عدم استقبال دانش آموزان از آزمونهای حضوری
اقتصاد ایران: تحلیلگر مسائل آموزشی استان مرکزی از اولیای دانش آموزان خواست فرزندان خود را برای حضور در مدرسه و به ویژه شرکت در آزمونهای حضوری تشویق و ترغیب کنند تا در سالهای بعد و در امتحانات نهایی و کنکور با مشکل مواجه نشوند.
به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران ، در یک تحقیق میدانی که در مدارس متوسطه اول و دوم در آزمونهای مستمر در شهر اراک صورت گرفت، مشخص شد که علیرغم آموزشهای حضوری و ترکیبی که در مدارس انجام میشود، دانش آموزان علاقهای به شرکت درآزمونهای حضوری ندارند و چون حضور در مدرسه الزامی نیست و آزمون به صورت مجازی نیز به صورت همزمان انجام میشود اکثر دانش آموزان در آزمونهای غیر حضوری شرکت میکنند.
این در حالی است که سخنگوی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است که آزمونهای پایانی نوبت اول در دی ماه در تمامی مقاطع تحصیلی باید به صورت حضوری انجام شود و دانش آموزان چه در کلاسهای حضوری شرکت کنند و یا آموزش را بصورت مجازی دنبال کنند باید سرجلسه امتحان حاضر شوند و امتحانات فقط برای دانش آموزانی که مبتلا به کرونا شده و یا عذر موجهی برای حضور در مدرسه دارند، بصورت مجازی برگزار خواهد شد.
اگر چه تلاشهای زیادی توسط معلمان خلاق و استفاده از نرمافزارهای مختلف برای جلوگیری از تقلب دانش آموزان در آزمونهای مجازی انجام شد ولی به صفر رسیدن این تقلبها غیر ممکن است، جدی نگرفتن آموزشها و آزمونهای مجازی، دریافت نمرات عالی و غیرواقعی در آزمونهای غیر حضوری، استفاده از خرد جمعی و مشورت در این آزمونها، کسب نمرات عالی توسط دانش آموزان ضعیف، به کارگیری نفراتی به غیر از خود دانشآموز به عنوان آزمون دهنده، عدم تلاش و انگیزه برای یادگیری و درس خواندن و کسب نمره قبولی بدون زحمت، از جمله عواملی است که باعث شده دانش آموزان علاقهای به آزمونهای حضوری نداشته و تمایل به شرکت در آزمونهای غیر حضوری دارند.
اکثر دانش آموزان از سواد علمی کافی برخوردار نیستند
تحلیلگر مسائل آموزشی استان مرکزی در این رابطه به خبرنگار فارس در اراک میگوید: این عوامل در طی دو سال گذشته به طور کلی باعث شده که اکثر دانش آموزان از سواد علمی کافی برخوردار نباشند و در آزمونهای حضوری و یا امتحانات نهایی نمرات خوبی را به دست نیاورند که علاوه بر اعتراضات فراوان به مدرسه، معلم و سیستم آموزشی در سالهای بعد نیز به علت نداشتن پیش دانستهها و اطلاعات پایه در یادگیری مفاهیم، بیشتر دچار مشکل خواهند شد.
حسین معافی میافزاید: دروس عمومی و خواندنی بیشتر تحت تأثیر این سهلانگاریها قرار گرفت و کاهش نمرات این دروس در تحلیل آزمونهای نهایی بیشتر دیده میشود.
استاد دانشگاه استان مرکزی با بیان اینکه بیشک در امتحانات پایانی نوبت اول و دوم نیز عدهای به علت بیماری و یا بهانههای دیگر از حضور در جلسه آزمون خودداری میکنند و گرفتن آزمون غیرحضوری از آنها باعث اعتراض دیگر دانش آموزان و بیعدالتی شده و این رویه در نوبتهای بعدی بیشتر خواهد شد؛ بیان میکند: پیشنهاد میشود که از دانش آموزان غایب در جلسه آزمون حضوری، دو هفته بعد آزمون مجدد به صورت حضوری گرفته شود.
وی اظهار میکند: با توجه به واکسیناسیون اکثر معلمان و دانش آموزان و رعایت اصول بهداشتی در مدارس و برای جلوگیری از بیماریها و آسیبهایفر جسمی و روحی دانش آموزان در آموزشهای مجازی و همچنین برای جلوگیری از کم سوادی و عدم تلاش علمی دانش آموزان، شایسته است که اولیا فرزندان خود را برای حضور در مدرسه و به ویژه شرکت در آزمونهای حضوری تشویق و ترغیب کنند که در سالهای بعد و در امتحانات نهایی و کنکور با مشکل مواجه نشوند.