به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، نیکدبایکها، دستهای از موتورسیکلتهای محبوب در بازار جهانی هستند؛ از طرفی راز ساخت بهترین نیکدبایکها را باید در محصولات کیتیام جستوجو کرد. نسخه ۲۰۲۴ مدل ۱۳۹۰ سوپردوک آر-ایو در فهرست سریعترین موتورسیکلتهای سال قرار گرفته است. از نظر طراحی این نیکدبایک تغییراتی داشته که سبب جذابیت بیشتر این موتورسیکلت شده است.
طراحی جذاب و متفاوت به سبک کیتیام
کیتیام در بخش طراحی بدنه همواره سعی داشته است با بهنمایش گذاشتن بخشی از سازه شاسی، در زمینه استایل بدنه متفاوت باشد. بخشی از سازه شاسی که اغلب فرم X مانند دارد، در بخشی از استایل خارجی محصولات این کمپانی بهنمایش در میآید تا بهنوعی امضای کیتیام باشد.
از سال ۲۰۲۱ میلادی بهبعد شاهد زبان جدید طراحی کیتیام در محصولات جدیدش هستیم. در نسخه ۲۰۲۴ از ۱۳۹۰ سوپر دوک آر-ایو، همچنان شاهد اِلِمانهای زبان جدید طراحی کیتیام هستیم. با نگاهی بهپروفیل این نیکدبایک جسور اتریشی، شاهد یک باک حجیم با فلاپهای یکپارچه هستیم که در بخش زیرین آن سازه شاسی بهرنگ نارنجی نمایان است. این ویژگیها حس و حال اسپرت بیشتری به این نیکدبایک میبخشند.
پوزه نسبتا زاویهدار، فاصله اندک دماغه با گلگیر جلو، فاصله زیاد گلگیر با تایر عقب و نصب اگزوز زاویهدار سبب ایجاد هیجان بیشتر در طراحی ۱۳۹۰ سوپر دوک آر-ایو شده است. اوج طراحی هیجانانگیز بهسبک کیتیام را باید در نمای جلو این موتورسیکلت دید؛ دو LED شناور بهشکل حرف L (بههمراه دو هالوژن نسل جدید در بخش میانی) سبب شده است شاهد چهره تهاجمی و اسپرتی از این نیکدبایک جسور اتریشی باشیم.
در نمای عقب، گلگیر کاملا از جنس پلاستیک فشرده با پوشش فیبرکربنی است که چراغ U شکل باریک مزین به LED زیبایی خاصی به این نما میدهد. ناگفته نماند که سایز تایر و رینگهای ۱۷ اینچی کاراکتر بسیار جذابی برای این نیکدبایک جسور اتریشی خلق میکنند. بهدلیل طراحی زیبا و سطح کیفیت بالای رنگ، این نیکدبایک در فهرست بهترینهای ۲۰۲۴ نیز قرار دارد.
راحتی و ارگونومی بالا
یکی از موارد مهم درباره سطح راحتی و ارگونومی در نیکدبایکها، فاصله و زاویه قرارگیری راکب نسبت بهفرمان است. بر این اساس زاویه قرارگیری راکب نسبت بهفرمان در این نیکد بایک ۲۴.۷ درجه است. این زاویه بهمنظور ایجاد راحتی و ارگونومی بالا در این نیکدبایک است. بهمنظور ایجاد سهولت در استفاده از این نیکدبایک، ارتفاع صندلی ۸۳۴ میلیمتر است که این عدد بهمعنای سطح راحتی بالای راکب در استفاده از این نیکدبایک جسور اتریشی است. همچنین طراحی U شکل زین (محل نشیمنگاه) و قرارگیری محل نشیمنگاه راکب در سطحی بالاتر سبب راحتی و ایجاد سهولت در استفاده از این نیکدبایک جسور اتریشی شده است. ناگفته نماند که فرمان از زاویه ۶۵.۳ درجهای برخوردار است که این امر منجر بهبهبود در مانوردهی و استفاده از این نیکدبایک میشود.
مهندسی در وزن به سبک کیتیام
یکی از رازهای پیشرفته در طراحی و ساخت کیتیام ۱۳۹۰ سوپر دوک آر-ایو، نوع طراحی سازه شاسی و بدنه این نیکدبایک است. مهندسان کیتیام همواره بر اصل کاهش وزن، افزایش استحکام و کاربری موتورسیکلتهای تولیدی متمرکز هستند. بر این اساس سازه بدنه این نیکدبایک با متریال فولاد سبکوزن بهینهسازیشده ریختهگری شده است. همچنین در پنل فولاد سبکوزن آن، آلومینیوم بهکار رفته تا ضمن کاهش وزن بهارتقای استحکام بدنه نیز کمک شود. باتوجه بهباک ۱۷.۵ لیتری پر از سوخت و بدون احتساب وزن راکب و سرنشین، وزن ۱۳۹۰ سوپر دوک آر-ایو ۲۰۰ کیلوگرم است. این وزن با توجه بهکلاس طراحی این موتورسیکلت مناسب است. از طرفی با در نظر گرفتن توان خروجی این موتور و برقراری نسبت قدرت بهوزن ۰.۹۵ اسببخار بر کیلوگرم، میتوان به این نتیجه رسید که طراحی جدید کیتیام همچنان منحصربهفرد و پیشرو است.
بررسی کیفیت سواری و عملکرد هندلینگ
مهندسان کیتیام برای این نیکدبایک جسور اتریشی رینگهای آلومینیومی دایکستینگ درنظر گرفتهاند. همچنین دو دامپر قابل تنظیم هیدرولیکی تلسکوپی بهقطر ۳۸ میلیمتر و با قابلیت تنظیم حداکثر تا ۱۲۵ میلیمتری در محور جلو و یک دامپر هیدروپنوماتیکی بهقطر ۱۵۵ میلیمتر و دارای فنر پیچشی با ساختار مونوشوک و قابلیت تنظیم حداکثر تا ۱۴۰ میلیمتر در محور عقب، سواری نرم و باکیفیتی ایجاد کردهاند.
استفاده از تایر ۷۰/۱۲۰ با رینگ ۱۷ اینچی آلومینیومی در محور جلو و نصب تایر ۵۵/۲۰۰ با رینگ ۱۷ اینچی در محور عقب نیز در بهبود سواری این نیکدبایک بسیار اثرگذار است. ناگفته نماند که تایرها سفارشی کمپانی میشلن و از نوع Power GP است.
کیتیام ۱۳۹۰ سوپر دوک آر-ایو از نظر هندلینگ نیز بهلطف توزیع وزن مناسب، مرکز ثقل نسبتا پایین و هندسه فرمان، در حالت بیشفرمانی قرار دارد. از نظر ایمنی در محور جلو دو دیسک خنکشونده سوراخدار بهقطر ۳۲۰ میلیمتر با کالیپر چهارپیستونه سفارشی کمپانی برمبو و در محور عقب تکدیسک خنکشونده سوراخدار بهقطر ۲۴۰ میلیمتر با کالیپر دو پیستونه نصب شده است.
بهلطف نصب سیستم ترمز ضدقفل ABS راکب این موتورسیکلت از ایمنی بالایی برخوردار است. از امکانات رفاهی و ایمنی کیتیام ۱۳۹۰ سوپر دوک آر-ایو میتوان به ۶ حالت رانندگی، ۴ حالت سیستم تعلیق، سیستم ترمز دیسکی، خروجی AUX، USB، کلاه ایمنی خاص نسل جدید برای راکب، سیستم تعلیق قابل تنظیم، سیستم نشانگر فشار باد تایرها، تجهیز چراغهای جلو به LED، سیستم ترمز ABS و اگزوز آکراپوویچ اشاره کرد.
قلبی که پرتوان میتپد
آنچه کیتیام ۱۳۹۰ سوپر دوک آر-ایو را از سایر نیکدبایکهای مطرح در جهان متمایز میکند، تکنولوژی طراحی و ساخت پیشرانه این نیکدبایک جسور اتریشی است. یک موتور ۲ سیلندر با آرایش وی-شکل ( وی-تویین) با زاویه قرارگیری ۷۵ درجهای پیستونها و حجم موتور ۱۳۵۰ سیسی با ساختار تنفسطبیعی، نیروی محرکه اصلی این نیکدبایک جسور اتریشی را تامین میکند.
با در نظر گرفتن ساختار ۴ سوپاپ بهازای هر سیلندر (درمجموع ۸ سوپاپ)، مکانیزم دو میلسوپاپرو، سیستم سوخترسانی انژکتوری (که بهازای دو دریچهگاز ۴ انژکتور تعبیه شده) این پیشرانه میتواند حداکثر ۱۹۰ اسببخار قدرت را در ۱۰ هزار آرپیام (دور در دقیقه) و ۱۴۵ نیوتونمتر گشتاور را در ۸۳۰۰ آرپیام (دور در دقیقه) بهارمغان آورد. ناگفته نماند که آلیاژ مورد استفاده در پیشرانه این نیکدبایک، آلومینیوم است.
همچنین سرسیلندر و بلوک سیلندر نیز از آلیاژ آلومینیوم هستند که همین مساله سبب کاهش وزن و افزایش راندمان موتور میشود. از سوی دیگر مکانیزم تایمینگ متغیر سوپاپها در این موتورسیکلت مشابه سیستمی است که در پیشرانههای بامو قرار دارد.
در این سیستم دو چرخدنده تعبیه شده که با میل واسط میان دو میلسوپاپ و با کنترل فشار هیدرومکانیکی، زمان باز و بسته بودن سوپاپها را تغییر میدهد. در این نیکدبایک از زنجیرتایم نسل جدید ( دارای ساختار اورینگ) بهره گرفته میشود که صدای پیشرانه را نیز کاهش میدهد.
براساس اعلام کیتیام، با استفاده از بنزین با اکتان حداقل ۸۹ میتوان قدرتی معادل ۱۷۲ اسببخار را در دور ۸۵۰۰ آرپیام (دور در دقیقه) و گشتاوری برابر با ۱۲۰ نیوتونمتر را در ۶۷۰۰ آرپیام از این پیشرانه دریافت کرد. یک گیربکس ۶ سرعته دندهثابت با مکانیزم تسریع تعویض دنده نیز در این موتورسیکلت موجود است.
این گیربکس بهکمک سیستم هیدرومکانیکی و زنجیر X رینگ، قدرت و گشتاور تولیدی را بهچرخ عقب منتقل میکند. جالب است بدانید مکانیزم خنککاری پیشرانه مبتنی بر آب-هوا خنک است و یک رادیاتور بزرگ برای گردش آب موتور و یک رادیاتور نسبتا کوچک دیگر برای خنککاری گیربکس در نظر گرفته شده است.
ناگفته نماند که اگزوز سفارشی تیتانیومی آکراپوویچ برای این نیکدبایک تعبیه شده تا راندمان و گشتاور بالایی برای این موتور فراهم شود. همچنین صدای خروجی از اگزوز این موتورسیکلت بسیار مهیج است.
این سیستم اگزوز تنها برای ۱۳۹۰ سوپر دوک آر-ایو در نظر گرفته شده؛ چراکه در نسخه استاندارد این نیکدبایک خبری از اگزوز آکراپوویچ نیست. بهدلیل توان و گشتاور بالا و تکنولوژی ساخت خاص، این نیکدبایک بهبهترین و سریعترین نیکدبایک ۲۰۲۴ بدل شده است.
همچنین این موتورسیکلت با وزن ۲۰۰ کیلوگرمی و قدرت ۱۹۰ اسببخاری، تنها ۳.۴ ثانیه زمان نیاز دارد که از حالت سکون بهسرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت دست یابد. حداکثر سرعت رسمی این نیکدبایک ۲۷۰ کیلومتر برساعت است. کمپانی کیتیام، نیکدبایک سریع خود یعنی ۱۳۹۰ سوپردوک آر-ایو را با قیمت ۲۴ هزار و ۵۹۹ یورو بهبازار عرضه کرده است.