ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از تسنیم، وزارت بازرگانی چین دو روز پیش میزبان هیاتی از انجمن خودروسازی آلمان برای مذاکرات درباره همکاریهای حوزه خودرو میان چین و آلمان بود. وانگ ونتائو، وزیر بازرگانی چین در این دیدار تاکید کرد که دروازههای چین به روی جهان همواره بازتر خواهد شد و سیاستهای جذب سرمایه خارجی تغییری نکرده و نخواهد کرد. او ابراز امیدواری کرد که شرکتهای خودروسازی آلمان از این فرصت بهره برده و اعتماد خود به سرمایهگذاری در چین را حفظ کنند. وی با اشاره به وضعیت پیچیده و دشوار حال حاضر در جهان گفت: اقدامات یکجانبهگرایانه و حمایتگرایانه برخی کشورها نظم تجارت بینالمللی و ثبات زنجیرههای جهانی تولید و تامین را به شدت تهدید کردهاند و صنعت خودرو در خط مقدم این آسیبها قرار دارد.
وزیر بازرگانی چین درباره نقش چین و اروپا در تجارت جهانی خاطرنشان کرد: چین و اتحادیه اروپا دو ستون دفاع از چندجانبهگرایی و تجارت آزاد هستند و انتظار میرود که انجمن صنعت خودروی آلمان همچنان نقش فعال خود را برای تشویق آلمان و اتحادیه اروپا جهت حفظ قاطع نظام تجارت چندجانبه و ثبات زنجیرههای جهانی تولید و تامین ایفا کند و همراه با چین، در چارچوب احترام به قوانین تجارت بینالمللی، برای حل سریع و مناسب پرونده ضد یارانه خودروهای برقی چین در اتحادیه اروپا تلاش کند.
طبق اطلاعیه طرف چینی، مولر، رئیس اتحادیه خودروسازان آلمان در این دیدار اظهار کرد که صنعت خودرو باید به جهانیسازی پایبند باشد و از طریق گشودگی و همکاری با چالشها مقابله کند؛ افزایش کورکورانه تعرفهها کمکی به ثبات اقتصاد جهانی نخواهد کرد. وی تصریح کرد که انجمن خودروسازی آلمان قاطعانه با حمایتگرایی تجاری مخالف است و انتظار دارد مذاکرات درباره پرونده خودروهای برقی میان اروپا و چین به سرعت پیشرفت کند و اختلافات تجاری به شکلی مناسب حل و فصل شود. مولر همچنین از شرکتهای خودروسازی آلمانی برای گسترش سرمایهگذاری در چین حمایت کرد و از خودروسازان چینی برای سرمایهگذاری در آلمان استقبال کرد و خواستار ارتقای مشترک صنعت خودرو و نوآوریهای فناورانه شد. پیشتر نیز سخنگوی وزارت بازرگانی چین، خه یادونگ، در کنفرانس خبری 3 آوریل اعلام کرده بود که چین و اتحادیه اروپا توافق کردهاند هرچه سریعتر مذاکرات درباره تعهد قیمتی در پرونده ضد یارانه خودروهای برقی را از سر بگیرند تا محیطی مناسب برای همکاری سرمایهگذاری و صنعتی میان شرکتهای دو طرف ایجاد شود.
همچنین در 21 مارس، وانگ ونتائو در دیدار با اولا کلنیوس، رئیس هیات مدیره گروه خودروسازی مرسدس بنز، تاکید کرده بود که حل مناسب این پرونده برای روابط فعلی چین و اتحادیه اروپا اهمیت زیادی دارد و ابراز امیدواری کرده بود که مرسدس بنز به پیشبرد اقدامات عملی طرف اروپایی کمک کند تا راهحلی مقبول برای هر دو طرف حاصل شود. اتحادیه اروپا در اکتبر سال گذشته رسما تصمیم گرفت که علاوه بر تعرفه واردات 10 درصدی استاندارد برای خودروهای وارداتی، بر خودروهای برقی تولید شده در چین تعرفهای اضافی بین 7.8 تا 35.3 درصد اعمال کند. اتحادیه اروپا دلیل این تصمیم را بهرهمندی زنجیره ارزش خودروهای برقی چین از «یارانههای ناعادلانه» و تهدید به «آسیب اقتصادی» برای تولیدکنندگان اروپایی اعلام کرده بود. پس از آن، چین و اتحادیه اروپا چند دور مذاکره برای کاهش یا لغو این تعرفهها انجام دادند، اما نتیجه نهایی این مذاکرات همچنان نامشخص باقی مانده است.