مترو مشهد در ایستگاه دولت

اقتصاد ایران: مشهد-مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد: امیدواریم با هم افزایی ایجادشده میان مدیریت شهری و دولت، مسیر تأمین مالی ساخت قطارشهری هموارتر شود

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران،در سال‌های گذشته با وجود مشکلات تحریمی و دیگر مسائل اقتصادی کشور، چرخ ساخت قطارشهری در کلان شهر مشهد از حرکت نایستاد. دولت قبل هم در زمینه تأمین مالی این پروژه که به نوعی باتوجه به شرایط خاص کلان شهر مشهد پروژه‌ای ملی محسوب می‌شود، همکاری مناسبی نکرد. اما با همسوشدن مدیریت شهری و دولت سیزدهم این امیدواری وجود دارد که دولت آیت ا... رئیسی به موضوع قطارشهری مشهد توجه ویژه کند و روش‌های مختلف تأمین مالی ساخت این کلان پروژه را برای مدیریت شهری مشهد هموار کند.

 مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد با بیان اینکه روی هم افزایی ایجادشده بین دولت و شورای شهر و شهرداری مشهد برای سرعت بخشی در ساخت قطارشهری حساب کرده ایم، گفت: قطارشهری مشهد نه پروژه‌ای شهری، بلکه به دلیل وضعیت ویژه مشهد الرضا (ع) پروژه‌ای ملی محسوب می‌شود.

کیانوش کیامرز به روش‌های تأمین مالی برای ساخت قطارشهری اشاره کرد و گفت: ۴ روش اصلی برای تأمین مالی ساخت قطارشهری وجود دارد که نخستین روش استفاده از تأمین مالی براساس انتشار اوراق مشارکت با همکاری دولت است؛ در این راستا پیگیر این موضوع هستیم و جلسات مختلفی را هم گذاشته ایم تا بتوانیم سطح اوراق مشارکت قطارشهری مشهد را امسال نسبت به سال گذشته افزایش دهیم و از ۷۰۰ میلیارد تومان سال ۱۳۹۹ به ۱۵۰۰ میلیارد تا ۲ هزارمیلیارد تومان برای سال ۱۴۰۰ برسانیم.

کیامرز افزود: همچنین روش بعدی استفاده از وام‌های بانک‌های داخلی است که پیگیر استفاده از چنین وام‌هایی برای قطارشهری مشهد هستیم؛ قطارشهری تهران در سال گذشته توانست از این محل ۶ هزارمیلیارد تومان منابع مالی تأمین کند.

وی استفاده از روش تی او دی را سومین روش برای تأمین مالی قطارشهری دانست و بیان کرد: با استفاده از این روش زمین‌هایی که شهرداری در اطراف قطارشهری تملک کرده است، به پروژه‌های مشارکتی بین شهرداری و سرمایه گذاران تبدیل می‌شود و در نهایت آورده سرمایه گذار در پروژه قطارشهری استفاده می‌شود که ما نیز پیگیر استفاده از این روش خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد گفت: همچنین استفاده از روش تأمین مالی به صورت فاینانس از گزینه‌های دیگر است که این روش بیشتر برای تجهیزات خطوط با مشارکت تولیدکنندگان خارجی استفاده می‌شود. ما تجربه استفاده از این روش را با همکاری شرکت‌های چینی در گذشته داشته ایم و امیدواریم با بهترشدن وضع تحریم‌ها این روش نیز دوباره برای قطارشهری مشهد به کارگیری شود.

وی افزود: در بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری مشهد اعتبار ۱۹۰۰ میلیارد تومانی برای ساخت قطارشهری مشهد در نظر گرفته است که باید اقدامات لازم با بهره گیری از روش‌های یادشده برای تأمین این اعتبار انجام شود، اما باتوجه به تغییرات مدیریتی، در ۶ ماه ابتدایی امسال حدود ۲۰ درصد از اعتبار پیش بینی شده به دست ما رسیده است و باید اعتبار درج شده که کف خواسته‌های ما برای ساخت قطارشهری مشهد در سال ۱۴۰۰ است، تا پایان سال جذب شود.

کیامرز در ادامه به آخرین وضعیت ساخت خطوط قطارشهری مشهد اشاره کرد و گفت: اکنون تمرکز ما روی خط ۳ و بهره برداری از ۶ کیلومتر مرکزی این خط از پایانه امام رضا (ع) تا میدان شهداست؛ اینک عملیات سازه‌ای این پروژه از پیشرفت ۶۰ درصدی برخوردار است، اما هنوز قرارداد تجهیزاتی برای این مسیر بسته نشده است.

وی افزود: ما برای عملیاتی شدن قرارداد تجهیزات در ابتدا باید ۵۰۰ میلیارد تومان پیش پرداخت به پیمانکار بدهیم که این رقم هنوز پرداخت نشده است؛ در مجموع برای ساخت این ۶ کیلومتر به ۳ هزارمیلیارد تومان منابع مالی نیاز است و همچنان دورنمای ما برای بهره برداری از خط ۳ قطارشهری مشهد در صورت تأمین اعتبار سال ۱۴۰۱ است.

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد افزود: همچنین دستگاه حفار خط ۳ هم اکنون در جبهه شرقی به میدان صبا رسیده و برنامه ریزی این است که تا پایان سال دستگاه حفار ما به نقطه انتهای خط ۳ واقع در شهرک ابوذر برسد و با اورهال کردن، این دستگاه را برای ادامه فرایند حفاری خط ۳ به جبهه غربی منتقل کنیم.

وی افزود: البته هم زمان اجرای عملیات حفاری دستی در جبهه غربی درحال انجام است و تا امروز ۱۶۵ متر حفاری دستی انجام داده ایم.

کیامرز درباره خط ۴ هم گفت: عملیات حفر تونل خط ۴ از منطقه مهرمادر خواجه ربیع نیز با دستگاه حفار درحال انجام است و تا امروز این دستگاه ۲۷۸ متر حفاری کرده است و امیدواریم تا پایان سال این دستگاه به خواجه ربیع برسد.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ