تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : جامعه
لینک : econews.ir/5x3821013
شناسه : 3821013
تاریخ :
نگاهی به وضعیت عجیب این روزهای بازار خودرو اقتصاد ایران: بررسی بازار خودرو در روزهای اخیر حکایت از آن دارد که چالش‌های منطقه‌ای و التهابات ارزی تاثیر چندانی بر بازار نداشته است و برخلاف انتظارات، بازار خودرو این بار از بازار ارز و نوسانات آن تبعیت نکرده و به‌گفته فعالان بازار، رشد نرخ جهانی طلا به‌خودی خود به‌رکود بیشتر معاملات در بازار خودرو دامن زده و موجب کوچ سرمایه‌گذاران به‌بازار ارز و طلا شده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، بازار خودرو گرچه همواره متاثر از تغییرات بهای ارز بوده، اما این بار نوسانات ارزی روی آن تاثیر اندکی داشته و با وجود این‌که انتظار می‌رفت با انتشار اخبار سیاسی و منطقه‌ای، بازار خودرو متاثر از تغییر و تحولات در بازار ارز به‌صورت چشم‌گیری افزایش قیمت را تجربه کند، اما گزارش‌ها عکس آن را نشان می‌دهد و این بخش از بازار هفته آرامی را آغاز کرده و سایه رکود معاملات بر بازار خودرو سنگین‌تر از گذشته شده است.

به‌گفته کارشناسان، کم شدن حاشیه‌سود خرید خودرو درمقایسه با سایر بازارها، اشتیاق خریداران و سرمایه‌گذاران در بازار را کاهش داده و به‌نوعی از وضعیتی که خودرو صرفا برای حفظ سرمایه خریداری می‌شد، خارج شده‌ایم.

از سویی واردات خودرو به‌کشور شدت گرفته و خودروسازان داخلی نیز به‌مرور از زیر بار تعهدات خود خارج می‌شوند و درمجموع این بخش از بازار تقریبا به‌ثبات رسیده است. درحال حاضر کمتر کسی حاضر می‌شود با هدف حفظ سرمایه شخصی خودرو بخرد و بدون استفاده نگهداری کند؛ چراکه حاشیه‌سود آن درمقایسه با دیگر بازارهای مالی آن‌چنان که باید چشمگیر نیست.

براین اساس دیدگاه سرمایه‌گذاران درباره بازدهی سرمایه در بازار خودرو نسبت به‌دیگر بازارها موجب تشدید رکود و عدم‌رشد قیمت‌ انواع خودرو شده است. درواقع سرمایه‌گذاران این روزها ترجیح می‌دهند به‌سمت‌ بازارهایی همچون طلا حرکت کنند؛ چراکه از ریسک کمتری برخوردار است.

به‌بیان دیگر می‌توان گفت اگرچه خرید خودرو به‌عنوان کالای سرمایه‌ای در اقتصادهای تــــــــورم‌زده یک راهکار موقت برای جبران تورم است، امـــــا هرگز این مسیر نمی‌تواند به‌اندازه تورم رشد داشتــــه باشد و مانع از ریزش ارزش دارایی‌های ریالی شود و بیشتر نوعی حفاظت موقت از دارایی‌ها در برابر تورم است. حتی در اقتصادهایی که تورم در آن مزمن شده و انتظارات تورمی همیشه در آن پابرجاست، خرید کالاهای مصرفی مانند خودرو نمی‌تواند دارایی‌های مردم را از زیان تورم مصون نگاه دارد.

این درحالی است که قیمت خودرو در ایران به‌دلیل تحریم‌ها، برخی سیاستگزاری‌های دستوری و محدودیت‌های اقتصادی در چند سال اخیر رشد قابل توجهی داشته است و عواملی مانند بهای ارز، تورم، نرخ سود و اقبال مصرف‌کنندگان بر بازار خودرو تاثیرگذار بوده است؛ اما واقعیت این است که خرید خودرو به‌عنوان کالای سرمایه‌ای دیگر نمی‌تواند به‌طور کامل تورم را جبران کند و در بیشتر موارد تنها به‌یک توهم سود برای خریداران تبدیل شده و هرگز نمی‌تواند برای خریداران به‌اندازه تورم واقعی سودآور باشد.

درواقع انتظارات مردم از بازار ارز و خودرو در این روزها تا حدودی منطقی شده است و این انتظارات عقلانی شرایطی را فراهم کرده تا بیشتر، مصرف‌کنندگان واقعی به‌بازار مراجعه کنند. به‌همین دلیل حضور دلالان در بازارها کمتر شده و ثبات جایگزین عطش خرید شده است.

کاهش قیمت ۲۵ میلیون‌تومانی فیدلیتی پرستیژ ۵ نفره (۱۴۰۳)

روز گذشته در بازار خودروهای داخلی شاهد افت بهای یک تا ۷ میلیون‌تومانی برخی خودروها بودیم. جایی که پژو ۲۰۶ تیپ ۲ (۱۴۰۱) با ۷ میلیون‌تومان کاهش ۵۸۷ میلیون‌تومان، نیسان آپشنال (دریچه‌سیمی) (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۶۲۰ میلیون‌تومان، کوییک GX-R (سفید مشکی) (۱۴۰۳) با ۳ میلیون‌تومان کاهش ۴۵۶ میلیون‌تومان، اطلس (سفید مشکی) (۱۴۰۳) با ۳ میلیون‌تومان کاهش ۵۱۶ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ موتور TU۳ (۸۵گانه) (۱۴۰۳) با ۲ میلیون‌تومان کاهش ۶۴۲ میلیون‌تومان و پارس سال سفارشی ELX (دریچه‌برقی) (۱۴۰۳) با یک میلیون‌تومان کاهش ۷۳۰ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین درمیان خودروهای مونتاژی شاهد افت بهای ۵ تا ۲۵ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت فیدلیتی پرستیژ ۵ نفره (۱۴۰۳) با ۲۵ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۳۵۰ میلیون‌تومان، اکستریم VX (۲۰۲۳) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ ‌میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرستیژ ۷ نفره (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۳۸۰ میلیون‌تومان، اسکای‌ول ET۵ نبکا (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان و کی‌ام‌سی J۷ (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۵۶۵ میلیون‌تومان رسید.

از طرفی در گروه خودروهای وارداتی شاهد افت بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که کیا K۵ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون‌تومان، کیا سلتوس (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان و ونوسیا استار (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۵۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.