تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x4012645
شناسه : 4012645
تاریخ :
قیمت نجومی سامورایی خوش آوازه در بازار ایران اقتصاد ایران: هوندا CBR۲۵۰RR این روزها در بازار کشورمان به‌عنوان یک اسپرت‌بایک خاص ۲ سیلندر به‌حساب می‌آید که مدل ۱۴۰۳ (صفرکیلومتر) آن در بازه قیمتی ۷۵۰ میلیون‌تومان قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران ، با شنیدن نام هوندا در ذهن‌مان تصویری از موتورسیکلت‌هایی باکیفیت، با دوام بالا و با پیشرانه‌های پرتوان شکل می‌گیرد. این کمپانی صاحب‌سبک و خوش‌آوازه ژاپنی اسپرت‌بایک پرچمدار خود یعنی CBR۱۰۰۰RR را به‌عنوان قوی‌ترین محصول اسپرت به‌تولید رسانده است. همچنین هوندا برای افرادی که خواهان تجربه شتاب هیجان‌انگیز با موتور پرتوان هستند، CBR۲۵۰RR را به‌خط تولید خود افزوده تا سبد محصولات اسپرت خود را کامل کند. بر این اساس CBR۲۵۰RR این روزها در بازار موتورسیکلت کشورمان گزینه بسیار خاصی به‌حساب می‌آید که در بازه قیمتی ۷۵۰ میلیون‌تومان قرار دارد. در ادامه این اسپرت‌بایک سامورایی را بررسی می‌کنیم.

طراحی جسورانه سامورایی

فلسفه طراحی و تولید هوندا CBR۲۵۰RR به‌تولید یک نمونه اقتصادی‌تر و کم‌حجم‌تر از پرچمدار CBR۱۰۰۰RR بر می‌گردد. به‌عبارت دیگر این اسپرت‌بایک ۲۵۰ سی‌سی به‌صورت مستقیم در هوندای اندونزی ساخته شده است. نمونه اولیه آن توسط طراحان و مهندسان هوندا در شهر کوماموتو طراحی شده و درنهایت در هوندای اندونزی به‌تولید رسیده است. CBR۲۵۰RR در جولای سال ۲۰۱۶ میلادی در جاکارتا، پایتخت اندونزی معرفی شد. تولید این اسپرت‌بایک جسور ۲۵۰ سی‌سی سامورایی نیز برای مدل ۲۰۱۷ از همان سال آغاز شد.

درحقیقت این موتورسیکلت اسپرت هوندا برای نخستین‌بار است که با نام CBR و با پسوند RR (برای اشاره به‌موتور ۲ سیلندر آن) به تولید می‌رسد.

همچنین جالب است بدانید که این اسپرت‌بایک، کم‌حجم‌ترین عضو خانواده CBR است که پسوند RR را به‌خود اختصاص داده است. ناگفته نماند که بازار هدف این اسپرت‌بایک ۲۵۰ سی‌سی هوندا کشورهای ژاپن، هنگ‌کنگ، اندونزی، مالزی و تایلند است. بر اساس آن‌چه که این کمپانی صاحب‌نام ژاپنی اعلام کرده CBR۲۵۰RR دارای فناوری‌هایی برگرفته از سوپربایک RC۲۱۳V موتوجی‌پی است که این فناوری‌ها در مواردی مانند: دریچه‌گاز نسل جدید با سیم، سه حالت سواری و طراحی جمع‌وجورتر نسبت به‌رقبا خلاصه می‌شود.

آیا اسپرت‌ بایک خاص «هوندا» ۷۵۰ میلیون‌تومان ارزش دارد؟

با نگاهی به پروفیل CBR۲۵۰RR شاهد بدنه‌ای با فلاپ‌های عضلانی یکپارچه هستیم. پوزه نسبتا تیز با انحنای خاص، باک حجیم اسپرت با فلاپ‌های تیز در عقب و طراحی دو اگزوز بزرگ روی هم، هیجان را به‌اوج خود می‌رساند و کاراکتر اسپرتی به این اسپرت‌بایک ۲۵۰ سی‌سی می‌بخشد.

در نمای جلو، شاهد یک طراحی بی‌نظیر از طراحان هوندا هستیم. در این نما یک پوزه بسیار جسورانه و تهاجمی مشاهده می‌شود که گویی با ضربات شمشیر سامورایی شکل گرفته است. چراغ‌های ذوزنقه‌ای‌شکل در بخش پایین پوزه و چراغ‌های باریک LED در بالای آن با زاویه نسبتا خاصی طراحی شده‌اند تا چهره یک اسپرت‌بایک خشن به‌نمایش گذاشته شود.

در نمای عقب شاهد فلاپ‌های تیز و چراغ لوزی‌شکلی هستیم که LED درون آن نمای زیبا و منحصربه‌فردی را به CBR۲۵۰RR می‌بخشد. کیفیت رنگ نیز در این اسپرت‌بایک به‌حدی بالاست که چند سر و گردن از تمامی اسپرت‌بایک‌های چینی و هندی بالاتر است. نکته جالب این‌که دسته‌های ترمز و کلاچ به‌گونه‌ای طراحی شده که مشابه غلاف شمشیر سامورایی است.

راحتی بالا، ارگونومی عالی

طراحی اسپرت‌بایک‌ها همواره به‌گونه‌ای بوده که به‌دلیل ماهیت کلاس بدنه از راحتی چندان زیادی برخوردار نیستند؛ زیرا موتورسیکلت‌های اسپرتی به‌حساب می‌آیند. با توجه به فاصله محوری ۱۳۸۵ میلی‌متری، ارتفاع صندلی در این اسپرت‌بایک به ۷۹۰ میلی‌متر رسیده که در بهترین موقعیت قرارگیری طراحی شده است.

به‌لطف این ساختار، قرارگیری بدن راکب نسبت به‌فرمان در زاویه ۲۴.۳۰ درجه‌ای و در فاصله‌ای ۹۲ میلی‌متری قرار دارد. این طراحی به‌معنای بالاترین سطح راحتی راکب در کلاس اسپرت‌بایک است. بر این اساس یک کلاستر ۵ اینچی به‌منظور نمایش تمام اطلاعات حرکتی از جمله: سرعتی، دور موتور، میزان دمای موتور، میزان مصرف سوخت، میزان سوخت موجود در باک و چراغ‌چک تعبیه شده تا راکب به‌راحتی به این اطلاعات دسترسی داشته باشد.

وزن پایین شاسی و بدنه جدید

کمپانی هوندا همواره سعی کرده در محصولاتش بهترین نسبت قدرت به‌وزن را ایجاد کند. بر این اساس سازه شاسی و بدنه CBR۲۵۰RR به‌لطف بهره‌گیری از متریال فولاد سبک‌وزن و آلومینیوم، به‌گونه‌ای است که وزن این اسپرت‌بایک به‌خوبی کاهش یافته است. بر این اساس وزن خالص CBR۲۵۰RR به ۱۶۹ کیلوگرم می‌رسد که نسبت قدرت به‌وزن را به ۰.۲۴ اسب‌بخار بر کیلوگرم رسانده تا عملکرد بسیار عالی را از این اسپرت‌بایک شاهد باشیم. ناگفته نماند که حجم باک بنزین این اسپرت‌بایک ۲۵۰ سی‌سی جسور سامورایی ۱۴.۵ لیتر است.

صدایی که از موتور ۲۵۰ سی‌سی پرتوان به گوش می‌رسد

آن‌چه همواره محصولات هوندا را متمایز می‌سازد، قلب تپنده موتورسیکلت‌های آن است. CBR۲۵۰RR در بطن خود یک موتور ۲ سیلندر موازی یا پارالل‌تویین به‌حجم ۲۴۹.۷ سی‌سی را جا داده است. این پیشرانه به‌لطف طراحی ۴ سوپاپ به ازای هر سیلندر (در مجموع ۸ سوپاپ)، مکانیزم دو میل‌سوپاپ‌رو DOHC به‌همراه سیستم تایمینگ متغیر سوپاپ‌ها، سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری (به‌ازای هر دو دریچه‌گاز دو انژکتور تعبیه‌شده)، کاهش فضای احتراق، رسیدن نسبت تراکم به ۱۲.۵ به‌یک، قطر پیستون ۶۲ میلی‌متری و کورس پیستون ۴۱.۴ میلی‌متری، توان و گشتاور بالایی تولید می‌کند.

این مهم سبب شده است با استفاده از سوخت با اکتان ۹۱ حداکثر قدرت ۴۲ اسب‌بخار را در ۱۳هزار آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر ۲۵ نیوتون‌متر گشتاور را در ۱۱ هزار آرپی‌ام فراهم آورد.

آیا اسپرت‌ بایک خاص «هوندا» ۷۵۰ میلیون‌تومان ارزش دارد؟

آیا اسپرت‌ بایک خاص «هوندا» ۷۵۰ میلیون‌تومان ارزش دارد؟

همچنین فراموش نکنید که طبق گفته هوندا در این اسپرت بایک از تکنولوژی دریچه‌گاز سوپربایک RC۲۱۳V موتوجی‌پی بهره گرفته شده است. این مکانیزم اجازه می‌دهد با ورود سوخت به دریچه‌گاز و در نهایت به سیلندرها، توان و گشتاور مناسب و فراتر از نیاز راکب ایجاد شود. جالب است بدانید که این موتور ۲۵۰ سی‌سی هوندا با استفاده از سوخت بنزین دارای اکتان ۸۸ (مناسب شرایط سوختی ایران) حداکثر ۳۵ اسب‌بخار قدرت را در ۱۲ هزار آرپی‌ام و حداکثر ۱۸.۷ نیوتون‌متر گشتاور را در ۹۸۰۰ آرپی‌ام به‌ارمغان می‌آورد.

ناگفته نماند که طراحی سیستم خنک‌کننده مبتنی بر آب-هوا خنک توانسته تنش حرارتی موتور را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد. به‌بیان دیگر واتر پمپ (پمپ آب) نسل جدید در این اسپرت‌بایک تعبیه شده تا با مکانیزم کنترلر الکترونیکی شاهد عملکرد بسیار دقیقی باشیم. همچنین استفاده از سیستم اگزوز تیتانیومی با کاور آلومینیومی سبب شده است راندمان موتور افزایش یابد و صدای خروجی از آن نیز مهیج باشد.

از سوی دیگر رادیاتور آب و رادیاتور روغن گیربکس در مجاورت یکدیگر تعبیه شده‌اند تا تبادل دمایی به‌خوبی صورت گرفته و منجر به‌حفظ دمای کاری موتور و گیربکس شود. همچنین گیربکس ۶ سرعته دستی با ضریب ثابت دنده‌ها و با کلاچ‌های چند صفحه‌ای مجهز به اسلیپر کلاچ (مجهز به مکانیزم تسریع تعویض دنده‌ها) و به‌کمک زنجیر X تایپ نسل جدید (از فولاد سبک‌وزن) قدرت و گشتاور را به‌چرخ عقب منتقل می‌کند. به‌لطف مکانیزم تسریع تعویض دنده‌ها (که دارای سیستم مکاهیدرولیکی است) شتاب فوق‌العاده بی‌نظیری برای اسپرت‌بایک ۲۵۰ سی‌سی هوندا فراهم می‌شود.

با توجه به این‌که CBR۲۵۰RR ۱۶۹ کیلوگرم وزن دارد و می‌تواند در ۵.۷ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت دست یابد. همچنین حداکثر سرعت این اسپرت‌بایک جمع‌وجور به ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. همین موضوع سبب شده است این اسپرت‌بایک ۲۵۰ سی‌سی هوندا در کشورمان جزو سریع‌ترین و قوی‌ترین موتورسیکلت‌های ۲ سیلندر اسپرت باشد.

آیا اسپرت‌ بایک خاص «هوندا» ۷۵۰ میلیون‌تومان ارزش دارد؟

بررسی کیفیت سواری و عملکرد هندلینگ

ساختار سیستم تعلیق این اسپرت‌بایک عبارت است از دو دامپر قابل تنظیم هیدرولیکی (تا ۴۱ میلی‌متر) در محور جلو و سیستم تعلیق قابل تنظیم مونوشوک با دامپر قابل تنظیم و فنرلول که این مجموعه می‌تواند سواری بسیار باکیفیت و نرمی را به‌راکب ارائه دهد. همچنین طراحی دو اهرم آلومینیومی V شکل در طرفین به‌منظور جذب ارتعاشات عرضی است که در بهبود کیفیت سواری بسیار اثرگذار است. سایز تایر ۷۰/۱۴۰ در محور عقب با رینگ ۱۷ اینچی و سایز تایر ۷۰/۱۱۰ با رینگ ۱۷ اینچی در محور جلو، سواری نرمی را به‌راکب و سرنشین هدیه می‌دهد.

ناگفته نماند که سیستم ترمز در محور جلو دارای سیستم ترمز دیسکی خنک‌شونده سوراخ‌دار به‌قطر ۳۱۰ میلی‌متر (دارای کالیپر ترمز دو پیستونه) است. در محور عقب نیز تک‌دیسک خنک‌شونده سوراخ‌دار به‌قطر ۲۴۰ میلی‌متری (دارای کالیپر ترمز تک پیستونه) و مجهز به‌سیستم ABS، عملکرد بی‌نظیری در زمینه ترمزگیری ارائه می‌کند.