تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد
لینک : econews.ir/5x3816748
شناسه : 3816748
تاریخ :
استقبال سرد بازار سرمایه از اوراق مرابحه دولتی اقتصاد ایران: در حالی که روز گذشته 60 همت اوراق مرابحه عام دولتی در فرابورس عرضه شد،‌اما فقط 14.7 همت آن معادل 24.5 درصد به فروش رسید.
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  دولت در راستای قانون بودجه 1403 مجاز به عرضه اوراق بدهی در بازار سرمایه برای تامین مالی شده است. در این زمینه طبق اطلاع کسب شده از فرابورس ایران اوراق مرابحه عام دولت در نماد اراد از اردیبهشت آغاز شده قرار است تاآذرماه ادامه داشته باشد.

روز سه شنبه 24 مهر ماه در مجموع 60 هزار میلیارد تومان اوراق مرابحه عام دولت در نماد اراد و در فرابورس ایران عرضه شد و در پایان معاملات طبق گزارش فرابورس 14.7 هزار میلیارد تومان معادل 24.5 درصد اوراق به مرحله فروش رسید.در بخش خریداران اوراق مرابحه عام دولتی هم خود دولت،‌هم بانک مرکزی،‌صندوقها، بانکها و سایر اشخاص به چشم می‌خورند.

در بخش فروش علاوه بر دولت،‌بانک مرکزی،‌بانکها،‌صندوقها و سایر اشخاص به چشم می‌خورند، در بخش خریداران اوراق مرابحه عام دولت، نیز بانکها با سهم 37.7 درصد حدود 8.8 همت خریدند،صندوقها 45.3 درصد معادل 10.5 همت اوراق خریدند، بانک مرکزی 3.4 همت معادل 45.3 درصد، و اشخاص 445 میلیارد تومان اوراق معادل 1.9 درصد خریداری کردند.

برخی کارشناسان، فروش اوراق مرابحه دولت را به منزله وام از بانکها تلقی می‌کنند ولی در عین حال این روش را سالم تر از روش برداشت از منابع بانک مرکزی که منجر به خلق پول پرقدرت وایجاد تورم است، می‌دانند.

به هر حال یکی از ماموریت‌های بازار سرمایه،‌تامین مالی است،‌دولت هم می‌تواند یکی از بازیگران اقتصاد از این بازار تامین مالی کند.