اعتراف به قدیمی بودن اطلاعات تورم و ادعای بدون اعلام آمار از کسری بودجه اندک!

اقتصاد ایران: رئیس بانک مرکزی با تاکید بر استفاده ۱۵ درصدی هوش مصنوعی در صنعت بانکداری به قدیمی بودن اطلاعات تورم اعتراف کرد و بدون اعلام آمار، مدعی کسری بودجه اندک شد!

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدرضا فرزین در همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، اعلام کرد: استفاده ۷ درصدی از هوش مصنوعی در صنعت بانکداری باید به ۱۵ درصد برسد.‌۹۷ درصد نظام پرداخت، الکترونیکی بوده و حوزه چک با راه اندازی سامانه های پیچک و مه چک و سهم ۹۰ درصدی چک‌های صیادی، قابل قبول بوده و منجر به ارتقا اعتماد به چک و کاهش آمار زندانیان به یک نفر در سه روز رسیده است.

احراز هویت غیرحضوری هم دیگر اقدام بانک مرکزی است که توسط بانک ها انجام شد. همچنین حدود ۱۲.۳ میلیون حساب تجاری و شخصی تفکیک شد که ۲.۳ میلیون حساب حقوقی است. با راه اندازی سامانه سیاق هم اجرای حکم از ۲۰۰ روز به ۴ دقیقه رسید و زمان رسیدگی به پرونده ها کاهش یافت.

مشکلات بسیاری در بانک مرکزی مطرح است و برای رسیدن به بانکداری مطلوب راه طولانی در پیش بوده و نظارت بر بانک ها و اجرای قوانین و مشتریان یکی از مهمترین مسایل است و باید از دانش هوشمندسازی در توسعه نظارت بانک مرکزی استفاده کرد.

اطلاعات تورم قدیمی و مربوط به دو سال قبل است/ اقتصاد پیش‌بینی‌پذیر نیست!

داده های کلان اقتصادی از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار منتشر می‌شودو باید سیاست جلوگیری از بحران اتخاذ شود اما این داده‌ها در حل موضوعات متغیر اقتصادی کمکی نمی کند چون بروز نیست. برای مثال اطلاعات تورم مبتنی بر اطلاعات دو سال گذشته است که کمکی در سیاست گذاری نمی کند و بیشتر ابزاری برای بحث‌های سیاسی است. در حالی که در تحلیل آمار باید منافع ملی در نظر گرفته شود.

مشکل دیگر پیش بینی پذیر کردن اقتصاد بوده که موجب نوسان تورم و اقتصاد شده است. از دهه ۹۰ تاکنون هر سال تکانه های مختلف اقتصادی رخ داده که منشا بیشتر آنها خارج از کشور است ولی باید با پایداری، آثار منفی را کاهش داد و باید پیش بینی و پیش نگری کرد.

موضوع مهم دیگر فعلی انتظارات روانی برخی با استفاده از گروهی که با عملیات روانی و مصاحبه ها موجب نوسان ارز می‌شوند و فنر قیمت ارز را بالا و پایین و انتظارات فعالان اقتصادی را بالا می‌برند.

بانک مرکزی تسلط زیادی بر ارز دارد اما مفت هزینه نمی کند!

وضعیت ارزی بسیار خوب و بدون هیچ مشکلی بوده و بانک مرکزی تسلط زیادی بر ارز دارد اما ارز را مفت هزینه نمی کند و دست هر کسی است باید برگرداند و استثنایی هم ندارد. چون ارز کالای عمومی و بخشی از سیاست تثبیت است.

تثبیت سیاست ها هم قطعی است و تغییری نخواهند کرد. بنابراین نباید به فنرهایی که می گویند، توجه شود. انتظارات مهم بوده و اگر مردم به بانک مرکزی و تولیدکنندگان به داده ها اعتماد نکنند موفقیتی در کار نخواهد بود.

شوک‌های ارزی سال ۹۰ در شرایط مازاد تراز تجاری ۵۵ میلیارد دلاری بود اما در این شرایط ارزش پول ملی به دلیل جنگ روایتی و فضای روانی به یک سوم کاهش یافت. برخی هر شب توییت می زنند جهش ارزی رخ خواهد داد اما اتفاقی نیفتاد.

کسری بودجه زیاد نیست /حمایت از تولید رمز ارز

  کسری بودجه دولت رقم قابل توجهی نیست و اجازه داده نخواهد شد تا کسری بودجه دولت ریالی شود. اگر هم کسری در پیش باشد نباید منجر به افزایش نقدینگی شود. چون تورم ناشی از نقدینگی است.

سیاست بانک مرکزی استفاده از کمک قانونی رمز ارز به صادرات و واردات است. بنابراین تولید رمز ارز با محدودیت جلوگیری از پول شویی اجرا می‌شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ