قدردانی مختارپور از اختصاص سهم مناسب‌تر نهاد در بودجه ۱۴۰۰/ قمی: رویکرد سازمان تبلیغات به کتاب متفاوتر می‌شود

اقتصاد ایران: دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی در مراسم روز کتابدار از توجه نمایندگان مجلس به سهم نهاد کتابخانه‌ها در بودجه ۱۴۰۰ قدردانی کرد.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ مراسم بزرگداشت روز کتاب کتابخوانی و کتابدار با حضور حجت‌الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی،‌ محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلاکمی ،‌علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی مشور،‌ علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ... صبح امروز دوشنبه 24 آبان در تالار وحدت برگزار شد.

مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در این مراسم در سخنانی گفت: ارتقای فرهنگ کتابخوانی، تکریم کتابداران و شناساندن سازمان‌ها و نهادهای متولی کتاب و کتابخوانی به مردم وظیفه همگانی است، اگرچه ذائقه و اقبال عمومی در مطالعه استفاده از شبکه‌های اجتماعی را نشان می‌دهد، اما کتاب‌ها می‌تواند با همت شما کتابداران جایگاه اصلی خود را بازیابند، کتابدار مشفق و آگاه می‌تواند کتابخانه را به فضای پرنشاط اجتماعی تبدیل کند.

وی ادامه داد:‌ خوشبختانه مدیریت نهاد کتابخانه‌ها توانسته بی‌توجه حاشیه‌ها و غرض‌ورزی‌ها و هیاهوها پیشبرد کار را سرلوحه خود قرار دهد و توسعه کمی و کیفی کتابخانه‌ها و هزاران برنامه فرهنگی را تحقق بخشد.

رمضانی گفت:‌ اگرچه به فضل الهی و تلاش دولت خدمتگذار شاهد بهبود شرایط و از سرگیری فعالیت‌های اجتماعی هستیم، اما از سال گذشته با کاهش خدمات حضوری مواجه بودیم.

وی با اشاره به تقدیر از کتابداران گفت:‌ امروز از 75 نفر در 32 سطح  تقدیر می‌شود، این تقدیر شامل خیرین حقیقی و حقوقی که در واگذاری زمین و ساختمان حامی و همراه نهاد بودند یا با اهدای کتاب از کتابخوانی حمایت کردند، انجمن کتابخانه‌های عمومی در سطح استان و شهرستان، سه استاندارد و پنج فرماندار، صفحات برتر مجازی، کتابخوانان برتر خردسال، کودک و نوجوان و بزرگسالان از 15 کتابخانه، کتابخانه برتر مشارکتی، روستایی سیار،‌ کتابدار و مسئول برتر کتابخانه و10 کتابخانه می‌شود. 

رمضانی ضمن اشاره به برنامه‌های نهاد در هفته کتاب گفت:‌ امیدوارم کتابداران کاری کنند که کتابخانه‌ها همواره اولین محل روجوع و پاسخگویی به سؤالات باشند. من همیشه فکرم این بود که لذت کتابخوانی لذتی فردی است، اما اقتضای کار اجرایی ـ فرهنگی در نهاد مخصوصاً در معاونت توسعه که ارتباط مستقیم با کتاب و کتابدار دارد، مستلزم شلوغی و تراکم است. این شلوغی را به جان می‌خریم، سختی کار برخی حوزه‌ها را می‌پذیریم و با صبر و رضا از آن عبور می‌کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلیمن قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، نیز در این مراسم در سخنانی با اشاره به خاطره‌ای از کتابخوانی خود دردوران نوجوانی گفت: سال‌ها پیش زمانی که دانش‌آموز دبیرستان بودم عصرها جایی کار می‌کردم، گاهی مجالی فراهم می‌شد کتابی را هم بخوانم. صاحب مغازه که تحصیلاتی عالیه‌ای نداشت یکروز از من پرسید، می‌خواهی چه‌کاره شوی؟ من گفتم فیزیکدان. یک نگاهی به کتاب‌هایی که همراهم بود کرد و گفت، نه تو شیخ می‌شوی. گفتم چطور؟ به کتاب‌هایی که من مطالعه نگاه کرد، کتابی از مرحوم شهید آوینی، شهید مطهری و ... به همین استناد گفت شیخ می‌شوی. باید کتاب فیزیکی اینجا می‌بود که اشاره به آینده تو داشته باشد.

وی با اشاره به مخاطرات امروزین تولید کتاب و عرضه و پخش گفت: اگر کتابخانه‌ها و کتابداران نبودند، عنصر ترویج و در دسترس قرار دادن کتاب که امروز نیز با مشکلاتی مواجه است،‌ ما فاصله‌مان با کتاب و کتابخوانی بیشتر و بیشتر می‌شد.

حجت‌الاسلام قمی ادامه داد:‌ ما به عنوان سازمان تبلیغات نسبت به ترویج کتاب و عرضه بهتر محصولات فرهنگی پاکیزه و ترویج و تکریم فرهنگ کتاب و کتابداری و کتابخوانی موظفیم که بعد از امروز رویکردمان تفاوت محسوس و معناداری داشته باشد.

علیرضا مختارپور، دبیرکل نهادکتابخانه‌های عمومی کشور، نیز در این مراسم در سخنانی گفت:‌ اگرچه هر سال از جمع معدودی از شما کتابداران تقدیر می‌شود، اما در واقع همه کتابداران و همکارانی که با تمام وجود به خدمت مشغول هستند، برگزیده هستید.

وی با اشاره به محدودیت‌های ناشی از کرونا در دو سال گذشته یادآور شد:‌ شما عزیزان با تحمل مشکلات ناشی از محدودیت در ارائه خدمات کتابخانه‌ای به شکل‌های مختلف چراغ کتابخانه‌ها و کتابخوانی را روشن نگه داشته‌اید، اینک با فراهم آمدن شرایط مصون سازی گسترده فصل تازه‌ای در ارائه خدمات آغاز گردیده است. 

مختارپور تصریح کرد:  از خرداد 1393 تاکنون نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در مسیر تازه‌ای قرار گرفت و با برطرف شدن برخی مشکلات امکان خدمات بیشتر فراهم آمد، از جمله بهبود نسبی شرایط معیشت، تثبیت شان و منزلت کتابداران آغاز فعالیت‌های نوین کتابخوانی و مشارکت در فعالیت های اجتماعی فراهم آمد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت:‌ اینک و در آغاز این ماه‌های شروع خدمت دولت مردمی امید به گسترش کتاب و کتابخوانی و حمایت از شأن و منزلت کتابداران بیش از پیش احساس می‌شود، از حمایت‌های نمایندگان مجلس که در بودجه 1400 امکان فعالیت بیشتر در حوزه کتاب و کتابخوانی  را فراهم کردند، سپاسگذارم. از وزیر فرهیخته فرهنگ و ارشاد که در مدت 100 روزه خدمت توجه خود را به تمامی عرصه‌های فرهنگ و هنر و به ویژه کتابداران نشان دادند، صمیمانه تشکر می‌کنم. 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ