تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : جامعه
لینک : econews.ir/5x3974573
شناسه : 3974573
تاریخ :
نقش انکار ناپذیر رسانه ها در تغییر نگرش و زندگی مردم اقتصاد ایران: رسانه‌ها در دوران کنونی، بخشی جدایی ناپذیر از زندگی مردم شده‌اند. مردم در طول شبانه روز از محتواهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و آموزشی و سرگرمی رسانه ها استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران به نقل از پانا، رسانه‌ها در دوران کنونی، بخشی جدایی ناپذیر از زندگی مردم شده‌اند. مردم در طول شبانه روز از محتواهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و آموزشی و سرگرمیرسانه ها استفاده می‌کنند. نسل کنونی جامعه از ابتدای حیاتش با رسانه‌ها بزرگ می‌شود و در دنیای اطلاعاتی و ارتباطی امروز، این نسل، بخش عظیم فرهنگ، ارزش ها و هنجارهای اجتماعی را از رسانه‌ها دریافت می کند. به عبارتی، در دوران معاصر که به «عصر ارتباطات» و «جامعه اطلاعاتی» معروف است، بخش عظیمی از جامعه‌پذیری فرزندان از طریق رسانه‌ها انجام می‌شود و نفوذ و تأثیر رسانه نیز تا جایی است که برخی نظریه پردازان ارتباطی بر این باورند رسانه ها اولویت ذهنی و حتی رفتاری ما را تعیین می کنند.

اگر چگونه فکر کردن را به ما یاد ندهند، به ما می آموزند که به چه چیزی فکر کنیم. بر همین اساس، با توجه به نقش اثرگذار رسانه بر تمامی اعضای جامعه به ویژه خانواده ها باید گفت رسانه نقش یکی از دستگاه های فراگیر و گسترده که در دسترس همگان برای انتقال محتوای فرهنگی و تغییر ارزش ها و هنجارهای خانواده است.

حال با توجه به تاثیر رسانه‌ها در زندگی انسان‌ها این سوال پیش می‌آید که چگونه رسانه‌ها بخشی از فرهنگ مخرب را تغییر دهند آیا این قدرت را دارند. مثلا اینکه همه افراد به دنبال زیبایی‌های افراطی می‌روند چه علتی دارد و رسانه چگونه می‌تواند این فرهنگ را تغییر دهد؟ آیا رسانه در رفتن مردم به سمت یک فرهنگ موثر هستند؟

مهسا ساداتی در این باره اظهار کرد: «مردم این روزها به دلیلی شرایط زندگی به سمت اضطراب و افسردگی رفته‌اند. همچنین در تبلیغات رسانه‌ای اکثرا از افراد جوان استفاده می‌شود. مثلا افرادی که سایز صفر بوده و صورت‌های بی‌نقصی دارند که با ادامه این روند، ارزش‌ها به‌طور کامل در جامعه تغییر می‌کند.»

وی گفت: «رسانه‌ها باید با استفاده بیشتر از افرادی که صورت‌های عمل‌نشده و بدن‌های معمولی دارند، این ارزش‌ها را تغییر داده و نشان دهند که مثلا یک فرد با اضافه وزن هم می‌تواند زیبا و اثرگذار باشد.

این روان‌شناس گفت: «رسانه به عنوان عاملی تاثیرگذار می‌تواند به‌صورت غیرمستقیم ارزش‌ها را تغییر داده و به‌صورت غیرمستقیم آموزش‌هایی را به مردم بدهد. به‌طور مثال اکنون در رسانه‌ها شخصی که خودروی لوکس داشته باشد، اعتبار بیشتری نزد مردم دارد. البته درست است که رسانه تحت تاثیر فرهنگ جامعه است ولی قدرت تغییر ارزش‌ها را دارد.»

ساداتی بیان کرد: «یکی از مشکلاتی که امروزه افراد با آن مواجه هستند، عدم پذیرش سن در آن‌هاست. افراد با عدم پذیرش سن خود به سمت عمل‌های زیبایی می‌روند و در نهایت با ادامه این روند و نگرفتن نتیجه دلخواه، به افسردگی می‌رسند. البته گاهی بعضی از افراد دارای مشکل بوده و رفع نقص جزئی مشکلی ندارد اما اشخاصی که در این عمل‌ها افراط می‌کنند، اعتماد به نفس پایینی دارند و باید بر روی عزت‌نفس خود کار کنند.»

وی افزود: «عامل مهم دیگر در تغییر ارزش‌ها مدارس هستند. در مدارس درس‌هایی با عناوین مهارت‌های زندگی یا خودشناسی قرار داده شود تا دانش‌آموز از همان ابتدا به خودشناسی رسیده و عزت‌نفس را درون خود تقویت کند.»

این روان‌شناس گفت: «مساله‌ دیگر در تقویت عزت‌نفس، خانواده‌ها هستند که الگوی ابتدایی برای فرزندان خود هستند. مثلا مادران در خانواده می‌توانند گاهی با لباس و چهره‌ای بسیار ساده از منزل خارج شوند این موضوع می‌تواند موجب تقویت عزت‌نفس در فرزند شود این کار موجب می‌شود که فرزندانی تربیت شوند که خود را بیشتر از چیزی که جامعه به آن‌ها القا می‌کند، دوست داشته باشند.»

ساداتی راه دیگر برای تقویت عزت‌نفس در جامعه را وجود روان‌شناسان در مدارس دانست و بیان کرد:‌ «راه دیگر وجود روان‌شناسان در مدارس است. البته در مدارس روان‌شناسانی وجود دارد که به مشکلات دانش‌آموزان رسیدگی می‌کنند اما آموزش و پرورش می‌تواند با نظارت بیشتر در این خصوص به تغییر ارزش‌ها در سنین پایین کمک کند