علت اثرپذیری سریع بورس از افزایش نرخ بهره و بدبینی سهامداران به آینده

اقتصاد ایران: کارشناس بازارسرمایه با اشاره به علت اثرپذیری سریع بورس از افزایش نرخ بهره بدون ریسک، گفت: در این حالت سهامداران، بازار را فاقد توان رویارویی با چالش‌ها می‌بینند و نسبت به آینده بدبین می شوند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، اکبر نباتی تغییر در نرخ بهره را از سیاست‌های مهم پولی دانست که توسط بانک‌های مرکزی در جهت مقابله با رکود و کنترل تورم در بازه‌های زمانی مورد انتظار اتخاذ می‌شود و به دنیای اقتصاد، اعلام کرد: در اجرای این سیاست باید تمامی عوامل موثر بر اقتصاد کلان به‌دقت‌ سنجیده شود تا انتخاب نرخ غیر‌ بهینه سبب تشدید رکود یا اوج گرفتن تورم نشود.

این سیاست در اقتصاد‌های مختلف نظیر آمریکا و حوزه یورو طی چند سال اخیر بکار گرفته شده و تا حدودی نیز موفق بوده و البته در اقتصادهایی نظیر ترکیه تا کنون نتوانسته نتیجه مورد انتظار را برآورده کند. بانک‌ مرکزی نیز عرضه اوراق با نرخ سود علی‌‌‌الحساب ۳۰ درصدی را با هدف تامین سرمایه در گردش شرکت های تولیدی از چهارشنبه ۱۱ بهمن به بانک ها ابلاغ کرد.

نگاهی به حرکت صعودی نرخ ارز طی ماه اخیر که تحت‌تاثیر عوامل اقتصادی و سیاسی شکل گرفت، سبب ایجاد تحرکاتی در سایر بازارها نظیر خودرو و طلا شد و برای جلوگیری از گسترش این موج، بانک‌مرکزی اقدام به افزایش نرخ بهره بدون ریسک کرد که می‌تواند در راستای ایفای نقش کنترل تورم نرخ بهره باشد.

بکار‌گیری این سیاست پولی در کوتاه‌مدت و در صورت فقدان ‌وقوع ریسک‌های سیستماتیک حتی در میان‌مدت مسکنی برای رفع ‌تنش در بازار‌ها است اما در صورت رفع نشدن مشکلات بنیادین اقتصاد نظیر کسری بودجه دولت، ‌موانع تولید و صادرات و تقویت تراز تجاری، رفع ناترازی بانک‌ها و بدهی بانک‌ها و دولت به بانک مرکزی، طی سال‌های آینده موج‌های بسیار بلندتری از وضعیت فعلی را برای بازارهایی نظیر بازار ارز ایجاد کرده و اقتصاد را با تلاطمات جدی روبرو می کند.

بازار سرمایه نیز همچون سایر بازارها طبیعتا تحت‌تاثیر این سیاست قرار گرفت. به طوری‌‌‌که طی این مدت خروج نقدینگی قابل‌توجه از سهام و حتی اوراق درآمد ثابت رخ داد. زیرا در بخش سهام هزینه سرمایه‌گذاری برای بازارهای پرریسک افزایش پیدا کرده و قدرت رقابت‌پذیری صندوق‌های درآمد ثابت با این نرخ بالای بدون ریسک تا حدودی کاهش یافته است.

علت اثر‌پذیری سریع این بازار نسبت به سایر بازارها را باید در مواردی نظیر انتظار برای افزایش هزینه تامین مالی شرکت‌ها، تشدید سایه رکود بر کسب‌ و کارها، هم‌‌‌زمان شدن این ابلاغیه با کاهش حاشیه سود فصلی شرکت‌ها از ابتدای سال ۱۴۰۲ در نتیجه افزایش هزینه صنایع و قیمت‌گذاری دستوری و ‌همخوانی نداشتن تغییرات نرخ دلار نیمایی با تورم عمومی موجود در اقتصاد دانست.

از طرفی شرکت‌ها از کاهش نرخ‌های جهانی تحت‌تاثیر رکود نسبی موجود در اقتصادها هم رنج می‌برند. بنابراین در این حالت سرمایه‌گذاران، بورس را فاقد توان لازم برای رویارویی با این چالش‌ها می‌بینند. از طرفی انتظار تکرار این چالش‌ها برای فصول پیش‌‌‌رو نیز سرمایه‌گذاران را نسبت به آینده این بازار تا حدودی بدبین کرده است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ