به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران ، دیروز ۳۶.۵ میلیارد ورقه سهم ایرانخودرو به ارزش بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ میلیاردتومان مورد معامله قرار گرفت. از سویی، این بازگشایی که با واکنش مثبت فعالان بازار همراه بود، فراتر از یک تغییر قیمتی ساده، بازتابدهنده مجموعهای از تحولات ساختاری و مدیریتی در این خودروساز بزرگ کشور است.
از مهمترین عواملی که زمینهساز این بازگشایی قدرتمند شد، ثبت افزایش سرمایه شرکت از محل مازاد تجدید ارزیابی داراییها بود؛ افزایش ۷۵۰ درصدی که سرمایه شرکت را از حدود ۳۰ هزار میلیاردتومان به بیش از ۲۵۰ هزار میلیاردتومان رساند.
نکته قابل توجه در این فرآیند، سرعت چشمگیر اجرای آن است؛ موضوعی که از سوی بسیاری از تحلیلگران بهعنوان نشانهای مهم از عملکرد موثر و هدفمند مدیریت جدید شرکت ارزیابی میشود.
مدیریت فعلی ایرانخودرو توانسته در کوتاهترین زمان ممکن، این فرآیند را اجرایی و نهایی کند؛ اقدامی که در فضای سنتی و بوروکراتیک صنعتخودرو، امری کمسابقه تلقی میشود.
اقدام موثر دیگری که در سایه این افزایش سرمایه صورت گرفت، خروج رسمی شرکت از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت بود. ایرانخودرو پیش از این بهدلیل حجم بالای زیان انباشته، مشمول این ماده محسوب میشد و از نظر قانونی در شرایط بحرانی قرار داشت. اما حالا با اصلاح ساختار سرمایه، شرکت از این وضعیت خارج شده و فضای مانور بیشتری برای اجرای برنامههای توسعهای و حرکت به سوی سوددهی پیدا کرده است.
این تحولات مثبت را نمیتوان بدون اشاره بهروند خصوصیسازی ایرانخودرو تحلیل کرد. طی ماههای اخیر، با کاهش تدریجی دخالتهای دولت در بدنه اجرایی و مدیریتی این شرکت، شاهد شکلگیری نوعی نگاه نو در تصمیمگیریها بودهایم؛ نگاهی مبتنی بر شفافیت، بهرهوری، تسریع فرآیندها و حرکت بهسمت سودآوری پایدار. بهباور بسیاری از تحلیلگران بازار سرمایه، افزایش اختیارات مدیریتی و دور شدن از ساختار سنتی دولتی، نقشی کلیدی در بهثمر رسیدن اصلاحات اخیر داشته است.
در این شرایط، بازار نیز واکنش مثبتی از خود نشان داده است. بازگشت قدرتمند نماد «خودرو» سبب انتقال بخشی از نقدینگی بازار به سمت گروه خودرویی شد. درمجموع، بازگشایی نماد ایرانخودرو را میتوان فراتر از یک رویداد تکنیکی تلقی کرد. این اتفاق، نشاندهنده آغاز دورهای جدید در مسیر اصلاحات ساختاری، ارتقای شفافیت و حرکت بهسمت سودآوری در یکی از مهمترین صنایع کشور است.
اگر مدیریت فعلی بتواند روند اصلاحات را ادامه دهد و از ظرفیتهای تازه ایجادشده بهدرستی بهره ببرد، میتوان انتظار داشت ایرانخودرو در آیندهای نهچندان دور از یک شرکت زیانده به یکی از بازیگران سودآور بازار سرمایه تبدیل شود.
همچنین اگر بخواهیم نگاهی تحلیلی به آینده ایرانخودرو داشته باشیم، باید دو مسیر را در نظر بگیریم؛ در کوتاهمدت، جذابیت افزایش سرمایه و رشد قیمت سهم میتواند سرمایهگذاران بیشتری را جذب کند؛ بهخصوص درشرایطی که بازار سهام بهچشم لیدر بورس به ایرانخودرو نگاه میکند.
در میانمدت و بلندمدت، نیز حرکت بهسمت سوددهی پایدار وابسته به اجرای دقیق برنامههای کاهش هزینه، افزایش بهرهوری تولید، نوسازی سبد محصولات و رشد فروش داخلی و صادراتی است.
اگر مدیریت جدید بتواند از ابزارهای موجود برای اصلاحات عمیقتر استفاده کند، ایرانخودرو میتواند بهتدریج بهیک خودروساز مدرن و سودده تبدیل شود.