تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : جامعه
لینک : econews.ir/5x3819044
شناسه : 3819044
تاریخ :
احیای مراتع کشور نیازمند مدیریت یکپارچه است اقتصاد ایران: معاون هماهنگی پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران کشور بر بهبود وضعیت مراتع تاکید کرد و گفت: برای احیا و بهبود مراتع کشور نیازمند مدیریت یکپارچه هستیم.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، رسول حسام، معاون هماهنگی پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران کشور در اختتامیه کارگاه ملی هم اندیشی - آموزشی راهبردها، سیاست‌ها و برنامه‌های مدیریت مراتع کشور، افزود: اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری و ارتقای سطح پوشش گیاهی می‌تواند از منشأ بسیاری از مخاطرات جلوگیری کند که در این راستا، برای بهبود و احیای مراتع نیازمند یک مدیریت یکپارچه هستیم.

وی ادامه داد: حفظ منابع طبیعی جز اولویت‌ها است و باید به سرعت به سمت احیا شدن این عرصه‌ها برویم.

معاون هماهنگی پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران کشور تصریح کرد: برگزاری نشست‌های ملی ناشی از دغدغه‌های ایجاد شده در بخش‌های مختلف است و برای مدیریت برخی مخاطرات مثل ریزگردها، سیل و کاهش سطح آب‌های زیرزمینی باید به صورت جدی‌تر به بحث احیای مراتع و منابع طبیعی بپردازیم.

وی افزود: خروجی‌های این نشست‌ها باید به یک مدل علمی - تجربی تبدیل شود و نقش مردم در این مدل‌ها دیده شود.

عرصه‌های منابع طبیعی با مشارکت مردم احیا می‌شود

در ادامه این اختتامیه سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اظهار کرد: اعتمادی که بین مردم و منابع طبیعی ایجاد شده است می‌تواند در احیای عرصه‌های منابع طبیعی کارگشا باشد.

حسن وحید با تاکید بر اینکه حفاظت از منابع طبیعی وظیفه همگانی است، تصریح کرد: اگر به طبیعت اجازه بدهیم می‌تواند خودش را بازسازی کند و با همت مردم و مسؤولان و با عملیات احیایی طبیعت بازسازی می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت مفاهیمی چون امنیت غذایی و زیستی افزود: ما به عنوان بخش مهمی از حاکمیت و دولت، بتوانیم حلقه اتصال بین بهره‌بردار، دانشگاه، محققان و اجرا را ایجاد کنیم.

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور خاطرنشان کرد: در ممیزی مراتع موفقیت نسبی داشته‌ایم چرا که یک بار عرصه‌های مرتع را ممیزی کرده‌ایم ولی باید با تغییرات انجام شده دوباره برنامه‌ریزی کنیم و شرایط جدید موجود را در نظر بگیریم.

وی اظهار کرد: در بسیاری از مسائل به دانش روز پرداخته نشده است و شرکت‌های دانش‌بنیان را در مجموعه منابع طبیعی مشارکت نداده‌ایم اما کارهای ساده دانش‌بنیان می‌تواند بسیاری از مشکلات و چالش‌ها را برطرف کند.

اقدامات مدیریتی برای حفظ مراتع به عنوان بستر تولید اجرا شود

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نیز در این مراسم، به افزایش و جهش تولید با نگاه ویژه به حفظ آب و خاک و توسعه پوشش گیاهی تاکید کرد.

ترحم بهزاد عنوان کرد: با عنایت به اهمیت بالای مراتع به عنوان بستر تولید و ضرورت مدیریت صحیح و اصولی این عرصه‌ها، انجام اقدامات مدیریتی و تهیه دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌ها و به روز کردن آنها طبق قوانین امری بدیهی و لازم است.

وی ادامه داد: تدوین سند راهبری مدیریت مراتع کشور، تهیه برنامه الحاق برخی از وظایف شرکت پشتیبانی امور دام، تدوین برنامه هفتم توسعه مدیریت مراتع کشور، تهیه طرح تحول احیای پوشش گیاهی و تولید علوفه در مراتع کشور، پیش‌نویس تهیه نظام‌نامه مردمی‌سازی و نقشه راه مدیریت پایدار مراتع کشور با رویکرد مشارکت مردمی، تهیه سند راهبردی و مقابله با خشکسالی در مراتع کشور، تهیه دستورالعمل و شرح خدمات رقومی‌سازی نقشه‌های ممیزی مراتع و طرح‌های مرتعداری، تبیین فرآیندهای امور مراتع در راستای الکترونیکی‌سازی خدمات و بانک اطلاعات مراتع کشور و طراحی و اجرای سامانه سمطا به عنوان برنامه‌های راهبردی مراتع است.

مسائل پیش روی منابع طبیعی نیازمند اصلاح و بازنگری است

در ادامه این مراسم رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت: اهداف کارگاه آموزشی و هم‌اندیشی بازبینی سیاست‌ها، راهبردها و برنامه‌ها در بخش منابع طبیعی است.

شعبان شتایی اظهار کرد: مسائل و مشکلات بخش منابع طبیعی و آبخیزداری نیازمند اصلاح و بازنگری است و یکی از اهداف این کارگاه آموزشی و هم‌اندیشی بازبینی سیاست‌ها، راهبردها و برنامه‌ها است.

وی ادامه داد: این کارگاه آموزشی با حضور نخبگان، اساتید، محققان و مدیران باتجربه اجرایی در موضوع مرتع در حال برگزاری است تا بحث و بررسی چالش‌ها و مسائل این حوزه در کارگروه‌های مختلف، باعث تصمیم‌گیری‌های خوبی برای آینده در مراتع باشد.

گفتنی است؛ در روز پایانی کارگاه ملی هم‌اندیشی - آموزشی راهبردها، سیاست‌ها و برنامه‌های مدیریت مراتع کشور بیانیه‌ای در ۱۴ بند امضا و منتشر شد.