تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سیاست
لینک : econews.ir/5x3826523
شناسه : 3826523
تاریخ :
مشاور و دستیار مقام معظم رهبری: کسری‌ها و ناترازی‌ها از میانبر نخبگی باید حل شود اقتصاد ایران: مشاور و دستیار مقام معظم رهبری گفت: کسری‌های اقتصادی و ناترازی‌های انرژی از مسیر‌های معمول و توسط افراد عادی قابل حل نیست و باید این مسائل را با میانبر نخبگی حل کنیم.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، محمد مخبر در نشست صمیمی با گروهی از نخبگان برای بررسی راهکارها و الزامات به کارگیری نخبگان در دستگاه های دولتی و حاکمیتی با تاکید بر اینکه نخبگان با یک فرصت، الزام و ضرورت مواجه اند گفت: ما یک واسطی به نام نخبگان داریم که می توانند این امکانات، زیرساخت ها، کسری ها و آسیب ها را جبران کنیم و این میان داری نخبگان را می طلبند البته حکومت باید ضرورت این فعالیت نخبگانی را فراهم کنند.

وی افزود: در دوران کرونا، شرایط بیماری و افزایش شمار بیماران به گونه ای بود که دستگاه تنفس مصنوعی را از روی دهان سالمند بر می داشتند و روی دهان جوان می گذاشتند تا جوانان زنده بمانند اما جوانان نخبه ما در زمینه تجهیزات پزشکی ظرف یکی دو ماه از روی نمونه های موجود،دستگاه های تنفس مصنوعی( ونتیلاتورهای ) فراوانی ساختند که نیاز کشور را پوشش داد.

وی با بیان اینکه ما در آب مشکل داریم اما شمال و جنوب مان دریاست و حالا اگر مرکز کشور خشکی است این بستری است که نیازمند ورود جدی شما نخبگان است وی در ادامه افزود: یکی از کارهای خوبی که در دولت شهید رئیسی اتفاق افتاد همین رساندن آب به مرکز کشور بود.

مخبر گفت: ذخایر شناسایی شده قابل استحصال نفت و گاز در کشورمان ۳۶۵میلیارد بشکه نفت که اگر هر بشکه را ۶۰ دلار برای فروش بزاریم، چیزی حدود ۲۱ هزار میلیارد دلار درآمدزایی ایجاد میکند که به دلیل اینکه شرکت ملی نفت و گازمان دولتی سودش یه جیب شرکت های وابسته میرود که می توانیم با تبدیل آن به یک شرکت خصوصی این حوزه را واگذار کنیم.

مشاور و دستیار رهبر انقلاب، با بیان اینکه حکم رهبری به اینجانب چند نکته دارد افزود: شناسایی نیروهای جوان و نخبگان، همکاری منطقی با این ها، پیگیری، راه انداختن سازوکاری برای استفاده از این ظرفیت در دستگاه های دولتی و غیره از جمله نکات حکم ایشان است که هرکدام از این موضوعات از اهمیت ویژه ای برخوردار است. 

وی با بیان جامه عمل پوشاندن به این حکم سوالاتی وجود دارد، افزود: شناسایی این نخبگان به چه شکل انجام بگیرد؟ چون خواستگاه، توانمندی و قابلیت های این افراد متفاوت است نمی توان یک نسخه واحد برای همه آنها نوشت، دوم اینکه همکاری با آنها به چه شکل باشد؟همکاری با دولت و غیره در چه مسیری باشد همه را ببریم استخدام دولت و قوه قضاییه با نماینده مجلس کنیم؟ بله تا جایی که می شود باید ظرفیت موجود را پر کنیم اما این امکان حد و مرزی دارد. سوم اینکه برنامه منطقی همکاری مدلش چه باشد؟ 

وی با تاکید بر موضوع نگهداشت نخبگان افزود: من همیشه خدا را شاکر هستم که هرجا مشکلی بود به استفاده از نخبگان برای حل مسأله اطمینان داشتم و با همین نگاه و با همکاری شما توانستیم در دولت شهید رئیسی از رشد اقتصادی منفی به رشد اقتصادی مثبت برسیم و رشد نقدینگی را از چهل به حدود سی درصد برسانیم و حضرت آقا بحث نگهداشت نخبگان را آگاهانه نوشتند بنابراین یکی از وسایلی که باید بررسی کنیم این است که چطور نخبگان را به کار بگیریم و بتوانیم از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.

مشاور و دستیار رهبر انقلاب با اشاره به جلسات قبلی با نخبگان در مسایل مختلف گفت: درخواستم از شما نخبگان این است که در پنج شش سرفصلی که عرض شد بررسی کنید ببینید چطور می توانیم با حاکمیت اتصال ایجاد کنیم.

وی افزود: آن چیزی که نخبگان را داخل کشور نگه می دارد این است که نخبه احساس کند اثربخش است و در حل مسائل منشأ اثر و این می تواند اندیشه هایش را به ظهور و بروز برساند. ما باید امکان فعال شدن نخبگان چه در داخل و چه خارج حکومت فراهم کنید.

وی با اشاره به جنایت جنگی رژیم صهیونیستی در کشورهای حوزه مقاومت افزود: قساوت، نشانه ضعف است و نشان دهنده اینکه رژیم صهیونیستی به پایان کار خود رسیده و دست و پاهای آخرش را می زند. 

 مخبر با تاکید بر اینکه مجامع بین المللی کارایی خود را از دست داده اند و حق وتو فلسفه سازمان ملل را نقض کرده است گفت: اینها فکر می‌کنند می توانند جریان مقاومت را از بین ببرند مکتب و گفتمان مقاومت امکان از بین رفتن ندارد درست است از دست رفتن رهبران مقاومت برای ما یک ضایعه ابزرگ است اما به معنای این نیست که جریان مقاومت لطمه بخورد در دوران جنگ هم بسیار یا ز فرماندهان جنگ ما شهید شدند اما چون جریان جنگ بر اساس اسلام بود به سرعت بازسازی و جایگزین می شد.

عملکرد درخشان پدافند هوایی؛ نتیجه استفاده از ظرفیت نخبگان بود 

 مخبر با اشاره به عملکرد درخشان پدافند هوایی کشور در برابر وقایع دو شب گذشته گفت: اتفاق دو شب پیش، حاصل زحمات امثال شما نخبگان بود، موضوعی که مقام معظم رهبری به آن اعتقاد دارند و آن حضور جوانان نخبه دانشمند با انگیزه و شجاع در صنایع موشکی در پدافند و صنایع نظامی است.

وی با بیان اینکه امروز بیش از اینکه شما به ما محتاج باشید که دولت و حکومت دستتان را بگیرد شما باید دست ما را بگیرید گفت: اگر سیر تمدن ها را بررسی کنید می بینید که از تمدن مصر و یونان چیزی نمانده جز تاریخش از غرب هم همین می ماند همین الان هم نشانه های افول تمدن غرب را می توان دید، اکنون جهان منتظر فراتمدن هستیم که همه تمدن های قبلی را در بر بگیرد که ما با توجه به بحث مهدویت معتقدیم این تمدن نوین اسلامی است و چند سال است که مقام معظم رهبری راجع به بحث تمدن نوین اسلامی صحبت می کنند. 

وی با تاکید بر اینکه نقش نخبگان در ایجاد تمدن نوین اسلامی یک نقش بی بدیلی است و غیر از نخبگان امکان وقوعش وجود ندارد گفت: مهمترین مطلب این است که دغدغه مندی برای نخبگان ایجاد کنیم یکی از دغدغه ها همین موضوع است. 

 مخبر افزود: اساسا حکمرانی در جهان با توجه به فناوری های نوین دچار چالش و تغییر شده، تا به حال حکمرانی را در دولت ها در قوای مختلف و دستگاه های حاکمیتی می دیدیم اما این حکمرانی که ایجاد تنظیم گری می کند بسیار کند است.

وی افزود: یک زمانی از دولت الکترونیک می‌گفتیم به این معنا که دولت را با روش های الکترونیکی و نرم افزاری اداره کنیم و در رضایت مندی، شفافیت و جلوگیری از فساد موثر است و بخش زیادی از این خدمات در این بستر های الکترونیک انجام می شود به طور مثال جا به جایی مسافر در همین بستراست و در سایر موضوعات هم به سرعت این اتفاق می افتد و مرحله بعد این است که خود دولت هم به صورت یک سکوی ارائه خدمات دربیاید.

وی افزود: بازیگران اصلی تغییر در ارائه خدمات دولت ها، نیروهای جوان و نخبه هستند گفت: این نخبگان هستند که قادر هستند این خدمات را بدهند و کمتر کشوری این مزیت را دارد. 

وی در ادامه افزود: البته در این فضا، بهانه های بدخواهان به مراتب بیشتر از موضوع انرژی اتمی است چون به ساحت زندگی مردم هم ورود می کند. 

وی با بیان اینکه، وظیفه حکومت این است که بستر فعال شدن این نخبگان را فراهم کند وگرنه کشور آسیب خواهد داد گفت: نباید مخالفتی با ورود نخبگان به بخش خصوصی کرد بلکه برعکس هم نخبگان باید به دولت و دستگاه های حاکمیتی ورود کنند و هم اینکه وظیفه اصلی آنها این است که مسئولیت انتقال نخبگان به بخش خصوصی را فراهم کنند چون در آینده دیگر دولت خودش یک بستر ارائه خدمت است و این بحثی است که حتما اتفاق می افتد و باید سریع برنامه ریزی کنیم.