اکران آنلاین، دریچه‌ای جدید روبه سینمای مستند است

اقتصاد ایران: مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت به صورت برخط از دقایقی قبل آغاز شد. در این مراسم، برگزیدگان بخش‌های مختلف سینمای مستند ایران معرفی خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران،چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت به دبیری محمد حمیدی‌مقدم پس از نزدیک به 9 روز اکران آنلاین به ایستگاه پایانی رسید و امشب برگزیدگان بخش‌های مختلف این جشنواره در بخش ملی، شهید آوینی، کارآفرینی و کرونا در مراسم اختتامیه آن معرفی خواهند شد. 

این مراسم اختتامیه که به صورت برخط از طریق اینستاگرام جشنواره و پلتفرم‌های نمایش آنلاین در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد، از دقایقی قبل آغاز شد.

این مراسم با اجرای منصور ضابطیان آغاز شد و در ابتدا محمد حمیدی‌مقدم، دبیر جشنواره چهاردهم صحبت کرد. او گفت: در جشنواره چهاردهم از طریق سامانه‌های برخط هشت روز با همدیگر زندگی و از طریق جشنواره ماجراجویی کردیم. از شور و هیاهوی سیزدهمین جشنواره سینما حقیقت یک سال گذشت، یک سال پرماجرا، انگار یک قرن از آن روزگار می‌گذرد.

عصری جدید با شرایطی کاملا متفاوت. همه‌گیری کرونا تنها، تن انسان را هدف نگرفت. خاموشی و سکوت و سکون را در متن زندگی رواج داد. کرونا عزیزان بسیاری را از ما گرفت، مستندسازان شجاعانه دل به دریا زدند و به ثبت و روایت این روزها پرداختند. آیا می‌شد ساکت نشست و این فیلم ها را به بایگانی سپرد؟

وی اضافه کرد: در زمانه‌ای که برپایی اکثر فعالیت‌های فرهنگی با تعطیلی و تعلیق، به افقی نامعلوم در آینده موکول شده است، سینما حقیقت گام در مسیری متفاوت گذاشت. زیرا باور داشت سکوت، درمان نیست؛ این مسیری بود که جشنواره سینما حقیقت رسالت خود را در آن می‌دید. نه از خطر کردن هراسید و نه از تردیدها، ترسی به دل راه داد.

حمیدی‌مقدم با تاکید بر اینکه اکران آنلاین فرصت جدیدی را پیش روی سینمای مستند قرار داده است، گفت: برپایی برخط جشنواره اقدامی هوشمندانه بود و چالش‌ها را تبدیل به فرصت کرد. جشنواره چهاردهم این فرصت را به مردم داد که به تماشای مستند بنشینند. برگزاری این جشنواره در این شرایط نقطه آغاز دورانی جدید برای سینمای مستند در قالب اکران برخط خواهد بود و از این روز وارد تعامل تازه‌ای با مخاطبان شدیم.

وی خاطرنشان کرد: بازدید از سامانه‌های برخط جشنواره از مرز 50.000 بازدید عبور کرد.

دبیر جشنواره سینماحقیقت چهاردهم در پایان صحبت‌های خود ضمن قدردانی از شبکه‌های تلویزیونی و رسانه‌های خطری برای پوشش جشنواره گفت: این خطرپذیری و ایثار و از خودگذشتگی باعث شد رنگین کمان جشنواره چهاردهم شکل بگیرد و از تقویم اجرایی جشنواره‌های جهانی و ملی حذف نشود.

این مراسم با پخش کلیپی از اکران فیلم‌ها در سامانه‌های برخط و میزان بازدید فیلم‌ها ادامه پیدا کرد.

معرفی برگزیدگان بخش کارآفرینی

در بخش ابتدایی معرفی برگزیدگان، جوایز بخش کارآفرینی اهدا شد. هیئت داوران این بخش سعید رشتیان، سید وحید حسینی و لقمان خالدی هستند.

مستند «خالقین کوچک» به کارگردانی سهراب نوربخش شایسته تقدیر در این بخش شد؛ این مستند جایزه‌ای به مبلغ 70 میلیون ریال دریافت کرد.

جایزه سوم بخش کارآفرینی به فیلم مستند «زیر این چتر باران می‌بارد» به کارگردانی کتایون جهانگیری اهدا شد. همچنین جایزه دوم این بخش به فیلم «ف-الف» به کارگردانی فرشاد اکتسابی رسید.

جایزه اول بخش کارآفرینی نیز به فیلم مستند «راه نا‌تمام اصغر قندچی» به کارگردانی مصطفی رزاق‌کریمی اهدا شد.

جایزه شبکه مستند به فیلم مستند «هجده هزارپا» به کارگردانی مهدی شامحمدی رسید. محسن یزدی، مدیر شبکه مستند جایزه 120 میلیون ریالی این بخش را به شامحمدی اهدا کرد.

مهدی شامحمدی پس از دریافت این جایزه گفت: وقتی می‌پذیریم که شرکت کنیم باید یاد بگیریم که به رای داوران احترام بگذاریم و آن را بپذیریم. امیدوارم دوستان من که از شب گذشته کمی بداخلاق بودند، این وضعیت را تغییر بدهند و داوران را زیر فشار نبرند.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ