عضو کمیسیون برنامه و بودجه عنوان کرد:

افزایش نرخ غیر رسمی ارز عامل افزایش نرخ تورم

اقتصاد ایران: عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس عنوان کرد: آنچه به عنوان افزایش نرخ ارز در بازار غیر رسمی از آن یاد شده باعث افزایش واقعی تورم می‌شود.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، سید احسان ارکانی گفت: واقعیت این است که با هر جهش نرخ دلار و ارز در همین بازار غیر رسمی، غیر واقعی و تلگرامی، معیشت مردم به خطر می‌افتد.

 
نماینده نیشابور در مجلس با بیان اینکه نرخ ارز بازار غیر رسمی و غیر واقعی به نرخ ۶۵ هزار تومان رسیده است، تصریح کرد: با هر جهش نرخ ارز غیر رسمی، قیمت خودرو، انواع و اقسام مواد غذایی، انواع و اقسام کالا‌ها، لوازم، دارو و ملزومات آن و همچنین مواد اولیه تولید نیز بالا می‌رود.
 
عضو کمیسیون برنامه، بودجه مجلس با بیان اینکه افزایش نرخ ارز تابعی از رشد نرخ تورم در بازار غیر رسمی و غیر واقعی است، ادامه داد: بنابراین آنچه که مردم در زندگی خودشان به صورت ملموس و روزانه و کاملا واقعی و در قالب افزایش نرخ تورم و گرانی قیمت‌ها مشاهده می‌کنند، دقیقا متناظر و وابسته به همان افزایش نرخ ارز غیر واقعی است.
 
ارکانی گفت: مسئولین باید بدانند قیمت ارز غیر واقعی که از آن یاد می‌کنند، تبدیل به افزایش واقعی تورم و گرانی در زندگی مردم شده است.
 
وی افزود: همچنین اگر به زعم آقایان اعداد افزایش نرخ ارز، غیر رسمی است باید بدانند که تاثیر همین نرخ ارز بر گرانی کالا‌ها و افزایش نرخ تورم برای مردم، واقعی است؛ بنابراین واقعیت افزایش نرخ ارز دیگر نه در کانال‌های تلگرامی که در نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی قابل مشاهده است.
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اگر تاثیر نرخ دلار در افزایش نرخ تورم، غیر واقعی است؛ باید آمار تورم اعلامی از جانب بانک مرکزی را نیز غیر واقعی دانست.
 
وی افزود: باید مشخص شود به موجب ارزی که تخصیص داده شده، چه میزان کالای وارداتی، وارد کشور شده است؛ شبهه مطرح شده این است که قسمتی از این ارز‌ها - ارز ۲۸۵۰۰ تومانی و ارز مرکز مبادله ای - به سرنوشت ارز ۴۲۰۰ تومانی دچار شده است.
 
ارکانی گفت: ما این ارز را به وارد کننده می‌دهیم و باید مشخص شود به چه میزان کالا به کشور بر می‌گردد؟ به نظر می‌رسد بانک مرکزی تنها مسئول ثبت سفارش ارزی شده و به مابقی مسائل کاری ندارد. این در حالی است که اگر به کالایی ارز تخصیص داده می‌شود باید با قیمت منطبق با ارزی که دریافت کرده، به فروش برسد و قیمت آن رصد شود. خب سوال این است که چه کسی این فرایند را مورد رصد قرار داده و گزارشی از آن داده است؟ هیچ کس!

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ