محدودیت دسترسی دولت به منابع ارزی تکذیب شد/ تفسیر اشتباه از نوسانات ارز

اقتصاد ایران: وزارت اقتصاد اعلام کرد: محدودیت دسترسی دولت به منابع ارزی واقعیت ندارد و تفسیر اشتباهی درباره نوسانات نرخ ارز است و فضاسازی در این مورد به التهابات این بازار و انتظارات تورمی دامن می‌زند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، وزارت اقتصاد اعلام کرد: محدودیت دسترسی دولت به منابع ارزی واقعیت ندارد. هرچند که فضاسازی در این مورد به انتظارات تورمی دامن می‌زند.

درآمد حاصل از صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی در ۸ ماهه سال جاری ۳۶۱درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد داشته که نسبت به پیش‌بینی بودجه سال جاری بیش از ۲۱۵ هزار میلیارد تومان یعنی ۶۶.۶درصد تحقق داشته است.

آنچه آبان و آذر در بازار ارز رخ داد ناشی از تداوم اعتراضات در فضای اجتماعی بود، برخی درصدد هدایت آن به بخش اقتصاد و بازار ارز بودند در حالی که ۸۵درصد واردات رسمی از مسیر سامانه نیما و سنا انجام می‌شود اما همان مبادلات اندکی که در بازار قاچاق و کانال‌های فردایی انجام می‌شد، نرخ ارز را به شکل غیرواقعی افزایش داد.

دولت درباره سیاست‌های ارزی مسیر جدیدی را مبنی بر تثبیت بازار ارز دنبال می‌کند و علاوه بر تغییر مدیریت بانک مرکزی، شناسایی نقاط آسیب‌زای سیاست‌گذاری ارزی را نیز در نظر گرفته است. از سوی دیگر ایجاد درآمدهای جدید و تامین کسری بودجه بدون اتکا به تنخواه دولت و فروش نفت به عنوان درآمدهای پایدار با حرکت در مسیری درست با کشف فرارهای مالیاتی و شناسایی ۲.۵ مودیان مالیاتی که تاکنون از تور مالیات بیرون بودند، تحقق ۱۰۲ درصدی درآمدهای مالیاتی در ۹ ماهه سال جاری را رقم زد.

تکیه دولت‌ها بر درآمدهای مالیاتی درآمد پایدار محسوب می‌شود و در همه دنیا مرسوم و از ارکان اقتصاد سالم به شمار می‌رود و نقطه ضعفی نیست که دولت به دلیل آن مورد هجمه قرار گیرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ