پست؛ سکوی ملّی کسبوکارهای الکترونیکی
اقتصاد ایران: رئیس مرکز نوآوری شرکت ملی پست ایران، از طرح تحول دیجیتال و هوشمندسازی به عنوان لازمه بقای شرکت ملی پست خبر داد و افزود که تجارت الکترونیک پیشرفته تکمیل کننده طرح تحول دیجیتال شرکت ملی پست خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، «محمدرضا قادری»، رئیس مرکز نوآوری شرکت ملی پست، طی یادداشتی با تاکید بر اینکه طرح تحول دیجیتال شرکت ملی پست بنا به ضرورت و اقتضای فضای کسبوکار از ابتدای سال 1398 با بازنگری در برنامه راهبردی شرکت آغاز شد، اعلام کرد: «این طرح در دوره جدید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز به عنوان مأموریت اصلی شرکت ملی پست ابلاغ شد.»
پست؛ سکوی ملی کسبوکارهای الکترونیکی
براساس یادداشت مذکور ««در این برنامه چشمانداز شرکت ملی پست از اپراتور منتخب پستی به سکوی ملی کسب و کارهای الکترونیکی و اپراتور ملی جابجایی فیزیکی کشور تغییر کرد. به این معنا که شرکت ملی پست در مدل جدید کسب و کار پلتفرمی خود میکوشد با تمرکز بر توسعه و هوشمندسازی زیرساختهای لجستیکی و با همکاری شرکای تجاری استراتژیک خود، شامل شرکت ها و استارتاپ های بخش خصوصی، نیازهای تجاری و خدمات لازم برای تکمیل زنجیره ارزش هر خرید و فروش در کشور و حتی به خارج از کشور را، برای هر تامین کننده و خریدار با هر مقیاسی، فراهم کند.»»
این تصمیم شرکت ملی پست در نهایت منجر به آن شد که بر اساس مطالعات آسیبشناسی که توسط سازمان مدیریت صنعتی در شرکت ملی پست در سال های 95-96 انجام شده و مصاحبه میدانی با مدیران ستادی و عملیاتی شرکت، 72 محور به عنوان زیر پروژههای طرح تحول شناسایی شوند و توسط کمیته های راهبری یازده گانه هدایت شوند.
زمانبندی پروژههای پست
در این یادداشت مطلبی با محوریت تعیین برنامه زمانی پروژههای پست ذکر شده است که محتویات آن به این صورت است که برنامه زمانی پروژهها به سه دسته اقدامات کوتاه مدت (پیرایش و آماده سازی)؛ میان مدت (اصلاح و تغییر) و بلند مدت (توسعه زیرساخت های نوین و تثبیت تغییر) تقسیم شدند.
رئیس مرکز نوآوری شرکت ملی پست همچنین در مورد اقدامات بلند مدت با اشاره به اینکه، محدودیت های اعتباری، تغییرات مدیریتی متعدد و بروز بحران پاندمی کووید 19 بر این پروژهها تاثیراتی داشته است، گفت: «بخشی از این پروژه ها نظیر توسعه ناوگان، سیستمهای سورتینگ هوشمند و بازنگری در فرایندها و خطوط رهسپاری و سامانه یکپارچه GNAF و بسیاری فرایندهای پشتیبانی و مدیریت توسعه به ثمر نشست و تعدادی نیز تا تدوین RFP یا انتخاب مشاور برای اجرا پیش رفتند که در برنامه و بودجه سال آتی پیش بینی شدهاند.»
اهمیت شبکه ملی اطلاعات
قادری همچنین درخصوص پروژه توسعه شبکه ملی اطلاعات در وزارت ارتباطات، اظهار داشت: «سه زیر پروژه با عناوین تولید و توسعه نقشه بومی، راه اندازی سرویس رایانه ملی و ساماندهی کسبوکارهای اینترنتی، با توجه به مأموریتهای مندرج در اساسنامه شرکت ملی پست و همخوانی با مدل جدید کسب و کار دیجیتال شرکت به پروژه های طرح تحول دیجیتال پست اضافه شدهاند.»
او همچنین در ادامه یادداشت خود نوشت: «این تحول نیازمند آماده سازی و ارتقای مهارتهای دیجیتال کارکنان، اجرای اقدامات زیربنایی و بازنگری در فرایندهای عملیاتی و پشتیبانی شرکت با توجه به مدل کسب و کار جدید شرکت، توسعه پلتفرمهای نرمافزاری یکپارچه و ظرفیت لجستیکی مطابق نیازمندیهای این مدل کسب و کار و توسعه زیست بوم نوآوری به عنوان شرکای استراتژیک توسعه خدمات سکوی تجارت الکترونیک پست (ستاپ) متناسب با نیازمندیهای متنوع مشتریان است.»
او در بخش پایانی یادداشت خود آورد که «توسعه خدمات نوین پستی با رویکرد متمرکز بر تجربه مشتری از طریق مرکز نوآوری پست، تجارت الکترونیکی و لجستیک پیشرفته که تاکنون موفق به جذب حدود 70 شرکت شتابدهنده و استارتاپ شده است، تکمیل کننده طرح تحول دیجیتال شرکت ملی پست خواهند بود.»