به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، آلایندگی زیستمحیطی در سالهای اخیر، کشورهای پیشرفته و خودروسازان را بر آن داشته تا در مسیر کاهش این آلودگیها، خودروهایی را طراحی کنند که در کنار مصرف سوخت پایینتر، ذرات معلق کمتری را هم به هوای شهرها و کشورها وارد کنند. بعد از طراحی مدلهای هیبرید و هیدروژنی اما این خودروهای الکتریکی بودند که توانستند به محبوبیت بیشتری در بازارهای جهانی دست یابند. بازارهای اروپا نیز بعد از وضع قوانین حذف مدلهای دیزلی تا سال ۲۰۵۰، یکی از بزرگترین بازارهای پذیرای تجاریهای الکتریکی بوده است.
بر همین اساس، بعد از گذر از هر فصل، آمار تقاضا و فروش تجاریهای برقی در این کشورها اعلام میشد. بهتازگی نیز آمار ثبتنام خودروهای تجاری جدید با پیشرانههای الکتریکی در بازارهای اتحادیه اروپا نشان میدهد که وضعیت تقاضا در بازار ونها و باریهای الکتریکی کاهشی بود. این در حالی است که بازار اتوبوسها به دلیل حمایت دولتها، توانسته است رشد مثبتی را در مدلهای پاک رقم بزند.
سهمخواهی ونهای الکتریکی از بازار برقیها
در ۹ماهه اول سال ۲۰۲۴، فروش ونهای جدید اتحادیه اروپا ۸.۵ درصد افزایش یافت و به یکمیلیون و ۱۷۰هزار و ۳۱۰ دستگاه رسید که میتوان آن را نتیجهای از رشد در چهار بازار کلیدی اتحادیه اروپا دانست.
در بازار ونها، اسپانیا با رشد قابل توجه ۱۶.۷ درصد، آلمان با ۸.۲ درصد، ایتالیا با ۷.۳ درصد و فرانسه با ۵.۸ درصد در رتبههای اول تا چهارم قرار گرفتند. اما دیزل انتخاب ارجح برای خریداران جدید ون اتحادیه اروپا در سه فصل اول سال ۲۰۲۴ باقی ماند. فروش مدلهای دیزلی در بازار ونها با افزایش ۱۰.۶ درصدی به ۹۸۹هزار و ۹۷۵ دستگاه رسید و سهم بازار ۸۴.۶ درصدی را حفظ کرد. سهم مدلهای بنزینی نیز با کسب ۶.۱ درصد، بدون تغییر قابل توجهی نسبت به دوره قبل، تثبیت شد.
درمقابل، ونهای تمامالکتریکی کاهش شدید ۱۲.۸ درصدی را تجربه کردند و ۵.۷ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دادند که نسبت به ۷.۱ درصد در سال گذشته کاهش یافت. فروش ونهای پلاگین-هیبرید نیز ۴.۳ درصد کاهش یافته و اکنون ۲ درصد از بازار را تشکیل میدهد. بر این اساس، میتوان گفت؛ ونهای الکتریکال اعم از فولالکتریک و پلاگین-هیبرید درمجموع سهم ۷.۷ درصدی را از بازار خودروهای برقی و هیبرید به خود اختصاص دادهاند.
آلمان و دانمارک؛ پیشتاز استفاده از باریهای الکتریکی در اروپا
از سوی دیگر آمارهای منتشرشده در مورد کامیونهای جدید در اتحادیه اروپا نشان میدهد این بازار شاهد کاهش ۷.۵درصدی در این بخش بودهاند که درمجموع از ژانویه تا سپتامبر فروش این خودروها را به ۲۴۹هزار و ۷۰۸ دستگاه رسانده است. این کاهش بیشتر مربوط به افت ۹.۵درصدی مدلهای سنگین در این بازار بوده است و به نظر میرسد بازار مدلهای نیمهسنگین رشد اندک ۳درصدی مواجه شدهاند. اگرچه اسپانیا و ایتالیا به ترتیب با افزایش ۱۲ و ۲.۱ درصد روند مثبت داشتهاند، اما این بازار در آلمان و فرانسه به ترتیب با افت منفی ۷ و منفی ۴.۳ درصدی مواجه شده است.
از نظر نوع پیشرانه نیز آماره نشان میدهند که کامیونهای دیزلی همچنان در ۹ماهه سال ۲۰۲۴ به تسلط خود بر بازار ادامه دادند و ۹۵.۳ درصد از ثبتنامهای جدید اتحادیه اروپا را تشکیل دادهاند. این در حالی است که این خودروها نسبتبه مدت مشابه سال گذشته کاهش ۷.۳درصدی را تجربه کردهاند.
ثبتنام کامیونهای شارژی الکتریکی نیز ۶.۶درصد کاهش یافت و سهم بازار مانند سال گذشته روی عدد ۲.۲درصد ثابت بود. نتایج برای مدلهای قابلشارژ الکتریکی در سراسر کشورها متفاوت بود؛ درحالیکه بازارهای آلمان و دانمارک به ترتیب ۵۶.۸درصد و ۲۲.۳درصد رشد داشتند، اما فرانسه و هلند کاهش ۵۸.۴ و ۵۲.۷درصدی را در بخش باریهای الکتریکی ثبت کردند.
اقبال اتوبوسهای الکتریکی در بازارهای کلیدی اروپا
بخش دیگری از این آمارها به بررسی وضعیت خودروهای مسافری سنگین در بازارهای اتحادیه اروپا پرداخته است. فروش اتوبوس نسبت به سه فصل اول سال ۲۰۲۳، تا ۱۶درصد افزایش یافته و در مجموع به ۲۷۴۰۰ دستگاه رسیده است. همه بازارهای اصلی، بهویژه اسپانیا و ایتالیا به ترتیب رشد ۲۱.۸ و ۲۱درصدی را ثبت کردند.
ثبتنام اتوبوسهای شارژی جدید اتحادیه اروپا از ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۴ به میزان ۲۸.۷ درصد رشد کرد و سهم بازار از ۱۴.۳ درصد به ۱۵.۹ درصد افزایش یافت. در این میان، آلمان بزرگترین بازار از نظر حجم شد و ۱۱.۴ درصد رشد کرد، درحالیکه ایتالیا ۷۲.۹ درصد رشد را ثبت کرد و سومین بازار بزرگ برای این نوع خودروهای الکتریکی شد. از سوی دیگر، بازار فرانسه با ثبت ۵۱۴ دستگاه ۱۰.۸درصد کاهش یافت.
فروش اتوبوسهای هیبرید نیز ۱۳.۲درصد کاهش یافته و اکنون به ۹.۵درصد سهم از بازار رسیده است. درمقابل، ثبتنام اتوبوسهای دیزلی ۱۹.۴ درصد افزایش یافت و سهم بازار آنها به ۶۶.۶ درصد افزایش یافت که ۱.۹درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشت.