وی ایران را شریکی مهم در چارچوب طرح «یک کمربند و یک جاده» دانست و با تاکید بر لزوم هماهنگی برای ثبات قیمتها و تسهیل فرآیندهای گمرکی در کریدور جنوبی به طرحهای برقیسازی و دوخطه کردن کریدور شرق- غرب در ایران، از مرز سرخس تا مرز رازی اشاره و اظهار کرد: قرارداد برقی کردن حدود 1000 کیلومتر از این محور با هدف افزایش ظرفیت حمل بار ریلی از 5 میلیون تن به 15 میلیون تن، با یکی از شرکت های چینی امضا شده است.
وی با بیان اینکه کریدور شرق- غرب به سه شاخه شمالی، میانی و جنوبی تقسیم می شود، افزود: پیشنهادی از طرف راه آهن افغانستان به ایران مبنی بر ساخت خط ریلی از کاشغر چین به افغانستان با خط استاندارد در کریدور شرق- غرب داده شده است. این امر فرصت خوبی برای ایران و چین است که ارتباط ریلی بین این دو کشور به صورت یکپارچه و با خط ریلی استاندارد برقرار می شود.
ذاکری با اشاره به سرمایه گذاری تعدادی از شرکتهای خارجی در بندر خشک ریلی آپرین، از راه آهن چین برای سرمایهگذاری در این بندر دعوت کرد.