۶۰ چانگان به متقاضیان تحویل شد/ ورود ۳ خودرو جدید به سامانه یکپارچه

اقتصاد ایران: مدیرعامل سایپا ضمن از تحویل ۶۰ چانگان به متقاضیان، واردات ۱۰۰۰ خودرو از برند زوتی و ورود سه محصول جدید در مرحله سوم طرح یکپارچه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدعلی تیموری با بیان اینکه سایپا همیشه در بخش خودروهای وارداتی و مونتاژ فعال بوده به ایسنا، اعلام کرد: در دهه ۹۰ با وجود اینکه بهترین شرکت خارجی شریک تجاری سایپا بود اما به دلیل مسائلی از بخش واردات و مونتاژکاری بطور کل حذف شد. سال گذشته که قانون واردات خودرو در مجلس مصوب شد برای تنظیم بازار با شرکای تجاری در کشورهای مختلف مذاکراتی صورت گرفت.

خرداد سال گذشته چند نمونه خودرو وارد شد و استانداردهای آن مورد بررسی قرار گرفت. در بهمن‌ همان سال ثبت سفارش و حمل خودروها به ایران انجام و که در دور اول ۱۱۰۸ خودرو وارد گمرک شد که تا تیر سال‌جاری درگیر مسائل ترخیص بود. این خودروها پس از ترخیص قیمت‌گذاری شدند و هزینه عوارض گمرک و شماره گذاری و پلاک به آن اضافه شد. افزایش قیمت خودروهای چانگان ناشی از اعمال این هزینه‌ها بود.

از روزی که اولین خودرو وارداتی تحویل و قیمت‌ها اعلام شد تا امروز برای ۲۰۰ متقاضی فاکتور صادر شد. پس از صدور فاکتور، متقاضی باید مابه‌ تفاوت را واریز کند و پس از آن برای آنها درخواست پلاک می‌شود که این فرآیند ۷ تا ۱۰ روز طول می کشد. طی دو هفته ۶۰ چانگان پلاک و تحویل شد. مابقی نیز  توسط خریداران در حال تکمیل وجه است. پارس خودرو هم ۱۰۰۰ خودرو از برند زوتی وارد کرده که اگر قیمت‌ها اعلام شود از سامانه متمرکز وزارت صنعت برای ثبت نام فراخوان خواهیم داد.

۱۰۰۰ چانگان دیگر در راه ایران

برای خودروهای چانگان و دلفی ۵ بالغ بر ۲۹ هزار ثبت سفارش در وزارت صنعت صورت گرفته است. باید فرآیند تامین و تخصیص ارز این خودروها طی شود. همچنین طی روزهای آینده ۱۰۰۰ دستگاه چانگان به سمت ایران حرکت خواهد کرد و ۲ هزار دستگاه دیگر در فرآیند ساخت است. این ۲۹ هزار دستگاه بر اساس سفارش و تخصیص ارز تولید و تحویل می شود.

تغییر حواله به خودروهای قبلی امکان پذیر نیست

کسی که در سامانه متمرکز ثبت نام و توسط سایپا فراخوان شده و ۵۰ درصد وجه را واریز کرده باشد، امکان تغییر خودرو را ندارد مگر متقاضی مدل خودرو را ارتقا دهد. تا اسفند ماه تعهد داده شده، استانداردهای ۸۵ گانه روی خودروهای سواری اجرا و همه خودروها مجهز به سیستم ترمز EST شوند.

پرداخت جریمه دیر کرد در صورت تکمیل وجه ۱۰۰ درصدی 

جریمه دیرکرد به کسانی تعلق می‌گیرد که تکمیل وجه ۱۰۰ درصدی کرده باشند و فاکتور آنها صادر شده باشد. در این صورت خودروساز تعهد می‌دهد در تاریخ مشخصی خودروی آنها را تحویل دهد و از آن روز به بعد هر تاخیر مشمول پرداخت جریمه دیرکرد خواهد شد. تا زمانی که در سامانه متمرکز متقاضیانی در صف انتظار خرید باشند مجاز به فراخوان فقط از سامانه بوده و امکان فروش حتی یک خودرو از طرح‌های لیزینگی وجود ندارد.

ورود به مرحله سوم طرح یکپارچه با خودروهای جدید

سایپا در نظر دارد خودروی شاهین اتومات را از طریق سامانه پیش فروش کند. انتظار می رود ۴۰ هزار خودرو از سامانه متمرکز پذیرش شود. مهر ماه خودروی جدید اطلس را در سامانه خواهیم داشت که قیمت آن نیز مشخص و ابلاغ شده و جذب حداقل ۳۰ تا ۳۵ هزار متقاضی برای این خودرو پیش بینی شده است. در آبان‌ ماه خودروی جدید سهند با برند پارس خودرو در سامانه فراخوان خواهد شد.

دستور توقف تولید تیبا ۱، تیبا ۲ و ساینا توسط سازمان استاندارد در خرداد سال گذشته باعث کاهش تنوع شده بود. بنابراین تمرکز بر توسعه محصولات قرار گرفت. سال جاری ۸ محصول جدید عرضه خواهیم کرد.خودروهای جدید جایگزین هیچ محصولی نمی شوند و تنها یک قسمت از بازار را می‌گیرند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ