همه چیز راجع به چراغ خیابانی ال ای دی

اقتصاد ایران: چراغ خیابانی یکی از مهمترین و ضروری‌ترین ادوات روشنایی شهرها و جاده‌های بین شهری و یا هر فضای باز بسیار وسیعی است. ضرورت ایجاد امنیت و روشنایی برای دید عابرین پیاده و رانندگان باعث می‌شود تا جزء جدایی ناپذیر خیابان‌ها، جاده‌ها و معابر باشد؛ روشنایی مناسب در خیابان‌ها باعث کاهش خطرات بسیاری از جمله کاهش 30 درصدی تصادفات جاده‌ای می‌شود.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،در این بین چراغ خیابانی ال ای دی به دلیل مصرف بسیار پایین انرژی، کیفیت نوری بسیار بالا و مزیت‌های دیگر نسبت به چراغ خیابانی نسل‌های پیشین باعث شده تا در سرتاسر دنیا مورد توجه و استقبال قرار گیرند. مدیران و مسئولان بخش‌های خدماتی و شهرسازی نیز با خرید چراغ خیابانی در انواع مختلف از 50 تا 700 وات هم در صرفه جویی انرژی کمک کرده‌اند و هم کیفیت روشنایی در بخش‌های مختلف شهری و بین شهری را بهبود می‌بخشند.

اما خرید چراغ خیابانی و نصب آن ممکن است کار بسیار راحتی نباشد چرا که انواع چراغ خیابانی در بازار روشنایی بسیار گسترده است. در این مقاله به چند نکته که بر خرید چراغ خیابانی و قیمت چراغ خیابانی تاثیر می‌گذارد پرداخته‌ایم تا بتوانید با اطلاع از مشخصات و ویژگی‌های هر مدل از چراغ خیابانی، بهترین و مطمئن‌ترین خرید را داشته باشید.

چراغ خیابانی از گذشته تاکنون

برای درک بهتر تفاوت‌های بین انواع چراغ خیابانی بهتر است اطلاعاتی راجع به تاریخچه این نوع چراغ نیز داشته باشید.

شاید اولین چراغ خیابانی از زمان حضور بشر چراغی بود که رومیان ثروتمند در مقابل خانه‌های خود روشن می‌کردند، این چراغ از سوختن نوعی گیاه روشن می‌ماند و وظیفه نگهبانی و روشن نگه داشتن آن تا صبح بر عهده اسیران جنگی بود؛ اما با گذشت زمان و پیشرفت بشر سوخت این چراغ‌ها تغییر کرد و با اختراع اولین لامپ رشته‌ای توسط توماس ادیسون انقلابی در این صنعت رخ داد.

بعد از تولید انبوه چراغ رشته‌ای انواع دیگر چراغ خیابانی نیز ساخته شد از جمله آن لامپ سدیمی کم فشار در دهه 1930 در اروپا بود. بعد از آن نوبت به ساخت چراغ خیابانی بخار سدیم پرفشار(HID) رسید که تا امروز نیز جزء متداول‌ترین انواع چراغ خیابانی به شمار می‌رود اما با روی‌ کار آمدن چراغ خیابانی ال ای دی ثابت شد که چراغ خیابانی بخار سدیم بهترین گزینه برای روشنایی معابر نیست. چراغ خیابانی ال‌‌ای‌دی نسبت به نسل‌های گذشته خود مزیت‌های بسیار زیادی دارد، کیفیت نور بیشتر، مصرف انرژِ بسیار پایین و طول عمر بالای این محصولات خلاصه‌ای از این مزیت‌هاست.

چرا از چراغ خیابانی ال ای دی استفاده کنیم؟

شاید این سوالی باشد که هنگام خرید و انتخاب انواع چراغ خیابانی در بازار روشنایی از خود بپرسید. به همین دلیل به توضیح و مقایسه 3 مزیت اصلی چراغ خیابانی ال ای دی نسبت به سایر انواع چراغ‌های خیابانی می‌پردازیم تا هنگام خرید این نوع چراغ دچار سردرگمی در بین انواع آن نشوید.

  • مصرف انرژی

ممکن است هنگام خرید چراغ خیابانی و مقایسه قیمت چراغ خیابانی ال ای دی نسبت به چراغ‌های دیگر در وهله اول گران‌تر به نظر برسد و این اختلاف قیمت مسئولان و مدیران مربوط را از خرید چراغ خیابانی منصرف کند اما چراغ خیابانی ال ای دی به صرفه‌ترین راه برای روشنایی معابر است و برای اثبات این حرف گزارشاتی از یک خیابان یک کیلومتری در آلمان که با چراغ‌ خیابانی بخار سدیم نور پردازی شده و پس از آن چراغ‌های این خیابان با چراغ خیابانی ال‌ای‌دی تعویض شده را بررسی میکنیم.

مقادیر متغیر

چراغ خیابانی قدیمی

چراغ خیابانی ال ای دی

توان مصرفی لامپ(W)

2*125

1*70

توان مصرفی چراغ(W)

278

83

میزان روشنایی(lm)*

12400

6600

ساعات کلی مصرف

4000 ساعت

4000 ساعت

مصرف کلی (kWh)

32248

9628

هزینه های کلی روشنایی(EUR)

4192.24

1251.64

همانطور که مشاهده می‌کنید میزان روشنایی چراغ‌های خیابانی قدیمی بالاتر است اما اثر بخشی کمتری دارد چراکه اتلاف نور بسیار بیشتری دارد.

با توجه و مقایسه این اعداد و ارقام می‌توان نتیجه گرفت که میزان مصرف انرژی تا 70% کاهش داشته و کیفیت نور پردازی هم بهبود پیدا کرده‌است. علاوه بر این موضوع برای تعویض چراغ‌های قدیمی با چراغ خیابانی ال ای دی در مجموع 5000 پوند هزینه شده بود که بعد از گذشت دو سال تمام این هزینه جبران و بعد از آن فقط بازده مالی داشت.

  • میزان افت نور

نور چراغ خیابانی بخار سدیم به دلیل سیاه شدن قاب و دیفیوزر آن در طول زمان به شدت کاهش می‌یابد و بعد از مدتی استفاده از آن دیگر میزان نور اولیه خود را ندارد اما این موضوع در چراغ خیابانی ال‌ای‌دی به هیچ‌عنوان وجود ندارد و میزان نور این نوع چراغ خیابانی دی طول مدت استفاده دچار افت نمی‌شود.

  • کیفیت نور

کیفیت نور در چراغ خیابانی ال ای دی بسیار بیشتر از سایر انواع چراغ‌های خیابانی است. برای مثال می‌توان به میزان بالای شاخص نمود رنگ (CRI>80) اشاره کرد. شاخص نمود رنگ بالا در چراغ‌ خیابانی ال ای دی باعث دیده شدن اجسام و یا فضای سبز به رنگ طبیعی خود می‌شود و این موضوع بر زیبایی بصری فضاهای سبز اطراف چراغ خیابانی LED بسیار تاثیر گذار است.

با توجه به آنچه گفته شد چراغ خیابانی LED مزیت‌های بسیار زیادی در مقایسه با چراغ‌های نسل قبلی خود دارد اما این مزیت‌ها در این 3 مورد خلاصه نمی‌شود و تمام این موارد بخش کوچکی از چراغ خیابانی ال ای دی است.

شما همواره می‌توانید برای گرفتن اطلاعات بیشتر و یا مطرح کردن هرگونه سوال در رابطه با چراغ خیابانی ال ای دی و یا محصولات روشنایی  با مشاوران و یا مهندسین فنی اکووات تماس بگیرید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ