ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
دولت انگلیس اعلام کرده است که این افزایش به دلیل وضعیت مالی بحرانی شبکه ریلی این کشور ضروری است، اما فعالان حملونقل این اقدام را با تصمیم حزب کارگر برای ادامه تعلیق مالیات سوخت خودروها مقایسه کرده و آن را ناعادلانه دانستهاند.
این افزایش، دومین باری است که دولت از سال 2013 کرایهها را بالاتر از نرخ تورم افزایش میدهد؛ مورد دیگر در سال 2021 بود، زمانی که همهگیری کووید-19 درآمدهای ریلی را به شدت کاهش داده بود.
کرایههای متروی لندن و سایر مسیرهای ریلی در پایتخت نیز مطابق با این افزایش سراسری، بهطور میانگین 4.6 درصد افزایش خواهند یافت، در حالی که کرایههای اتوبوس بدون تغییر باقی میماند.
دولت از این افزایش دفاع کرده و آن را کمترین میزان افزایش کرایه در سه سال اخیر دانسته است، زمانی که تورم بسیار بالاتر بود. همچنین، این افزایش اندکی کمتر از رشد متوسط دستمزدها (5.9 درصد) اعلام شده است.
با این افزایش، هزینه بلیت سالانه برای مسیرهای پرترددی مانند برایتون به لندن از 5000 پوند فراتر خواهد رفت، مسیر یورک به لیدز بیش از 3000 پوند خواهد شد و مسافران روزانه از کانتربری به لندن سالانه بیش از 7000 پوند پرداخت خواهند کرد.
در عین حال، هزینه بیشتر کارتهای تخفیف ریلی که برای دانشجویان، خانوادهها یا بازنشستگان صادر میشود، 5 پوند افزایش خواهد یافت، که معادل افزایش تقریباً 17 درصدی است.
تقریباً نیمی از کرایههای ریلی در انگلستان، از جمله بلیتهای فصلی و برخی از بلیتهای رفتوبرگشت برای مسیرهای طولانی، مستقیماً توسط دولت انگلیس تعیین میشود.
دولت محلی ولز نیز از روز یکشنبه این افزایش 4.6 درصدی را اعمال خواهد کرد. در اسکاتلند نیز کرایهها از 1 آوریل، اما با افزایش کمتر 3.8 درصدی، افزایش خواهند یافت.