به گفته یوجین لیندل از شرکت مشاوره FGE، در همین حال، خریداران سوخت در ساحل شرقی آمریکا، باید برای جایگزینی بخشی از نفت کانادایی، به پالایشگاههای اروپایی متوسل شوند.
این تغییرات حاکی از بزرگترین تغییر ساختار جریان تجارت نفت خام و سوخت از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین است و اثرات آن در بازارهای جهانی انعکاس خواهد یافت.
در حال حاضر، اختلاف قیمت میان نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا و نفت برنت، به میزان قابل توجهی کاهش یافته است، زیرا معامله گران تصور میکنند که آمریکا برای جذب محمولهها، به قیمتهای بالاتر نیاز دارد. در همین حال، برنت به دلیل نگرانی از مازاد عرضه در بازارهای خارج از آمریکا، برای اولین بار از اکتبر گذشته، به زیر ۷۰ دلار در هر بشکه رسید.
خورخه لئون، رئیس تحلیل ژئوپلیتیکی مشاور «ریستاد انرژی»، گفت: تعرفهها، تورم آمریکا را به هر شکلی که به آن نگاه کنید، افزایش میدهد و این بر اعتماد مصرفکننده تاثیر میگذارد.
آمریکا در حال حاضر، بزرگترین تولیدکننده نفت در جهان است و تولید آن تحت تاثیر فعالیت مناطق نفت شیل، مدام رکورد میزند. با این حال، واردات نفت همچنان نقشی حیاتی در تامین انرژی کشور ایفا میکند، زیرا پالایشگاههای آمریکا برای تولید بنزین و سایر سوختها، به گریدهای نفتی عرضه شده از سوی کانادا و مکزیک متکی هستند؛ نفت کشورهای همسایه بیش از دو سوم کل واردات نفت پالایشگاههای آمریکایی را تشکیل میدهند. واردات نفت از کانادا به آمریکا، در حال حاضر، مشمول مالیات ۱۰ درصدی است، در حالی که واردات از مکزیک، ۲۵ درصد عوارض دارد.
هزینههای بالاتر
پالایشگاههای آمریکا اکنون احتمالا هزینه نفت بالاتر را به مصرفکنندگان منتقل میکنند که با پرداخت پول بیشتر در پمپ بنزینها، بار سنگین را متحمل خواهند شد. چت تامپسون، مدیر اجرایی «تولیدکنندگان سوخت و پتروشیمی آمریکایی» در بیانیهای گفت: آمریکا تا حدی به دلیل روابط تجاری ما با کانادا و مکزیک، از امنیت انرژی برخوردار است. اعمال تعرفه بر انرژی، فرآورده های پالایشی و واردات پتروشیمی، باعث امنیت بیشتر انرژی یا کاهش هزینه برای مصرف کنندگان نمیشود.
جریان نفت کانادا با نرخ تعرفه پایینتر ۱۰ درصد، ممکن است کمترین اختلال را داشته باشد. با این حال، اکنون احتمالا بشکههای بیشتری در خط لوله اخیرا توسعه یافته که نفت را به سواحل غربی کانادا میفرستد، جریان خواهد داشت.
راب تومل، مدیر ارشد پورتفولیو در شرکت «تورتویز کپیتال»، در این باره اظهار کرد: تولیدکنندگان نفت کانادا احتمالا در کوتاه مدت، حدود ۲۰۰ هزار بشکه در روز را به جای آمریکا، از طریق خط لوله «تی ام ایکس»، به بازارهای بین المللی ارسال خواهند کرد.
به دلیل نگرانی از تقاضا برای محمولههای کانادا در آمریکا، قیمت نفت «دبلیو سی اس» (WCS) روز سهشنبه ضعیفتر شد.
لیندل، رئیس محصولات پالایش شده در شرکت مشاوره FGE گفت: در این بین، بخشی از عرضه سوخت که معمولا از کانادا به آمریکا ارسال میشود، غیراقتصادی خواهد شد.
به گفته نیل کراسبی، تحلیلگر شرکت «اسپارتا کامادیتیز»، دیزل ساحل شرقی کانادا، اکنون به جای نیویورک، به اروپا نظر دارد و تغییر مسیر جریان صادرات آن محتمل به نظر میرسد.
همچنین تعرفههای آمریکا بر واردات انرژی، تاثیر گستردهتری بر بازارهای نفت کوره حاوی گوگرد بالا خواهد داشت. طبق گزارش شرکت FGE، تعرفههای گمرکی بر مکزیک و کانادا، ارسال این سوخت به آمریکا را بسیار گران میکند که به معنای تغییر مسیر جریان حدود ۲۶۰ هزار بشکه در روز است. در اروپا، این بشکهها بر مبنای فصلی، در گرانترین قیمت نسبت به نفت خام از سال ۲۰۱۹ تاکنون هستند.
بر اساس گزارش بلومبرگ، گیلکس، تحلیلگر «وود مک کنزی» گفت: مسیر بخشی از صادرات نفت مکزیک که معمولا به آمریکا میرود، به دلیل تعرفه ۲۵ درصدی، تغییر مییابد. پالایشگاهها در منطقه گلف کاست آمریکا، توان رقابت کمتری خواهند داشت، زیرا هزینه مواد اولیه افزایش مییابد و آنها باید در جای دیگری به دنبال بشکههای نفت سنگین باشند.