شهادت ۲۲ عضو خانواده خبرنگار الجزیره در حمله هوایی اسرائیل

اقتصاد ایران: حمله اسرائیل به یک منزل مسکونی در غزه به شهادت ۲۲ عضو خانواده خبرنگار شبکه خبری الجزیره منجر شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شبکه خبری الجزیره گزارش داده یکی از خبرنگاران این رسانه ۲۲ عضو خانواده خود را در حمله هوایی اسرائیل به منزلی که آنها در آن پناه گرفته بودند از دست داده است. 

شبکه خبری الجزیره نوشت: «اعضای خانواده معامن الشرفی»، خبرنگار الجزیره عربی در اردوگاه جبالیا در شمال غزه کشته شدند.»

حمله‌ای که به شهادت اعضای خانواده این خبرنگار منجر شد صبح چهارشنبه اتفاق افتاده است. پدر و مادر، خواهران و برادران و همسران آنها و خواهر زاده‌ها و برادرزاده‌های او جزو شهدای این حادثه هستند. 

الشرفی به الجزیره گفت یک بشکه حامل مواد منفجره به منزل اصابت کرد و باعث ایجاد گودالی عمیق در زمین شد. 

او گفت هیچ یک از کارکنان نهادهای امدادی قادر به بازیابی اجساد اعضای خانواده او نشده‌اند. الشرفی گفت: «ما از وداع با عزیزانمان محروم شده‌‌ایم و دفن مناسب اجساد آنها هم از ما دریغ شده است.»

فیلمی که بعد از انجام این حمله منتشر شده یکی از بستگان دیگر الشرفی را در حال شیون بر روی خرابه‌های خانه بمباران‌شده نشان می‌دهد. 

این فرد گفت: «به نظر می‌رسد که خانه ساعت ۴ یا ۵ صبح بمباران شده است. ما نتوانستیم تا بعد از بالا آمدن آفتاب به اینجا برسیم. چندین کودک کشته شده‌اند.»

الشرفی صدای آخرین پیام صوتی که مادرش قبل از شهادت برایش ارسال کرده را در اختیار الجزیره قرار داده است. 

او در این پیام صوتی خطاب به پسرش می‌گوید: «سلام علیکم. صبح بخیر معامن. حالت چطور است؟ امیدوارم خوب باشی. زن و بچه‌هایت چطورند؟ وضع سلامتی خودت چطور است. مراقب خودت باش پسرم.»

وی در ادامه می‌گوید: «ان‌شاالله خدا تو را از این جنگ سالم نگه دارد. خیلی مراقبت خودش باش. دلم برایت تنگ شده. هر روز برایت دعا می‌کنم.»

شبکه رسانه‌ای الجزیره در بیانیه‌ای این حمله اسرائیل را محکوم کرده و گفته تمامی اقدامات قانونی را برای پاسخگو کردن عاملان این جنایت انجام خواهد داد.»

در بیانیه شبکه خبری الجزیره تصریح شده «این حادثه وحشتناک» صبح چهارشنبه در اردوگاه جبالیا به وقوع پیوسته که خانواده این خبرنگار در آن پناه گرفته بودند. 

الجزیره از جامعه بین‌المللی و نهادهای فعال در زمینه رسانه خواسته فوراً به این کشتارها پایان داده شود و عدالت برای خانواده‌های این شهدا و قربانیان بی‌گناه به اجرا گذاشته شود. 

این نخستین رویداد برای خبرنگاران الجزیره نیست. روز ۲۵ اکتبر هم حمله هوایی رژیم اسرائیل به شهادت چندین عضو خانواده یک خبرنگار دیگر این شبکه منجر شدند.

 رژیم اسرائیل از زمان آغاز عملیات در غزه جنگی را هم با رسانه‌ها - حتی رسانه‌های داخل فلسططین اشغالی- برای سرپوش گذاشتن بر حقایق این جنگ آغاز کرده است. 

چند هفته قبل، «شالوم کارهی»، وزیر امور دارایی اسرائیل با متهم کردن روزنامه هاآرتص به «کارشکنی علیه اسرائیل در دوران جنگ» خواستار درنظر گرفتن جریمه‌هایی برای این روزنامه شده بود.

از جمله جریمه‌های در نظرگرفته شده برای این روزنامه لغو اشتراک این روزنامه برای نهادهای حکومتی اسرائیل و انجام برخی اقدامات دیگر است. 

کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ماه میلادی گذشته برخی «قوانین اضطراری» را فعال کرد تا بتواند رسانه‌های خارجی که گزارش‌های آنها را مضر می داند تعطیل کند. این قانون اجازه می‌دهد رسانه‌هایی که هدف قرار می‌گیرند دست‌کم به مدت 30 روز تعطیل شوند. 

هدف اصلی کارهی از معرفی این لایحه تعطیل کردن شبکه تلویزیونی الجزیره بود که نقش زیادی در مشخص کردن برخی از حقایق غزه داشت. اما کابینه نتانیاهو در نهایت به دلیل امیدی که در آن روزها به قطر برای پیشبرد مذاکرات مبادله اسرا داشت آن طرح را رد کرد. 

روز 13 نوامبر روزنامه تایمز اسرائیل گزارش داد که کابینه نتانیاهو با استناد به همین لایحه بود که از فعالیت شبکه تلویزیونی المیادین در داخل فلسطین اشغالی جلوگیری کرد. 

یک هفته بعدتر در روز 21 نوامبر رژیم اسرائیل دو نفر از خبرنگاران این رسانه را در یک حمله هوایی در جنوب لبنان به شهادت رساند. «فرح عمر» و «ربیح المعمری» هنگام پوشش دادن درگیری‌های میان حزب‌الله و اسرائیل در جنوب لبنان هدف قرار گرفته و جانشان را از دست دادند.

«کمیته محافظت از خبرنگاران» یک روز بعدتر خواستار انجام تحقیقات مستقل درباره احتمال عامدانه بودن این حمله به خبرنگاران المیادین شد. در بیانیه این کمیته آمده است: «روزنامه‌نگاران غیرنظامیانی هستند که در حال انجام کارهایی مهم در دوران بحران هستند و نباید توسط طرف‌های درگیر جنگ هدف قرار گیرند.»

سازمان گزارشگران بدون مرز هم در گزارشی به رویه‌های سرکوبگرانه اسرائیل علیه رسانه‌ها اشاره کرده و نوشته است: «ذیل قوانین سانسور نظامی اسرائیل تهیه گزارش در خصوص برخی از مسائل امنیتی نیازمند اخذ مجوز قبلی از مسئولان است. علاوه بر احتمال طرح شکایت افترا علیه خبرنگاران آنها ممکن است با اتهامات دیگری نظیر افتراهای کیفری و توهین به یک مقام دولتی هدف قرار گیرند. قانون آزادی اطلاعات وجود دارد اما اغلب اجرای آن دشوار است.»

انتشار اخبار در رسانه‌های داخلی اسرائیل نیز با موانع مختلفی روبرو است. روزنامه تایمز اسرائیل گزارش داده که هر مطلبی درباره مسائل امنیتی و اطلاعاتی قبل از انتشار در رسانه‌های سنتی و مجازی بایستی مورد تأیید سانسورچی اصلی اسرائیل، ژنرال کابی ماندلبیت قرار بگیرد. 

رژیم اسرائیل در جریان عملیاتی که از حدود دو ماه پیش در غزه آغاز کرده بیش از ۱۶۲۰۰ نفر را به شهادت رسانده و ده‌ها هزار نفر دیگر را زخمی کرده است. حملات رژیم اسرائیل بعد از عملیات موسوم به «طوفان‌الاقصی» توسط حماس آغاز شد.   

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در روز هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) در پاسخ به بیش از هفت دهه اشغال فلسطین و نزدیک به دو دهه محاصره غزه و زندان و شکنجه هزاران فلسطینی عملیات موسوم به «طوفان الاقصی» را آغاز کرد.

این عملیات یکی از مرگبارترین حملات علیه این رژیم بود. مبارزان حماس در چند نقطه از حصارهای مرزی به داخل اراضی اشغالی نفوذ کردند، به روستاها یورش بردندو علاوه بر کشتن رساندن شمار زیادی از اسرائیلی‌ها، شماری از آن‌ها را به اسارت گرفتند.

رژیم صهیونیستی در پاسخ به این عملیات، حملات سنگینی را علیه غزه آغاز کرد و این منطقه را تحت محاصره کامل قرار داد. با وجود این، آن‌طورکه تحلیلگران می‌گویند، عملیات طوفان‌الاقصی شکست امنیتی-سیاسی-اقتصادی بزرگی را به اسرائیل تحمیل کرده است.

وبگاه شبکه خبری بلومبرگ چندی پیش با جمع‌آوری آمارهای جدید خبر داد که بیش از یک سوم شرکت‌های رژیم صهیونیستی از شوک جنگ غزه هنوز کسب و کار خود را از سر نگرفتند.

بلومبرگ تاکید کرد که کسب و کارهای کوچک در اسرائیل بیشترین آسیب را از جنگ غزه متحمل شده‌اند که علائم آن کاهش ۲۱ درصدی خرید هفتگی با استفاده از کارت‌های اعتباری نسبت به میانگین قبل از جنگ در سال ۲۰۲۳ و همچنین کمبود نیروی انسانی به دلیل فراخوان بی سابقه ۳۰۰ هزار نفر از ساکنان سرزمین‌های اشغالی به جمع نیروهای ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی است که هشت درصد نیروی کار در اسرائیل را تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام/ 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ