اولین سفر رئیس جمهور اتیوپی به سودان

اقتصاد ایران: در آستانه برگزاری نشست گروه‌های سودانی در پایتخت اتیوپی رئیس جمهور این کشور با سفر به سودان با رئیس شورای حاکمیتی و فرمانده ارتش این کشور درباره راه‌های برقراری صلح و ثبات در سودان با وی گفت وگو کرد.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، قرار است اتحادیه آفریقا از 10 تا 15 ماه میلادی جای  نشست سیاسی با حضور گروه‌های سودانی در پایتخت اتیوپی برگزار کند تا طی آن راه‌های پایان دادن به نبرد داخلی سودان بررسی شود.

شماری از احزاب و تشکلات سودانی از جمله ائتلاف «هماهنگی نیروهای دموکراتیک مدنی» به رهبری «عبدالله حمدوک» نخست وزیر سابق دولت انتقالی خارطوم نشست آدیس آبابا را تحریم کرده‌اند.

این ائتلاف در بیانیه خود اعلام کرده‌ است بر اساس اطلاعاتی که در اختیار داریم عناصری از نظام سابق سودان و طرف‌هایی نقش آفرین در جنگ داخلی این کشور بر نشست آدیس آبابا سیطره دارند و تشکلات مدنی ، صلح طلب و دموکراتیک به حاشیه رانده می‌شوند و در این نشست نقش بسیار ضعیفی خواهند داشت.

«آبی احمد» رئیس جمهور اتیوپی با سفر به سودان با ژنرال «عبدالفتاح برهان» رئیس شورای حاکمیتی و فرمانده ارتش این کشور دیدار و درباره نبرد در سودان و راه‌های تحقق صلح و ثبات در این کشور با او گفت‌وگو کرد.

بر اساس بیانیه دفتر  رسانه‌ای شورای حاکمیتی سودان ، در این دیدار ژنرال برهان رئیس جمهور اتیوپی را از وضعیت داخلی سودان پس از شعله ور شدن آتش نبرد با نیروهای واکنش سریع آگاه کرد و گفت: نیروهای واکنش  علیه شهروندان مرتکب جنایات فیجعی شده‌اند و زیر ساخت‌های کشور را نابود و نهادها و سازمان‌های ملی را ویران کرده‌اند.

به نوشته روزنامه سودان تریبون، در این دیدار رئیس جمهور اتیوپی با تاکید بر اهمیت صلح و ثبات برای رشد و توسعه تصریح کرد: مشکلات دولت‌ها باید در داخل کشورها و بدون دخالت بیگانگان حل و فصل شود.

وی هدف از سفرش به سودان را اعلام همبستگی با مردم این کشور خواند و  اظهار داشت: جنگ تمام خواهد شد اما روابط دو کشور همچنان پایدار خواهد ماند.

رئیس جمهور اتیوپی به محض ورود به بندر پورت سودان ( محل استقرار شورای حاکمیتی ) فورا با ژنرال برهان پشت درهای بسته به گفت‌وگو نشست.

آبی احمد پس از گفت‌وگو با رئیس شورای حاکمیتی سودان این کشور را به مقصد آدیس آبابا ترک کرد.

از 26 فروردین 1402 که آتش نبرد میان ارتش و نیروهای واکنش سریع شعله ور شد، این اولین سفر رئیس جمهور اتیوپی به سودان است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ