام گوش‌دادن موسیقی با هندزفری دوست داشته باشید بلندی صدا را افزایش دهید.

براساس بررسی‌های علمی، قرار گرفتن در معرض سر و صدای بلند، دومین عامل اصلی کاهش شنوایی پس از افزایش سن است. بااین‌حال، تنظیماتی مانند محدود کردن صدا در گوشی‌های آیفون و گوشی‌های اندرویدی وجود دارد که می‌تواند از آسیب‌رسیدن به گوش‌ها جلوگیری کند.

فهرست مطالب
  • چرا صدای بلند هدفون برای شنوایی ضرر دارد؟
  • محدودکردن میزان صدای هدفون در گوشی آیفون
  • محدودکردن میزان صدای هدفون در گوشی سامسونگ
  • محدودکردن میزان صدای هدفون در گوشی‌ شیائومی

چرا صدای بلند هدفون برای شنوایی ضرر دارد؟

در مجرای گوش، هزاران سلول مویی ظریف وجود دارد که وظیفه‌ی تشخیص امواج صوتی و تبدیل آن‌ها به سیگنال‌های الکتریکی را برعهده دارند. هنگامی‌که این سیگنال‌ها به مغز فرستاده می‌شوند، امکان شنیدن را برای ما ممکن می‌سازند.

قرارگرفتن مداوم بافت‌های ظریف درمعرض صدای ۸۵ دسی‌بل یا بالاتر می‌تواند به آسیب دائمی و مرگ سلول منجر شود. مشکل اینجا است که بسیاری از هندزفری‌ها توانایی پخش موسیقی با صدای بلند ۱۱۰ دسی‌بل دارند که این میزان صدا می‌تواند به کاهش شنوایی موقت یا دائمی منجر شود.

محدودکردن میزان صدای هدفون در گوشی آیفون

گوشی‌های آیفون قابلیت خودکاری برای محدودکردن صدای هندزفری دارند که می‌توانند هنگام گوش دادن به‌موسیقی مفید باشند. درواقع، وقتی صدای هندزفری بیش‌ازحد بلند باشد؛ آیفون‌ به‌طور خودکار اعلانی برای کاهش صدا نمایش می‌دهد. پس از دریافت اعلان، وقتی دفعه‌ی بعد هندزفری را متصل کنید، میزان صدا به‌طور خودکار روی سطح پایین‌تری تنظیم می‌شود. البته می‌توانید دوباره آن را افزایش دهید.

علاوه‌بر این، می‌توانید محدودیت‌های صدا را خودتان کنترل کنید. کافی است به تنظیمات (Settings) بروید، روی Sounds and Haptics ضربه بزنید، به قسمت Headphone Safety وارد شوید و دکمه‌ی تغییردهنده‌ی وضعیت Reduce Loud Audio را روشن کنید. با اینکار می‌توانید برای شدت صدای هندزفری محدودیتی برحسب دسی‌بل، از ۷۵ دسی‌بل معادل بلندی صدای جاروبرقی تا ۱۰۰ دسی‌بل معادل صدای آژیر آمبولانس تعیین کنید. با روشن‌کردن ویژگی مذکور، میزان صدا به‌طور پیش‌فرض روی ۸۵ دسی‌بل تنظیم می‌شود؛ اما همان‌طور که گفته شد، بهتر است تا شدت صدا زیر ۸۵ دسی‌بل باشد.

در بخش بالای این صفحه، قسمتی تحت عنوان اعلان‌های هدفون (Headphone Notifications) وجود دارد و به شما اطلاع می‌دهد که آیا میزان صدا به‌اندازه‌ای بلند بوده است که بر شنوایی شما تأثیر بگذارد؟ این اعلان‌ها آگاهی بیشتری به شما می‌دهند تا از گوش خود محافظت کنید.

تنظیمات گوشی آیفون
صفحه Sounds and Haptics آیفون
بخش Headphone Safety آیفون برای محدودکردن صدای هندزفری

اگر نگران هستید فرزندانتان حد مجاز صدای هندزفری را تغییر دهد، می‌توانید با تنظیم رمز عبور جلوی این تغییر را بگیرید. به Settings و Screen Time و Content & Privacy Restrictions بروید، Content & Privacy Restrictions را روشن کنید، روی Reduce Loud Sounds ضربه بزنید و Don't Allow را انتخاب کنید.

تنظیمات (Settings) گوشی آیفون
صفحه Screen Time گوشی آیفون
روشن کردن Content & Privacy Restrictions در آیفون
انتخاب Reduce Loud Sounds در گوشی آیفون

محدودکردن میزان صدای هدفون در گوشی سامسونگ

اگر گوشی سامسونگ دارید، می‌توانید از ویژگی‌ محدودکننده‌ی صدا استفاده کنید. برای اینکار، به بخش تنظیمات (Settings) و Sounds and vibration بروید و روی گزینه‌ی Volume ضربه بزنید. نماد سه‌نقطه را در گوشه‌ی بالا سمت راست انتخاب کنید و به قسمت Media volume limit وارد شوید.

تنظیمات (Settings) گوشی سامسونگ
صفحه Sounds and vibration سامسونگ
صفحه تنظیمات زنگ و آلارم
انتخاب گزینه Media volume limit در گوشی سامسونگ

با فعال‌کردن دکمه‌ی تغییردهنده‌ی وضعیت، حداکثر سطح صدا را می‌توانید با استفاده از نوار لغزنده محدود کنید. توجه داشته باشید که ابتدا میزان صدا در یک سطح توصیه‌شده تنظیم شده است؛ اما می‌توانید نوار لغزنده را به سمت راست حرکت دهید. هنگامی‌که نوار لغزنده نارنجی شد، به‌معنای سطح صدای مضر است.

روشن کردن دکمه Media volume limit
فعال کردن قفل برای دسترسی نداشتن به Media volume limit

اگر کودکی دارید و نمی‌خواهید که این تنظیمات را تغییر دهد، می‌توانید با روشن‌کردن دکمه‌ی Set volume limit PIN، رمزی در بخش تنظیمات محدودیت صدا ایجاد کنید تا دسترسی به آن محدود شود.

محدودکردن میزان صدای هدفون در گوشی‌ شیائومی

اگر از گوشی اندرویدی دیگر برندها استفاده می‌کنید، باید ببینید که آیا گزینه‌‌ای برای محدودکردن صدا دارند یا خیر.

مقاله‌ی مرتبط:
  • بهترین هندزفری‌ گردنی‌های بازار [تیر ۱۴۰۳]

معمولا برای محدودکردن صدا در گوشی‌های شیائومی، پیکسل و سایر گوشی‌ها باید به قسمت Settings و Sound & Vibration بروید و نوار لغزنده‌ی قسمت Media را به‌طور دستی تنظیم کنید. توجه داشته باشید که این بخش به خود شما بستگی دارد که صدا را در سطح ایمن نگه دارید تا گوشتان آسیب نبیند.

بخش تنظیمات گوشی شیائومی
محدودیت صدای هدفون در گوشی‌ های شیائومی

علاوه‌بر این، می‌توانید از اپلیکیشن‌های جانبی مانند Volume Lock استفاده کنید که قابلیت‌های خوبی در اختیارتان قرار می‌دهد.

Volume Lock محدودکننده‌ی صدای بسیار کاربردی است و به شما اجازه می‌دهد محدودیت‌هایی را برای رسانه‌ها، تماس‌ها، آلارم‌ها و دستگاه‌های متصل‌شده از طریق بلوتوث به‌طور جداگانه تعیین کنید. Volume Lock همچنین ویژگی‌های دیگری از جمله کنترل‌های والدین و توانایی عملکرد Do Not Disturb را مستقل از تنظیمات محدودکننده‌ی صدا ارائه می‌دهد.

نمایی از اپلیکیشن Volume Lock برای ایجاد محدودیت صدا در گوشی اندروید

امیدوارم این مقاله برایتان مفید بوده باشد. اگر قصد دارید هندزفری خود را تعویض کنید و به‌دنبال بهترین مدل‌های هندزفری موجود در بازار هستید که در محدوده‌ی قیمتی خودشان بالاترین ارزش خرید را ارائه می‌کنند،‌ مقاله‌ی بهترین هندزفری‌ ها و ایربادهای بی‌ سیم در بازار ایران را از دست ندهید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ