ثبت میراث فرهنگی ناملموس کاشان درفهرست آثار ملّی

اقتصاد ایران: اصفهان - رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کاشان از ثبت سه عنصر میراث فرهنگی ناملموس منطقه فرهنگی کاشان در فهرست آثار ملی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،احمد دانایی نیا با اشاره به اینکه تاکنون ۴٢ اثر میراث فرهنگی ناملموس در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، اظهار داشت: در تازه‌ترین مورد ٣ موضوع میراث فرهنگی ناملموس کاشان در فهرست آثار ملی ثبت شد.

وی با بیان اینکه آداب و رسوم اسفندی روستای آزران، مهارت پخت سوهان میرزاحسینی و مهارت پخت باقلوای کاشان ٣ اثر ثبت شده هستند، ابراز داشت: این آثار پس از بررسی در شورای ثبت استان اصفهان و پس از بررسی در جلسه شورای ملی ثبت میراث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کاشان با بیان اینکه ثبت موضوعات میراث ناملموس عامل مهمی در انسجام فرهنگی و تقویت جغرافیای تاریخی-اجتماعی منطقه کاشان است، افزود: برخی از عناصر فرهنگی دیگر کاشان نیز در حال مطالعه و تدوین نهایی برای ثبت در فهرست میراث ملی هستند که از آن جمله باید به مهارت پخت قطاب، آداب و رسوم عروسی برزک، آئین کرده به کوه روستای ورکان، آئین ذوالجناح گردانی و مهارت سفره‌بافی از شهر کامو، آئین شاه حسینی شهر جوشقان قالی، مراسم طفلان مسلم و نخل گردانی روستای ویدوجا اشاره کرد.

همچنین مسئول ثبت پرونده‌های میراث معنوی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشان نیز با اشاره به آثاری که به تازگی به ثبت ملی رسیده‌اند، گفت: آداب و رسوم اسفندی یک از آئین‌های کهن و باستانی منطقه کاشان است. مردم روستای آزران یک ماه مانده به عید با آداب و رسوم ماه اسفند، به پیشواز نوروز می‌روند. پخت غذای های خاص شب اسفند، پیشکش اسفندی برای نوعروس‌ها، حرکت کودکان در کوچه و محل، حضور جلوی درب خانه‌ها در شب اسفند و خواندن اشعار اسفندی و گرفتن تنقلات محلی از صاحب خا نه ها از جمله آداب شب اسفند است.

عباس ترابزاده با تأکید بر اینکه سوهان میرزاحسینی یکی از شیرینی‌های سنتی و بومی در کنار کلوچه و پشمک، اصلی‌ترین و شاخص‌ترین شیرینی مراسم دیدوبازدیدهای نوروزی است، اذعان داشت: در واقع سوهان میرزاحسینی شیرینی مخصوص سفره نوروزی است و بنابراین سنت دیرپای، مقارن با عید نوروز، فعالیت قنادی‌ها برای پخت سوهان دوچندان می‌شود.

کارشناس مردم‌شناسی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان در مورد مهارت پخت باقلوای کاشان نیز بیان داشت: باقلوا یکی از شیرینی‌های سنتی و بومی منطقه کاشان است که امروزه به عنوان سوغات کاشان شناخته می‌شود. کاربرد این شیرینی بیشتر در مجالس جشن و سرور و نیز مجالس یادبود مرسوم است و در واقع نوعی شیرینی آئینی به شمار می‌آید.

وی اضافه کرد: اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کاشان امیدوار است تا با ثبت مجموعه رویدادهای فرهنگی، اجتماعی و میراث معماری غنی منطقه کاشان، علاوه بر صیانت از این ذخایر فرهنگی، گام مهمی در راستای تنویر افکار عمومی و تداوم سنت‌های غنی منطقه برداشته شود.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ