تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استانها
لینک : econews.ir/5x3809525
شناسه : 3809525
تاریخ :
پروژه تکثیر مرجان‌های خلیج‌فارس به نتیجه رسید اقتصاد ایران: خلیج‌فارس مقاوم‌ترین مرجان‌های دنیا را دارد؛ مرجان‌هایی که آستانه تحملشان در برابر تغییرات اقلیمی و افزایش دمای هوا بیشتر از دیگر مرجان‌های دنیاست، اما با این وجود، میزان سفیدشدگی و مرگ آنها در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، مرگ مرجان یعنی ایجاد خلل در اکوسیستم دریایی، کاهش آبزیان وابسته به مرجان و کاهش تنوع زیستی که پیامدهای زیست‌محیطی و اقتصادی به‌دنبال خواهد داشت. برای پیشگیری از بروز این اتفاقات، تکثیر و قلمه‌زنی گونه‌هایی از مرجان‌های خلیج‌فارس در دستور کار قرار گرفت و در سواحل مرجانی جزایر کیش، خارک و بندر چابهار اجرایی شد. هم‌اکنون بعد از گذشت حدود 4سال از آغاز پروژه تکثیر، نتایج مطلوبی حاصل شده و مرجان‌های جوان و مقاوم در آب‌های خلیج‌فارس قلمه زده و تکثیر شده‌اند.

تلاش برای تولید مرجان‌های مقاوم‌تر در برابر گرما


مریم محمدی، مدیر بخش دریایی منطقه آزاد کیش: پس از 4سال تلاش، در فاز دوم قلمه و تکثیر مرجان‌های مقاوم به گرما قرار داریم و 1200قلمه آماده شد. هزار مترمربع مرجان شاخ‌گوزنی هم آماده قلمه‌زنی است که هر توده بین 10 تا 15قلمه می‌دهد. گونه‌های تکثیرشده، نوعی بانک برداشت است که به میزان موردنیاز قلمه زده شده و به زیستگاه مورد نظر برای احیا، انتقال می‌یابد.

زیستگاه‌هایی که طی این مدت با مرجان‌های تکثیرشده پوشانده شده‌اند، خودشان نیز به‌صورت طبیعی تکثیر جنسی داشته و لارو تولید کرده‌اند که منجر به ایجاد مرجان‌های جدید شده است. پروژه تکثیر جنسی مرجان‌ها در فضای آزمایشگاهی نیز از برنامه‌های آتی است که درصورت محقق‌شدن بودجه، عملی خواهد شد.

مرجان‌های تولیدشده از طریق تکثیر جنسی، مقاومت بسیار بیشتری در برابر گرما دارند. در کنار اقدامات انجام‌شده لازم است عواملی که این مرجان‌ها و سایت‌های تکثیر را تهدید می‌کند نیز کنترل شود. صید غیرمجاز و تورریزی در سواحل ‌از اصلی‌ترین عوامل آسیب‌رساندن به این مرجان‌هاست و لازم است گشت حفاظت منابع آبزی، جدی‌تر به این موضوع ورود کند.‌


 

پروژه تکثیر مرجان‌های خلیج‌فارس به نتیجه رسید