تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سلامت
لینک : econews.ir/5x3805886
شناسه : 3805886
تاریخ :
بدهی کلان تأمین اجتماعی به دارو و تجهیزات پزشکی اقتصاد ایران: رئیس سازمان غذا و دارو از تخصیص ۶۰۰ میلیون دلار سهمیه ارزی ۴۲۰۰ تومانی برای تهیه ملزومات اولیه تجهیزات پزشکی خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، سید حیدر محمدی روز در نشست خبری که در محل این سازمان برگزار شد: گفت: درخواست داده‌ایم ۶۰۰ میلیون دلار نیز تا پایان امسال برای سهمیه ارزی ملزومات پزشکی اختصاص یابد و در این زمینه جلسه‌ای هم با رئیس جمهور برگزار خواهیم کرد. البته گروهی با تخصیص این سهمیه ارزی مخالف هستند و معتقدند به حوزه سلامت آسیب وارد می‌کند، به همین دلیل با درخواست وزیر بهداشت، تصمیم اختصاص این اعتبار به رئیس جمهور محول شده است.

محمدی با بیان اینکه تلاش می‌شود تسهیلات ریالی به شرکت‌های تجهیزات پزشکی ارائه شود، گفت: بانک مرکزی هم ۵۰ هزار میلیارد ریال برای تجهیزات پزشکی و شیرخشک تخصیص داده است.

وی وظیفه این سازمان را تسهیلگری در حوزه تجهیزات پزشکی تسهیل‌گری عنوان کرد تا محصول با کیفیت و پایدار تأمین و در اختیار مردم قرار گیرد.

وی به برگزاری نمایشگاه تجهیزات پزشکی اشاره کرد و با بیان اینکه سلامت مردم اولویت اول کشور است، افزود: برپایی این نمایشگاه می‌تواند در ارائه محصولات باکیفیت و مطلوب ایرانی اثر گذار باشد. با اینکه حوزه امنیت سلامت مردم در اولویت است اما در تخصیص اعتبارات و بودجه در اولویت آخر قرار می‌گیرد.

معاون وزیر بهداشت تأمین نقدینگی را از مهمترین چالش‌های حوزه سلامت بیان کرد و گفت: سازمان غذا و دارو از سال ۱۴۰۱ بحث سیاست اصلاح ارزی را آغاز کرد ولی این موضوع در حوزه تجهیزات پزشکی عملی نشد.

محمدی تاکید کرد: عمده پیگیری ما تأمین نقدینگی است که با مجوز هیأت دولت، اعتباراتی که از طریق سازمان‌های بیمه‌گر ارائه می‌شود، دریافت و به شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی پرداخت شود.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: سازمان تأمین اجتماعی باید حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان به داروخانه‌ها و شرکت‌های تجهیزات پزشکی پرداخت کند تا مشکل تأمین نقدینگی مراکز ما برطرف شود.

جلیل سعیدلو رئیس انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی در این نشست گفت: با ۲۰۰ میلیون دلار تخصیص ارز، ارزشی معادل یک و نیم میلیارد دلار ارزش سرمایه ایجاد کرده‌ایم. پشتیبانی از این صنعت ضروری است در غیر این صورت باید این محصولات را با قیمت بالاتر خریداری کنیم که این دسترسی بیماران و مراکز درمانی را دچار خدشه می‌کند.

سعیدلو تاکید کرد: پیشنهاد می‌دهیم نام سازمان غذا و دارو به سازمان غذا و دارو و تجهیزات پزشکی تغییر داده شود.

نمایشگاه تجهیزات و ملزومات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارویی ۱۹ تا ۲۲ مهر در نمایشگاه شهر آفتاب برگزار می‌شود.