وی تصریح کرد: بازمهندسی جدول پخش برنامههای رادیو اقتصاد و حرکت به سمت افزایش سهم برنامههای تعاملی نیز جایگاه ویژهای به این شبکه در سپهر رسانهای کشور داده است. طراحی برنامههایی با قدرت ارتباطگیری فردی با شنوندگان شبکه از اقداماتی است که در راستای شناخت مخاطبان در این سپهر صورت گرفته است. در مجموع، اگر نظم بینالمللی سپهر رسانهای و گذر از رسانه سنتی به رسانه مدرن را از موارد مهم در این حوزه بپذیریم، رادیو اقتصاد با برنامهریزی ویژه و واکنش به موقع به تمام رویدادها از منظر تخصصی اقتصاد جایگاه قابل قبولی دارد، هر چند که ادامه این راه بسیار طولانی است.
مدیر رادیو اقتصاد افزود: در مورد جایگاه شبکه در میان مخاطبان باید گفت این شبکه یک رادیوی تخصصی است و عموماً با هدف تولید محتوای ویژه، برای مخاطبان با نیازهای خاص راهاندازی شده است. بدیهی است ساخت برنامه در این حوزه از مأموریتهای شبکه است و همواره در تعامل با این مخاطبان که معمولا کارشناسان و فعالان اقتصادی در حوزههای مختلف تولید و خدماتاند، بازخورد قابل قبولی دریافت کردهایم. از طرفی پرداختن به مساله اقتصاد در مفهوم عام آن در حوزه معیشت ظرفیت بالایی در جذب مخاطبان عام دارد و به دلیل فراگیر بودن موضوعات، تعاملات مخاطب و رسانه بسیار گستردهتر است که این ارتباط از طریق پیامک، خط تلفن و مرکز 162 سازمان صورت میگیرد. جایگاه ما در میان مخاطبان با توجه به کیفیت برنامهها و تنوع موضوعات به خوبی تثبیت شده و این امر ما را به یکی از رسانههای مؤثر در آگاهیبخشی اقتصادی تبدیل کرده است.
وی در پاسخ به این سؤال که اخبار اقتصاد بسیار گسترده است. چه موضوعاتی برای پرداخت بیشتر در اولویت شبکه رادیو اقتصاد قرار دارد و برنامهسازی صورت میگیرد؟ گفت: در سالهای اخیر سند تحول سازمان صدا و سیما نقشه راه جامعی برای اولویتبندی موضوعی و برنامهریزی محتوایی در این شبکه بوده است. از این منظر و با نگاه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و شعار سال که عموماً مسئله اقتصادی کشور را مدنظر قرارمیدهد، توجه ویژهای به عدالتگستری و محرومیتزدایی با راهبرد «ما می توانیم» داشتهایم. همچنین تلاش در رفع موانع تولید و حرکت به سمت اشتغالزایی، معرفی ظرفیتهای اقتصادی کشور و مطالبهگری جدی در حوزههای حکمرانی اقتصادی همگی از اولویتهای مهم برنامهسازی در این شبکه است.
صالحی درباره اینکه مردم این روزها در حوزه اقتصاد دغدغههای فراوانی دارند، شما در رادیو اقتصاد تا چه میزان سعی میکنید مطالبهگری داشته باشید؟ تاکید کرد: مطالبهگری از اساسیترین رویکردهای رادیو اقتصاد است که چارچوب موضوعی آن براساس اسناد بالادستی و راهبردی شبکه به طور جدی دنبال میشود. در سالهای اخیر مقام معظم رهبری شعار سال را با تمرکز بر موضوع اقتصاد ابلاغ فرمودهاند و از این رو شبکه اقتصاد درخصوص تبیین مسایل و مطالبهگری، برنامهریزی دقیقی داشته و در تعامل با مخاطبان و دعوت از کارشناسان و تحلیلگران، به طرح مسائل مردم درتمام حوزههای خرد و کلان تولید،خدمات، تجارت و سرمایهگذاری پرداخته است. برنامههایی مانند «هشت صبح»، «صدای کار»، «سهم من»، «به قید فوریت»، «رهیافت» و... را میتوان از جمله برنامههای مطالبهگرا در این شبکه برشمرد.
مدیر رادیو اقتصاد در پاسخ به این سؤال که مسلما مخاطبان به واسطه تلفن و پیامک نظراتشان را برای رادیو اقتصاد ارسال میکنند. آیا پیش آمده بر مبنای پیشنهادهای مردمی هم برنامهسازی انجام بدهید و اگر اتفاق افتاده در چه حوزهای بوده؟ تصریح کرد: ما در شبکه اقتصاد طی جلسات گروهی منظم و راهاندازی شورای سیاستگذاری، قالب و محتوای برنامهها را بر مبنای دادههای مرکز تحقیقات سازمان و نظرات مخاطبان که بهطور مستقیم از واحد پیامها و ارتباطات مردمی سازمان دریافتشده، برنامهریزی میکنیم. برای مثال در برنامههایی مانند «راهکار» و «زنگ اقتصاد» که برای پاسخگویی به نیازهای آموزشی در مباحث کاربردی اقتصادی و مدیریت پخشمیشود، شنوندگان در انتخاب موضوعات برنامه مشارکت دارند.
وی در پایان درباره اینکه مدتهاست روی موضوع نهضت تولیدات مردمی در راستای تعامل با مخاطبان تاکید میشود. در این باره چه اقداماتی انجام دادهاید؟ گفت:علاوه بر تولید محتواهای کوتاه و شنیدنی در حوزههای عمومی اقتصادی که با ایجاد ارتباط موثر با مخاطبان سراسر کشور انجام میشود، برای معرفی ظرفیتهای اقتصادی مناطق مختلف از تولیدات مردمی استفاده کردهایم. در برنامه «شب آفتابی» به طور ویژه بخشی طراحی شده که این امکان را برای مخاطبانی که پیشنمونهای ازایدههای کاربردی دارند فراهم کرده که برای تجاریسازی ایده، مستقیماً با محتوای شخصی خود به جذب سرمایهگذار بپردازند. در موضوعات تخصصی، این مشارکتها در تعامل با کارشناسان و متخصصین اقتصادی صورت میگیرد.