خروج سیمان و فولاد از بورس کالا منتفی است/ افشای اسامی متخلفان سال قبل !

اقتصاد ایران: رئیس سازمان بورس با اعلام اقدامات دو سال از افشای اسامی متخلفین سال قبل و منتفی بودن خروج سیمان و فولاد از بورس کالا خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مجید عشقی در خصوص وظیفه سازمان بورس در برنامه صف اول اعلام کرد: این سازمان طبق ماده ۲ قانون بازار اوراق بهادار در راستای حقوق سهامداران، وظیفه ساماندهی ،حفظ و توسعه بازار سرمایه را دارد و برای توسعه ابزارها و بازارها و رسیدگی به تخلفات هم تلاش می کند.

برنامه ای در سه محور تنطیم شد که مورد اول آن حفظ حقوق سهامداران بود. یکی از راهبردها، توسعه سرمایه‌گذاری غیر مستقیم بود که تلاش شد در این راستا گام برداشته و سبد ابزار به شکلی توسعه یابد که هر سرمایه‌گذاری با هر سطح سلیقه و ریسک بتواند از آن استفاده کند.

اهم اقدامات دو ساله

طی دو سال گذشته ۲۰ درصد معاملات روزانه برای صندوق ها بود اما اکنون ۵۰ درصد از معاملات روزانه به صندوق ها اختصاص دارد.  معاملات در صندوق های مزایایی دارد. بطور مثال کارمزد معاملاتی صندوق ها بسیار کمتر است. بنابراین هزینه معاملات کاهش پیدا کرده است.
 
سهم بخش مسکن در بازار سرمایه کم است و باید توسعه پیدا کند. صندوق های املاک و مستغلات راه اندازی شد و در حال توسعه است و اوراق سلف مسکن در حال نهایی شدن است تا منابع به شکل مستقیم به سمت تولید برود.

در دو سال گذشته به ۲۰۶ نهاد مالی مجوز اعطا و انحصار در این بخش از بین رفت. دارایی ها در سبدگردان ها به بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده که نشان می دهد نقش نهادهای مالی در بازار سرمایه در حال توسعه اس. همچنین ۱۰ شرکت کارگزاری مجوز گرفتند و همه این موارد از طریق درگاه ملی مجوزها صورت گرفت.

در این دو سال تلاش شد سودهای تصویب شده در مجامع شرکت ها از سامانه سجام پرداخت شود. با تجمع سود انباشته در برخی شرکت ها سال گذشته و جاری ۳۶ و ۱۲ میلیون نفر سود رسوبی دریافت کردند.

سامانه متوفیان سهام عدالت

قوه قضاییه این خدمت را در اختیار بورس قرار داد که برای اصالت گواهی انحصار وراثت ، یک تصویر باید به اعداد تبدیل شود. به واسطه نیاز به تجهیز شبکه کارگزاری و برخی رفت و برگشت ها این برنامه سال گذشته‌ عملیاتی نشد اما از هفته آینده فراخوان خواهیم داد وراث افراد فوت شده به دفتر کارگزاری مراجعه کنند تا انتقال قهری انجام شود البته این تدریجی خواهد بود. این انتقال دو بخش سود سنواتی و بحث انتقال سهام دارد. سودها بر اساس درصد ها به افراد تخصص داده خواهد شد.

صندوق های بازنشستگی تکمیلی

طبق شیوه گدشته کارفرمایانی که ترجیح می دهند برای آینده کارکنان هزینه ای بپردازند در یک جا سرمایه‌گذاری می کنند که معمولا مشکلاتی دارد اما در سرمایه گذاری در صندوق های بازنشستگی تکمیلی در بلند مدت مناسب خواهد بود.صندوق های بازنشستگی این مبلغ را می توانند ذخیره و در نهایت بر اساس توافق بین فرد و کارفرما یکجا به شخص پرداخت کنند. در این صندوق ها باتوجه به حد نصاب ها صندوق حق بنگاهداری ندارد و در بلند مدت مشکل تصدی گری نخواهیم داشت.

نظارت های هوشمند و برخورد قانونی با دارندگان نهانی

موارد توسط سامانه های هوشمند در حال بررسی است اگر شخص توجه نکند دسترسی برخط فرد به شکل محدود قطع می شود.در خصوص دارندگان نهانی نیز بررسی ها شکل می گیرد و در صورت شناسایی تخلف برخورد های قانونی انجام می شود.

افشای اسامی تخلفات مدیران بازار سرمایه با توجه به حساسیت ها به شکل مناسب همین روزها منتشر خواهد شد. یکی از مجاری رسمی شناخت ناهنجاری ها، دیده بان بازار سرمایه است. پاداش هم به سوت زن پرداخت می شود قبلا سقف جریمه ۳۰۰ میلیون و ‌اکنون یک میلیارد تومان است.

تامین مالی ها در بازار سرمایه

یکی از محورهای اصلی حوزه تامین مالی و یکی از معضلات اقتصادی کنونی بحث تشکیل سرمایه است. در این‌حوزه خوشبختانه ابزارهای مناسبی طراحی شد. اولین شرکت های سهامی عام پروژه به پذیره نویسی رسید و ۲ هزار میلیارد تومان تامین مالی شکل گرفت. امید می رود تا پایان سال سه شرکت دیگر به این مرحله برسند.

مورد دیگر، افزایش سرمایه ها بود که در بودجه بحث معافیت مالیاتی به این حوزه اختصاص داده شد. طی سال جاری بیش از ۸۰ طرح تامین مالی جمعی انجام شده که امید است تا پایان سال به ۲۰۰ طرح برسد.

مورد دیگر تسهیل انتشار اوراق تامین مالی غیر دولتی بود که رخ داد. برنامه ۷۵۰ میلیارد تومان تامین مالی در بازار سرمایه تا پایان سال در دستور کار است.

تصمیمی برای خروج سیمان و فولاد از بورس کالا گرفته نشده

معاملات کالاها در بورس کالا بر اساس قانون ها است. بررسی کارشناسی نشان داده خروج سیمان و فولاد از بورس کالا بازار آنها را متلاطم می کند. بر این اساس تصمیمی برای آنها گرفته نشده است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ