تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : جامعه
لینک : econews.ir/5x3818592
شناسه : 3818592
تاریخ :
ماجرای بسته شدن سردر باغ ملی چیست؟ اقتصاد ایران: رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران درباره بسته شدن سردر باغ ملی و شرط وزارت امور خارجه برای بازگشایی مجدد آن توضیح داد.
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، سید احمد علوی؛ رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران، در جمع خبرنگاران به اقدامات انجام‌شده در حوزه گردشگری و مرمت بناهای تاریخی تهران در سال جاری اشاره کرد.

وی با تأکید بر اهمیت اجرای مصوبات و پروژه‌های شهری در راستای حفظ و احیای بافت تاریخی تهران، اظهار کرد: علی‌رغم اینکه بودجه لازم برای شهرداری تصویب شده است، روند اجرای برخی از پروژه‌ها به نحو شایسته پیش نرفته و از شهرداری تهران انتظار داریم که با جدیت بیشتری پیگیر اجرای این مصوبات باشد.

علوی افزود: یکی از مسائل مهمی که امسال پیگیری کردیم، بحث مرمت موزه‌ها و بناهای تاریخی بوده است. متأسفانه مصوبه احیای بافت تاریخی تهران به‌طور کامل اجرایی نشده، اما در حوزه گردشگری و تورهای گردشگری شاهد پیشرفت‌های خوبی بوده‌ایم. علاوه بر این، همکاری سایر ارگان‌ها نیز موجب تقویت این اقدامات شده است.

رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران همچنین به موضوع بسته شدن سردر باغ ملی اشاره کرد و گفت: سردر باغ ملی و مجموعه آن در دهه 90 با همکاری شهرداری تهران و وزارت امور خارجه مرمت شد و بر اساس توافق، مقرر بود این درب به روی شهروندان باز باشد. اما به دلایل مختلف، محدودیت‌هایی ایجاد شد و در نهایت، به‌طور کامل بسته شد.

وی توضیح داد: در دوره جدید مدیریت شهری، چندین بار این موضوع را پیگیری کردیم. به نظر می‌رسد به‌دلیل شرایط کرونا، درب اصلی باغ ملی بسته شد و از آن زمان تاکنون بازگشایی نشده است. حتی درب کناری کتابخانه نیز محدودیت زمانی پیدا کرده که این موضوع اعتراضاتی را به دنبال داشته است.
علوی افزود: در تذکراتی که در کمیته گردشگری به شهرداری دادیم و با پیگیری‌های آقای چمران، رئیس شورای شهر تهران، نهایتاً دوستان در وزارت امور خارجه اعلام کردند که درب اصلی باغ نیاز به مرمت دارد و برای این کار حدود یک میلیارد تومان اعتبار لازم است. وزارت امور خارجه اعلام آمادگی کرده است که در صورت تأمین این اعتبار و مرمت درب، آن را به روی شهروندان بازگشایی کند.

عضو شورای شهر تهران همچنین از مشکلات ایجادشده توسط نهادهای نظارتی انتقاد کرد و گفت: یکی از مشکلات عمده در پروژه‌های مرمت و اجرای مصوبات این است که وقتی سازمان‌های نظارتی، از جمله سازمان بازرسی، ایرادی می‌گیرند، کار پروژه متوقف می‌شود و بعضاً حل آن ایرادها مدت‌ها به طول می‌انجامد. به عنوان مثال، در مورد مرمت سردر باغ ملی، پیمانکار پروژه تجهیز کارگاه کرده بود، اما به دلیل نامه‌نگاری سازمان بازرسی، این پروژه به مدت دو سال و نیم متوقف شد.

وی تأکید کرد: نهادهای نظارتی باید علاوه بر بیان ایرادات، راهکارهایی برای حل آن‌ها نیز ارائه دهند تا پروژه‌ها معطل نمانند. انتظار داریم در این مورد تصمیم‌گیری‌های لازم انجام شود تا شاهد اجرای سریع‌تر و بهتر پروژه‌های شهری و فرهنگی باشیم.