تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سلامت
لینک : econews.ir/5x3807445
شناسه : 3807445
تاریخ :
نقش اسید فسفریک خوراکی در سلامت انسان اقتصاد ایران: اسید فسفریک یا نمک فسفات یک نوع ماده شیمیایی چندمنظوره است که صنعت‌گران از آن برای افزایش کیفیت و غنی‌سازی بعضی از محصولات غذایی و نوشیدنی‌های گازدار استفاده می‌کنند. فسفر به عنوان یکی از مهم‌ترین مواد معدنی مورد نیاز انسان، به طور طبیعی در محصولات غذایی مختلف مانند: لوبیا، گوشت، مرغ، تخم مرغ، ماهی و ... یافت می‌شود و نقش غیر قابل انکاری در سلامت استخوان‌ها، دندان‌ها و سایر اندام‌های بدن انسان دارد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، فقر فسفر در رژیم غذایی افراد، موضوع جدی‌ای است که سلامت انسان را به تهدید می‌کند، از این‌رو فعالین حوزه غذا و دارو تلاش می‌کنند تا با افزودن اسید فسفریک ۸۵ درصد به بعضی از داروها و غذاها کمبود آن را جبران کنند. از آنجاییکه درجه کیفی اسید فسفریک خوراکی مستقیما با سلامت انسان در ارتباط است توصیه می‌کنیم برای خرید مواد شیمیایی خوراکی فقط به مراکز معتبر هم‌چون شرکت بازرگانی پرسال مراجعه نمایید.

اثرات مصرف اسید فسفریک بر سلامتی

بدن از فسفر برای حفظ استحکام و سلامت استخوان‌ها استفاده می‌کند. فسفر همچنین به حذف مواد زائد و ترمیم بافت‌های آسیب دیده کمک می‌کند. این ماده در نحوه پردازش کربوهیدرات‌ها یا قندها توسط بدن نیز نقش دارد. علاوه بر این، بدون فسفر کافی عملکردهای حیاتی  بدن مانند: سیستم عصبی، کلیه‌ها، انقباضات عضلانی، ریتم ضربان قلب و ... دچار اختلال می‌شوند.

بدن ما به حدود 700 میلی گرم فسفر در روز نیاز دارد که این مقدار معمولا با خوردن غذاهای حاوی این ماده ارزشمند قابل تأمین است اما فرآوری مواد غذایی از طریق اسید فسفریک خوراکی نیز می‌تواند به ترکیبات مواد غذایی، میزان فسفر بیشتری اضافه کند. البته افراد مبتلا به بیماری‌های خاص مانند بیماری‌های کلیوی یا دیابت، ممکن است نیاز به مقدار فسفر دریافتی بیشتری داشته‌باشند. به‌طور کلی می‌توان گفت فسفر موجود در اسید فسفریک فواید زیر را برای انسان دارد:

طبق گفته سازمان غذا و داروی آمریکا، استفاده از مقدار مجاز اسید فسفریک ۸۵ درصد خوراکی برای انسان کاملا ایمن و بی‌خطر است. اسید فسفریک یک مایع شفاف، بی‌رنگ، بی‌بو و چسبناک است که دارای خواص مختلفی است که آن را برای فرآیند‌های مختلف صنعتی و آزمایشگاهی ارزشمند می‌کند. برای ساخت اسید فسفریک از ماده معدنی فسفر استفاده می‌کنند، به این شکل که ابتدا فسفر تحت عملیات تبدیل شیمیایی به پنتوکسید فسفر تبدیل شده سپس دوباره تحت یک فرآیند شیمیایی قرار می‌گیرد تا اسید فسفریک تشکیل شود.

بازار خرید اسید فسفریک خوراکی در حوزه صنعت بسیار پر رونق است چراکه این اسید به عنوان طعم‌دهنده و یا تنظیم‌کننده ph مواد غذایی فرآوری شده مثل: گوشت، پنیر، بیکن، ژله، مربا، نان و غلات و ... مورد استفاده قرار گرفته و در صنعت تولید نوشیدنی‌ نیز به عنوان عاملی برای ایجاد طعم تند و اسیدی نوشابه‌های گازدار استفاده می‌شود. در واقع اسید فسفریک خوراکی نه تنها اثربخشی بالایی در طعم‌دهی به محصولات غذایی و نوشیدنی‌ها دارد، بلکه مانع از رشد کپک‌ها و میکروب‌ها شده و به ماندگاری بیشتر غذاها کمک می‌کند.

علاوه بر تأثیر مثبت اسید فسفریک بر سلامت انسان، این ماده در محصولات دندانپزشکی مانند ژل‌های اچینگ که برای آماده‌سازی دندان‌ها برای کاربردهای باندینگ استفاده می‌شوند نیز به‌کار می‌رود زیرا اسید فسفریک می‌تواند اثربخشی سیلانت‌های دندانی و مواد ترمیمی را افزایش دهد، همچنین از اسید فسفریک در تولید برخی از داروها نیز استفاده می‌کنند.

اسید فسفریک و سایر اسیدهای شیمیایی

در صنعت غذا و دارو علاوه بر اسید فسفریک از دیگر فرآورده‌ های شیمیایی مثل: اسید سیتریک، اسید آسکوربیک، سیترات سدیم و ... نیز استفاده می‌کنند که هر یک کارآیی منحصربه‌خود را دارند، مثلا اسید فسفریک و سیترات سدیم هر دو به‌منظور تقویت طعم، افزایش ماندگاری و جلوگیری از فساد محصولات غذایی و خوراکی فرآوری شده به کار برده می‌شوند. همچنین این دو ماده ارزشمند در تولید نوشیدنی‌های صنعتی نیز بسیار کاربرد دارند. از سیترات سدیم که به آن نمک ترش نیز می‌گویند برای اضافه کردن طعم ترش به نوشابه‌های لیمویی و آبمیوه‌های ملس استفاده می‌کنند اما اسید فسفریک بهترین افزودنی برای ساخت طعم تند و اسیدی نوشابه‌های گازدار به خصوص کوکاکولا است.


توجه داشته‌باشید که تمامی این افزودنی‌های شیمیایی تنها در محدوده مجاز و استاندارد برای انسان بی‌خطر هستند. کاربران نیز نباید در مصرف بیش از اندازه محصولات غذایی و خوراکی تقویت شده با این افزودنی‌ها زیاده‌روی کنند زیرا دریافت دوز بالای این مواد، خطراتی را برای سلامت انسان به همراه دارد، مثلا مصرف بیش از حد محصولات غنی شده با اسید فسفریک منجر به دریافت بیشتر از حد استاندارد فسفر شده که این مسأله باعث آسیب به قلب، کلیه‌ها و استخوان‌های بدن می‌شود.

شرکت بازرگانی پرسال به عنوان تامین کننده برتر مواد شیمیایی و پلیمری مختلف در ایران، امکان خرید پودر جاذب، اسید فسفریک، اسید آسکوربیک و ... را با کیفیت تضمین شده و قیمت رقابتی فراهم نموده‌است، لذا برای استعلام قیمت اسید فسفریک و خرید این محصول با بالاترین درجه کیفی کافی است از طریق شماره تلفن ۷۹۸۸۵_۰۲۱   ویا آدرس وبسایت پرسال  www.persolco.com با کارشناسان فروش این مجموعه در ارتباط باشید.

به یاد داشته باشید که علی‌رغم کاربردهای فراوان اسید فسفریک در صنعت، استفاده از آن به دلیل ماهیت خورنده این ماده حتما باید به صورت ایمن و طبق پروتکل‌های بهداشتی صورت گیرد، بنابراین صنایع مرتبط با این ماده ملزم به رعایت مقررات و دستورالعمل‌های ایمنی برای کاهش خطرات بالقوه تماس با از اسید فسفریک هستند.