بهترین سهام برای خرید در بهمن ۱۴۰۰

اقتصاد ایران: در چند ماه اخیر، بورس حال‌وروز خوبی نداشته است و بسیاری از سهام ارزشمند بازار زیر قیمت ذاتی‌شان معامله شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  در این مدت، کسانی که به دنبال گزینه‌های سرمایه‌گذاری بوده‌اند بورس گزینه آخرشان بوده  و حتی بسیاری از افرادی که در سال گذشته وارد بورس شدند ترجیح داده‌اند سرمایه‌شان را از بورس خارج کنند و به بازارهای موازی، از بازار سکه‌ودلار گرفته تا بازار ارزهای دیجیتال، منتقل کنند. آمار روزانه معاملات بورس هم نشان از خروج پول حقیقی دارد که البته در روزهای اخیر روند خروج پول حقیقی کندتر شده و بازار بعد از رسیدن به کف‌های تکنیکالی، واکنش مثبت نشان داده است. شاید این روزها بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاری در بورس باشد و بتوان با کمی دقت و مطالعه، سبد مناسبی از سهام بهترین شرکت‌های بورسی تشکیل داد. در ادامه این مطلب فهرستی از ده سهام مناسب برای خرید و سرمایه‌گذاری در بهمن ۱۴۰۰ را مرور خواهیم کرد.

بازار سهام به دلیل اینکه با بخشی از اقتصاد مرتبط است که ارزش واقعی تولید می‌کند، این پتانسیل را دارد که در بلندمدت بهتر و بیشتر از بازارهای موازی بازدهی داشته باشد. البته همیشه تأکید کرده‌ایم که سرمایه‌گذاری در بورس باید همراه با مطالعه دقیق وضعیت بنیادی شرکت‌ها باشد. سرمایه‌گذاری چشم‌بسته روی نمادهایی که از نظر بنیادی وضعیت مناسبی ندارند یا از نظر تکنیکال در قیمت مناسبی برای خرید نیستند، حتی در روزهای رونق بورس می‌تواند به زیان‌های سنگین منجر شود. اما اگر هنگام خرید سهام و تشکیل سبد، به وضعیت بنیادی شرکت‌ها توجه کنیم، اگر حتی کل بازار به دلایل مختلف دچار ریزش شود، به احتمال بسیار زیاد سبدمان کمترین زیان را خواهد دید و در برگشت بعدی بازار، این زیان به‌سرعت جبران خواهد شد.  بنابراین شما باید بدانید که تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال چیست تا بتوانید در نوسانات بازار با میزان سود بیشتر و کمترین میزان ضرر سرمایه گذاری کنید.

 

تحلیل تکنیکال شاخص

در دوره‌ای که بورس وارد رکود می‌شود و قیمت سهام شرکت‌ها در بهترین حالت نوسانی است، تحلیلگران تکنیکال معمولا از بازار دوری می‌کنند و منتظر نشانه‌های تکنیکالی برگشت بازار می‌ماند. اگر برگشت بازار تأیید شود، این دسته از تحلیلگران به دنبال سهم‌هایی خواهند بود که مناسب استراتژی معاملاتی خودشان باشد و سپس اقدام به خرید سهام می‌کنند.

در تصویر زیر نمودار شاخص کل را همراه با کانال صعودی بلندمدت آن مشاهده می‌کنید.

همان‌طور که در تحلیل ساده بالا مشخص است، شاخص کل بعد از برخورد با کف کانال بلندمدت خود، واکنش مثبت نشان داده و چهار کندل سبز ثبت کرده است. اگر این کانال حفظ شود و خط روند نزولی کوتاه‌مدت شاخص به سمت بالا شکسته شود و شاخص به بالای میانگین‌های متحرک کوتاه‌مدت صعود کند، احتمالا شاهد افزایش حجم معاملات و ادامه صعود بازار خواهیم بود. زیرا در این صورت معامله‌گران تکنیکالی هم به خرید سهام شرکت‌ها ترغیب می‌شوند و همین نکته به افزایش تقاضا و ادامه روند صعودی کمک خواهد کرد.

 

بهترین سهام برای خرید در بهمن ۱۴۰۰

با اینکه در حال حاضر اکثر تحلیلگران تکنیکال منتظر علائم تأیید روند صعودی‌اند، اما تحلیلگران بنیادی به دنبال سهامی‌اند که کمترین P/E را داشته باشد و چشم‌انداز آتی فعالیت‌های شرکت از افزایش روند سودآوری حکایت کند. طبیعی است که هرچه قیمت سهام پایین‌تر باشد، نسبت P/E هم پایین‌تر خواهد بود و بنیادی‌کارها اشتیاق بیشتری برای خرید سهم خواهند داشت. به بیان ساده‌تر، وقتی ریزش‌های بازار بسیاری از معامله‌گران حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای را فراری می‌دهد، بنیادی‌کارها مشغول خرید می‌شوند.

نمادهای زیر را از بین شرکت‌هایی انتخاب کرده‌ایم که قیمت روز آن‌ها کمتر از ارزش ذاتی‌شان است و نسبت P/E قابل‌قبولی هم دارند. نیم‌نگاهی هم به شرایط تکنیکال سهم‌ها داشته‌ایم و کوشیده‌ایم سهم‌هایی را معرفی کنیم که به حمایت‌های تکنیکالی‌شان نزدیک باشند.

اگرچه در مقطع فعلی معرفی سهام مناسب برای خرید نسبت به روزهای اوج بازار آسان‌تر است، اما سرمایه‌گذاری در بورس در روزهای رکودی، نیاز به تاب‌وتحمل بیشتری دارد. چه بسا صعود بورس از همین فردا آغاز شود و شاید هم بازار چند ماه دیگر درجا بزند و ارزش سبد سرمایه‌گذاران تغییری نکند و حتی کاهش پیدا کند. پیشنهاد می‌کنیم که سرمایه‌گذاران با توجه به ترجیحات شخصی، تحلیل خودشان از شرایط اقتصادی، درجه ریسک‌پذیری و افق سرمایه‌گذاری شخصی تصمیم‌گیری کنند. فهرست زیر هم می‌تواند مجموعه‌ای از سهام پرپتانسیل برای بررسی بیشتر باشد. به هر ترتیب بورس نشان داده است که در بلندمدت می‌تواند برای سرمایه‌گذاران صبور سودهای مناسب و شیرینی داشته باشد.

 

نماد

قیمت پایانی (تومان)

نسبت P/E ttm

تاریخ معرفی

سیمرغ

۲۰۱۷

۷٫۲

۱۰ بهمن ۱۴۰۰

سپاها

۷۴۵

۴٫۸

۱۰ بهمن ۱۴۰۰

وخاور

۴۹۴

۶٫۹

۱۰ بهمن ۱۴۰۰

حپارسا

۲۷۶۰

۶

۱۰ بهمن ۱۴۰۰

کهمدا

۸۹۹

۸٫۳

۱۰ بهمن ۱۴۰۰

ومهان

۴۰۹

۴٫۹

۱۰ بهمن ۱۴۰۰

دشیمی

۱۹۲۲

۶٫۳

۱۰ بهمن ۱۴۰۰

فملی

۷۰۷

۶

۱۰ بهمن ۱۴۰۰

فولاد

۱۰۷۴

۴٫۴

۱۰ بهمن ۱۴۰۰

سصوفی

۱۳۳۹

۵٫۸

۱۰ بهمن ۱۴۰۰

 

نکته مهم: معرفی این ده سهم به معنای آن نیست که تک‌تک سهم‌های این فهرست حتما بهتر و بیشتر از بقیه سهم‌های بازار بازدهی خواهند داشت. ویژگی اصلی این سهم‌ها این است که حداقل ریسک را دارند و انتظار می‌رود بازدهی مناسبی داشته باشند. معامله‌گران و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای به تجربه دریافته‌اند که مدیریت ریسک بسیار مهم‌تر از کسب سودهای مقطعی است. پس اگر می‌خواهیم در بورس بمانیم و سال‌های سال از این بازار بهره ببریم، بهترین استراتژی کنترل ریسک سرمایه‌گذاری است.

نکته: یکی از بهترین روش‌ها برای خرید سهام در بورس، خرید پله‌ای است. در این روش سرمایه‌ای را که می‌خواهیم برای خرید سهام اختصاص بدهیم به چند قسمت تقسیم می‌کنیم و سهام مورد نظرمان را در چند مرحله می‌خریم. اگر این روش را به‌درستی انجام بدهیم، میانگین خریدمان پایین می‌آید و ریسک سرمایه‌گذاری‌مان کمتر می‌شود.

 

بهترین کارگزاری‌های بورس

اگر می‌خواهید سرمایه‌گذاری در بورس را شروع کنید، باید اول در سامانه سجام ثبت‌نام کنید و بعد از طریق یکی از کارگزاری‌های کشور کد بورسی بگیرید. در حال حاضر در ایران، بیش از صد کارگزاری فعال وجود دارد که دریافت کد بورسی از هر کدام از آن‌ها امکان‌پذیر است. شما میتوانید لیست کارگزاری های بورسی را در لینک زیر ببینید و آنها را باهم مقایسه کنید:

https://www.rade.ir/service_cat/broker/

اما اگر به دنبال کارگزاری‌هایی هستید که خدمات بهتری دارند، خوب است هنگام انتخاب کارگزاری به نکات زیر دقت کنید.

 

کارگزاری خدمات متنوعی داشته باشد

زیرساخت کارگزاری برای معاملات آنلاین مناسب باشد

احراز هویت غیرحضوری داشته باشد (مثلا از طریق پست)

باشگاه مشتریان می‌تواند یکی از نقاط قوت کارگزاری باشد

پشتیبانی تلفنی داشته باشد

امکان دریافت اعتبار معاملاتی (مثلا برای عرضه‌های اولیه) از کارگزاری وجود داشته باشد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ