ضرورت معرفی حضرت معصومه سلام الله علیها به جهانیان

اقتصاد ایران: قم- استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به جایگاه و منزلت بالای بانوی کرامت(س) در بین مسلمانان گفت: معرفی حضرت معصومه سلام الله علیها به جهانیان راهکاری موثر برای معرفی جایگاه زن در اسلام است.

طیبه ربانی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن عرض تسلیت به مناسبت رحلت شهادت گونه حضرت معصومه سلام الله علیها گفت: کریمه اهل بیت تجلی کوثر ولایت است. سخن گفتن در مورد بانویی با دارا بودن شأن ولایت سخت است. پدرشان امام موسی بن جعفر, مادرشان حضرت نجمه خاتون و برادرشان حضرت امام رضا علیه السلام است. نسب او بالاترین نسب، ایمان او بالاترین ایمان، اخلاق او بهترین اخلاق و شأن او شأن ولایت است و چهار امام معصوم در مورد فضیلت زیارتش سخن گفتند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به همسنگ بودن زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها با زیارت امام رضا افزود: در برخی از روایات فضیلت زیارت امام رضا (ع) با ۷۰ هزار حج برابری می‌کند یعنی آنقدر ظرفیت در انسان ایجاد می‌کند که گویا خداوند اعلی را در عرش زیارت کرده است. این زیارت مسیر زندگی انسان را عوض می‌کند. لذا امام رضا علیه السلام فرمودند هرکس حضرت معصومه را در قم زیارت کند گویی مرا زیارت کرده است.

وی ادامه داد: این بانوی مطهره در منزل پدر و مادرش و در بین اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام بسیار مورد انتظار بودند. ۲۵ سال بعد از ولادت امام رضا (ع) خانواده انتظار آمدنش را می‌کشیدند. لذا ولادت حضرت موجی از شادی را ایجاد کرد. امام موسی بن جعفر با توجه به شأن این بانو، طهارت و ویژگی‌های خاصشان عنایت ویژه ای به ایشان داشتند.

زیارت بارگاه حضرت معصومه (س) تجلیگاه زیارت قبر مخفی حضرت زهرا (ع)

ربانی با اشاره به شباهت‌های بانوی کریمه اهل بیت با حضرت زهرا سلام الله علیها گفت: از جهات مختلف حضرت معصومه با مادرشان حضرت زهرا شباهت دارند. نام ایشان فاطمه و هم نام حضرت زهرا هستند. همان سخنی که پیامبر صلی‌الله علیه و آله درباره دخترشان فرمودند "فداها ابوها" امام هفتم هم برای حضرت معصومه به کار بردند. کریمه اهل بیت بعد از حضرت زهرا بهترین و گسترده‌ترین شفاعت را در عالم قیامت خواهند داد. همان طوری که مادرشان فدایی ولایت شدند ایشان نیز فدایی ولایت هستند. این بانوی مطهره به مانند حضرت زهرا سلام الله علیها محدثه و عالمه بودند تا جایی که عالمه محدثه آل طاها را به حضرت معصومه لقب دادند.

وی در زمینه جایگاه حضرت معصومه و توجهی که حضرت حق به ایشان کردند تصریح کرد: گرچه قبر حضرت زهرا سلام علیها مخفی است اما خداوند متعال قبر حضرت معصومه سلام علیها را تجلیگاه قبر مادرش حضرت زهرا علیها السلام قرار داد؛ یعنی هر آنچه برکات قرار بود از قبر حضرت زهرا ساطع شود از قبر فرزندشان این بانوی عفیفه ساطع می‌شود.

استاد جامعه الزهرا افزود: قم بخاطر وجود حضرت معصومه حرم اهل بیت عصمت و طهارت شد. قمی‌ها از وقتی با مکتب تشیع آشنا شدند به لطف حق ثابت قدم ماندند و همواره پناه شیعیان بودند.

وی با توجه به مفهوم حرم که باعث ایجاد امنیت و قداست می‌شود گفت: حرم یعنی اهل بیت و شیعیان در قم دارای امنیت هستند. قداست مکان‌ها به افرادی است که در آنجا هستند و قداست قم بخاطر دختر موسی بن جعفر و شیعیانی است که همواره در قم ساکن و مدافع ولایت بودند. از روایات مختلفی که از اهل بیت به دست ما رسیده قمی بودن یک مکتب است گرچه شهر قم محوریت دارد ولی پیروان ولایت هر جای جهان باشند قمی هستند و اهلیت قم را دارا هستند. در تاریخ آمده مردان شهر ری به دیدار امام صادق علیه السلام رفتند. حضرت به آنها فرمودند مرحبا به اهل قم. آنها گفتند ما اهل قم نیستیم ما اهل ری هستیم. حضرت جمله خود را تکرار کردند و گفتند مرحبا به اهل قم. یعنی شما اهل ولایتید گرچه در ری ساکنید اما اهل قم هستید.

مبلغ بین‌المللی با توجه به حرم بودن قم که باعث ایجاد حالت‌های معنوی توأم با آرامش در این شهر شده است افزود: عده‌ای از شیعیان که از کشورهای مختلف اروپایی و آمریکای لاتین به اسلام تشرف پیدا کردند وقتی وارد قم شدند به هیچ وجه دوست نداشتند از این شهر خارج شوند. می‌گفتند اینجا احساس امنیت و آرامش می‌کنیم. در هیچ جای دنیا این احساس رو نداریم. از جمله بانویی اهل اسپانیا که حدود ۱۲ سال است به مکتب اهل بیت مشرف شده است. به قم زیاد سفر می‌کند و جز زائران مؤمن حضرت محسوب می‌شود. از او در مورد حرم پرسیدم. در جوابم گفت: من در قم احساس آرامش می‌کنم. احساس می‌کنم در منزل خودم هستم. احساس می‌کنم حضرت معصومه سلام الله علیها مادر من است.

استاد حوزه در زمینه ارادت بزرگان و علمای دین در طول تاریخ به این مرقد مطهر گفت: آیات عظام و بزرگان دین توجه ویژه ای به بانوی کریمه اهل بیت داشتند. آیت الله بهجت ره می‌فرمودند: درب معنوی حرم امام رضا علیه السلام از قم باز می‌شود و همواره بین قم و مشهد حواله‌هایی در حرکت است. ایشان با وجود کهولت سنشان مقید بودند هر روز به زیارت حضرت بیایند. وقتی از آیت الله جوادی آملی پرسیدند چه احساسی در قم دارید؟ فرمودند زندگی در کنار حضرت زندگی در کنار نورافکن است. من آن مطالب سخت فلسفی و علمی را کنار حرم حضرت خیلی عالی متوجه می‌شوم اما وقتی از قم بیرون می‌روم همان مطالب را به سختی درک می‌کنم. این به خاطر نورانیت حضرت بر عقل‌های ماست. علامه طباطبایی در ماه رمضان روزه‌هایشان را با بوسه به ضریح مطهر حضرت معصومه باز می‌کردند.

ضرورت معرفی حضرت معصومه سلام الله علیها به جهانیان

حضرت معصومه (س) نماد جایگاه والای زن در اسلام

وی وجود حضرت را نمایانگر جایگاه والای زن در اسلام دانست و افزود: با توجه به بالا بودن شأن حضرت در اسلام و عنایت مسلمانان و علما به این مرقد مطهر می‌توان گفت زن و مرد در درک مقامات معنوی همسان هستند. گاهی غیرمسلمانان که به حرم مشرف می‌شوند وقتی از حضرت برایشان می‌گوئیم برخی از این افراد به خود بنده می‌گفتند شما با وجود چنین بانویی در قم چرا ایشان را به جهان معرفی نمی‌کنید؟ چرا اجازه می‌دهید دیگران در مورد شخصیت زن مسلمان سخنان تحقیر آمیزی بر زبان بیاورند. شما که چنین شخصیتی دارید می‌توانید از این ظرفیت جهت نشان دادن جایگاه زن مسلمان استفاده کنید.

ربانی به کرامت‌های این بانو نیز اشاره کرد و افزود: چه بسیار افرادی که به حرم مشرف شدند حتی غیرمسلمانان و مسیحیان و شفا گرفتند. کرامات حضرت در دفتر کرامات حرم ثبت شده و کتاب‌هایی هم در این زمینه چاپ گردیده است. ما وظیفه داریم توجه خودمان را به حضرت تعمق ببخشیم و معرفت خودمان را نسبت به ایشان بالا ببریم.

وی با اشاره به حجت بودن قم بر شهرهای دیگر ادامه داد: جایگاه حضرت معصومه سلام الله علیها, پیشینه تاریخی, وجود علما و صدها حوزه علمیه و طلاب از صد و بیست کشور جهان, توجه امام زمان (عج) به قم و وجود مسجد جمکران و عوامل دیگر این شهر را جهانی کرده است. لذا این جایگاه بین‌المللی اقتضا می‌کند شهر مقدس قم از جهات مختلف الگوی جهان باشد. حتی در روز قیامت خداوند با شهر قم بر شهرهای دیگر احتجاج می‌کند. در روایت داریم قم حجت بر بلاد دیگر است. لازمه این الگو بودن تلاش مردم قم بویژه حفظ جایگاه این شهر از نظر معنوی و چهره ظاهری است.

استاد حوزه با اشاره به وضعیت ناخوشایندی که در سطح شهر قم مدتی حکم‌فرماست آن را ناشی از توطئه‌های دشمنان در جنگ نرم گسترده و خزنده و نیز بی تفاوتی برخی از مؤمنان ذکر کرد و ادامه داد: متأسفانه در ماه‌های اخیر شاهد رو به رشد بد حجابی و برخی ناهنجاری‌ها در قم هستیم که باعث شده شهر چهره نامناسبی به خود بگیرد و دل‌های مؤمنان این شهر و زائران شهرهای دیگر از این نظر بسیار غمگین گردد.

ربانی تاکید کرد: هر یک از ما وظیفه داریم با هر توانی که داریم تلاش کنیم این وضعیت را درمان کنیم. احیا امر به معروف و نهی از منکر مهمترین راهکارهاست. در روایات این فریضه اهمیتش از همه واجبات بیشتر دانسته شده است. البته از مسؤولین شهر قم انتظار داریم این موضوع را ریشه یابی کنند و دست‌های اجانب را شناسایی و مورد پیگیری قرار دهند. بسیار جای تأسف است حضرت معصومه‌ای که می‌تواند به عنوان الگوی زن مسلمان, عالمه، فعال، مبلغ بین‌المللی و فدایی ولایت در جهان مطرح بشود ما از این ظرفیت استفاده نکنیم. باید چهره قم را مناسب دیدارهای بین‌المللی بکنیم به گونه‌ای که وقتی هر فردی وارد قم می‌شود به جز مواجه شدن با چهره شهر با یک معماری اسلامی با افرادی که پوشش اسلامی، اخلاق و رفتار اسلامی دارند، مواجه شوند به گونه‌ای که به عنوان یک شهر نمونه و برتر قم را ببینند و این کار لازمه اش تلاش همه جانبه همه ماست. باید روشنگری و امر به معروف و نهی از منکر کنیم.

کارشناس مسائل دینی افزود: ضروری است این شخصیت را به جهانیان معرفی کنیم که بدون شک اگر مردم جهان او را بشناسند حتماً ارادت ویژه به این بانوی اسوه و نمونه خواهند داشت. همان‌طوری که عده‌ای که توفیق پیدا کردند تا حدودی ایشان را شناختند عاشق او شدند.

وی اهل قم را از عاملان زمینه ساز ظهور دانسته و گفت: در روایت داریم مردمی از مشرق زمین قیام می‌کنند و زمینه ظهور را فراهم می‌کنند. این مردم اهل قم ذکر شده است آنان قیام را شروع کرده و در زمان ظهور از بهترین یاوران حضرت خواهند بود. امیدواریم ما نیز در این نهضت و بیداری جهانی نقشی را ایفا کنیم تا بتوانیم در روز ظهور برگ سبزی به نزد سلیمان آل محمد عج الله تعالی فرجه تقدیم کنیم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ