سایه سنگین مافیا و دلالان بر بازار پوشاک کشور
اقتصاد ایران: بابل- نبودن زیرساختهای لازم برای تولیدکنندگان پوشاک و همچنین عدم نظارت بر تولید سبب شده ذائقه بازار بر اساس قوانین دلالان تعریف شود.
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،آماده نبودن زیرساختهای لازم برای تولیدکنندگان پوشاک و همچنین عدم نظارت بر تولید باعث شده ذائقه بازار بر اساس قوانین دلالان تعریف شود و بازار پوشاک را به سمت و سوی شلختگی سوق دهد.
رواج مدهای نامتعارف که برچسب مد روز بر آنها خورده است، برگرفته از اندیشه و تفکر سودجویانی است که برای قبضه بازار، عفاف و حجاب جامعه را نشان گرفته اند.
به باور فعالان صنف پوشاک مهیا نبودن بسترها و حمایت نشدن تولیدکنندگان برای تولید البسه مناسب و اسلامی از مهمترین مشکلات فراروی به شمار میرود. نایب رئیس اتاق اصناف شهرستان بابل با اشاره به آماده نبودن بسترهای مناسب حمایتی در سالهای گذشته گفت: زمانی میتوان مدهای متناسب با خانواده را جایگزین مدهای نامتعارف و جلف کرد که همه ارگانها پای کار بیایند و بسترهای مناسب حمایتی از جمله تسهیلات متناسب ارائه شود.
محمد شرافتی ادامه داد: دولت باید موضوع حجاب و مد و لباس را به صورت جدی پیگیر باشد و از تولیدکنندگان این عرصه حمایت بیشتری کند تا تولیدکننده برای تولید البسه بومی رغبت بیشتری داشته و دغدغه و نگرانی در این زمینه نداشته باشد.
وی تصریح کرد: در بسیاری از موارد ذائقه مخاطب در بازار پوشاک کشور تأمین نمیشود و گاهی حتی خانوادههای مذهبی هم برای خرید لباس دلخواه که با کیفیت و با شاخصههای اسلامی - ایرانی مطابقت داشته باشد به زحمت میافتند.
سایه دلالان و مافیا بر بازار پوشاک از دغدغههای فعالان این حوزه به شمار میرود و خروج این بازار از انحصار نیازمند برنامه جامع و هدفمند است.
بازار پوشاک انحصاری در دست مافیا است
میثم آقاجانپور رئیس اتحادیه خیاطان بابل با اشاره به اینکه یک جریان سودجو، پیچیده و بعضاً با نگرش براندازی در عرصه فرهنگی در حوزه پوشاک وجود دارد افزود: بازار پوشاک در سالهای اخیر کاملاً انحصاری و در دست مافیا بوده است.
وی تصریح کرد: در حوزه پوشاک و مدیریت پوشش در کشور دغدغه جدی وجود دارد اما برای برون رفت از این بحران، یک برنامه جامع و هدفمند وجود ندارد تا از تولیدکنندگان داخلی برای تولید البسه مناسب حمایت کند.
وی با تشکر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شاید مجلس در بحث قانون ساماندهی مد و لباس و دولت در موضوع عفاف و حجاب راه را برای مدیریت موضوع بازگذاشته باشند، اما این همه کار نیست و با این قانون و مقررات مشکلات جامعه حل نمیشود.
وی اذعان داشت: مسئله پوشاک یک موضوع بسیار پیچیده فرهنگی است، و در حال حاضر ما در این عرصه با تهاجم فرهنگی، جنگ نرم و شبیخون فرهنگی روبهرو هستیم.
رئیس اتحادیه قماشان و پوشاک نیز با اشاره به اینکه برای برند سازی و تغییر در این موضوع همه دستگاههای اجرایی باید پای کار بیایند خواستار حمایت از تولیدکنندگان شد.
بسترهای حمایتی برای عرضه محصولات البسه متناسب با خانواده
عباسپور از جمله تولیدکنندگانی است که سالهای متمادی در عرضه پوشاک مناسب به بازار هدف کار کرده است و حال مدعی صادرات به کشورهای دیگر است اما نبود بسترهای حمایتی برای عرضه محصولات را از جمله موانع تولید در بازار رقابت پذیر پوشاک میداند و میگوید: متأسفانه بسیاری از فروشندگان فکر میکنند که مشتری برای عرضه البسه مطابق با استانداردهای خانواده وجود ندارد در حالی که آن چیزی باعث شده است که در سالهای اخیر چنین طرحهایی ابتر بماند نبود بسترهای حمایتی برای عرضه محصولات در داخل بوده است.
عباسپور تصریح کرد: نبود مدهای به روز در این عرصه و همچنین شناسایی نادرست ذائقه بازار در سالهای اخیر باعث شده است که کمتر کسی جرأت کند که در بازار رقابتی و پررونق مدهای جلف گام بردارد.
وی از بازار پررونق فروش میگوید و ادامه میدهد: تنها زمانی که دخترم با لباسهای دوخت خودمان در محفلی قرار میگیرد باعث جذب مشتریان زیادی در آن محافل میشود و این نشان دهنده آن است که کار در این عرصه صورت نگرفته است.
خانم ناهید جباری نیز از جمله تولیدکنندگانی است که در سال اخیر با توجه به فروش خوب خانگی تجربه ناموفقی را در بازار داشته است، وی میگوید: تغییرات آسان به دست نمی آیند و این اتفاق تنها در صنعت مد نیز رخ نمیدهد و در تمامی صنایع این تغییرات چندین سال طول کشیده است تا به بازار معرفی شوند.
وی تاکید کرد: در این وقفه حمایتهای لازم از تولید کننده مدهای متناسب با خانواده باید صورت بگیرد تا تولید کننده این عرصه دلسرد نشود و این راه را ادامه دهد.
تلاش برای ارائه الگویی مناسب در کنار ضرورت توجه به فرآیند جامعه پذیری جوانان امری لازم و ضروری است و مدیران این عرصه باید به آن توجه کنند، همچنین برای تداوم در این عرصه باید به آیتمهایی چون نبود مراکز معتبر در آموزش برند سازی و آژانسهای تبلیغاتی و شرکتهای مشاوره بازاریابی متخصص دقت شود تا مدیران و مالکان بزرگ عرصه پوشاک در کشورمان برای سرمایهگذاری در این عرصه رغبت کنند.