ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش بخش بین الملل خبرگزاری اقتصاد ایران به نقل از Just Auto، شرکتهای بورسی در اظهارنامههایی که آخر هفته به بورسهای مربوطه خود ارائه کردند، اعلام کردند که سهامداران کنترلکننده آنها “در حال بررسی معاملات دارایی هستند که ممکن است منجر به تغییراتی در ساختار مالکیت آنها شود”. هر دو شرکت تأکید کردند که هرگونه برنامهریزی مشروط به تأیید مقامات ذیصلاح خواهد بود.
در حالی که این یک اعلامیه ادغام واضح نبود و دو شرکت به طور مشخص نامی از یکدیگر در برنامههای خود نبردند، معاملهگران بازار این بیانیه را به عنوان چنین چیزی تلقی کردند - در نتیجه قیمت سهام دانگفنگ روز دوشنبه در هنگکنگ 29٪ جهش کرد، در حالی که سهام چانگان اتومبیل در بورس شنژن 8٪ افزایش یافت.
یکی از کارگزاران بورس به خبرنگاران گفت: “به نظر میرسد این اعلامیهها به ادغام بالقوه شرکتهای مادر دولتی آنها اشاره دارد، اگرچه آنها در این مورد صراحتاً سخنی نگفتند. دولت چین دلایلی برای تشویق به ادغام بخش خودرو دارد زیرا رقابت شدید اکثر بازیگران را گرفتار کرده است.”
ادغام دانگفنگ و چانگان، شبیه به آنچه که توسط هوندا و نیسان پیشنهاد شده است، یک خودروساز چینی با بیش از پنج میلیون فروش خودرو بر اساس دادههای سال 2024 ایجاد میکند. این دو شرکت کارخانههای متعدد تولید خودرو و قطعات در سراسر چین دارند، با پتانسیل قابل توجهی برای کاهش هزینهها از طریق یکپارچهسازی تولید و زنجیره تامین و هزینههای تحقیق و توسعه مشترک.
مورگان استنلی در یک یادداشت تحقیقاتی اعلام کرد: “این بازسازی، اگر محقق شود، گامی بزرگ در جهت تثبیت صنعت و از اهمیت زیادی برای صنعت خودرو چین در بلندمدت برخوردار خواهد بود.”