تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : ورزش
لینک : econews.ir/5x3805794
شناسه : 3805794
تاریخ :
«مگنوس کارلسن»، استادبزرگی که عاشق فوتبال است اقتصاد ایران: «مگنوس کارلسن»، مرد شماره یک شطرنج جهان، از علاقه شدید خود به فوتبال گفت و ابراز تمایل کرد با «محمد صلاح»، ستاره مصری تیم فوتبال لیورپول، شطرنج بازی کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، «مگنوس کارلسن» مرد نروژی و شماره یک شطرنج جهان است و بالاترین ریتینگ شطرنج در تاریخ جهان را در اختیار دارد و از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۳ قهرمان بی رقیب دنیای شطرنج بوده است. ریتینگ او در حال حاضر ۲۸۳۱ است و پیش از این هم با کسب ریتینگ ۲۸۸۲ بالاترین ریتینگ تاریخ شطرنج با به خود اختصاص داده بود.

طرفدار پر و پا قرص فوتبال

مرد شماره یک شطرنج جهان اما در کنار رشته تخصصی خود، علاقه دیوانه واری به فوتبال دارد و این رشته ورزشی را همچون یک هوادار دوآتشه دنبال می کند و نکته قابل توجه این است که در میان بازیکنان فوتبال هم هستند کسانی که علاقه بسیار زیادی به شطرنج دارند و این رشته را در کنار فوتبال در سطوح مختلفی پیگیری می کنند.

هری کین، ترنت الکساندر آرنولد و آنتونی گوردون، بازیکنان مطرح فوتبال انگلیس، همگی از عشق خود به شطرنج صحبت کرده‌اند. انزو ماره‌سکا ،مربی چلسی، مقاله ای نوشته است که در آن به تاثیرات بازی شطرنج در تقویت ذهن مربیان فوتبال پرداخته است.

سال گذشته، محمد صلاح ابراز کرد که به شطرنج «اعتیاد» دارد و ریتینگ او حدود ۱۴۰۰ است و همچنین از کارلسن با عنوان الگوی خود نام برد و گفت: من مانند مگنوس نیستم، اما در شطرنج بازیکن خوبی هستم. هیچ‌کس شانسی در برابر مگنوس ندارد. اما امیدوارم روزی با هم بازی کنیم.

استادبزرگی که عاشق فوتبال است/ کارلسن:می خواهم با «صلاح» بازی کنم

می خواهم با محمد صلاح بازی کنم

روزنامه «گاردین» در گفت و گویی با مگنوس کارلسون، به این بازیکن اسطوره ای پرداخته و از او در خصوص فوتبال پرسیده است. کارلسن در این گفت و گو و در پاسخ به این پرسش که آیا دوست دارد با محمد صلاح شطرنج بازی کند گفت: من طرفدار پر و پا قرص فوتبال هستم و قطعاً طرفدار صلاح هستم. هنوز او را ملاقات نکرده‌ام، اما قطعاً دوست دارم او را ببینم. همچنین می خواهم دیگر ورزشکارانی را که بازی شطرنج می‌کنند ببینم و به آنها احترام می‌گذارم.

پیروزی برابر الکساندر آرنولد در ۱۷ حرکت

به گزارش گاردین، در سال ۲۰۱۸، کارلسن در یک بازی پنج دقیقه‌ای و در ۱۷ حرکت، الکساندر آرنولد، هم‌تیمی محمد صلاح در لیورپول، را شکست داد. آیا در لیگ برتر کسی هست که برابر این استادبزرگ بهتر عمل کند؟ کارلسن می‌گوید: مارتین اوده‌گارد هم بازی می‌کند. او برای مدتی زیاد بازی می‌کرد و بعد از آن کمتر به سراغ شطرنج آمد. او بازیکن بدی نیست.

کارلسن گفت: در بین ورزشکاران سایر رشته ها نمی دانم چه کسی از همه بهتر است. بازیکنان متوسط زیادی وجود دارند. اما نمی‌دانم آیا بازیکنان حرفه ای هم در بین ورزشکارانی که با آنها روبه‌رو شده‌ام وجود دارد یا نه.

استادبزرگی که عاشق فوتبال است/ کارلسن:می خواهم با «صلاح» بازی کنم

حرفه ای در فوتبال فانتزی

عشق کارلسن به فوتبال آنقدر زیاد است که در سال ۲۰۲۰، در رده‌بندی رسمی فوتبال فانتزی به رتبه اول دست یافت و بالاتر از ۷.۳ میلیون نفر دیگر قرار گرفت، اما در پایان فصل در رتبه دهم ایستاد. اما امسال، او اعتراف می‌کند که وضعیت خوبی ندارد و می گوید: این وحشتناک است. من امسال ارلینگ هالند را ندارم. این روزها فرصت زیادی برای پرداختن به فوتبال فانتزی ندارم.

او در خصوص رشته شطرنج و طرفداران این رشته می گوید: در شطرنج برخلاف رشته های دیگر، تعداد بازیکنان از تعداد طرفداران بیشتر است. اما قطعاً این روند در حال بهتر شدن است.

هیچگاه بازی کاملی انجام نداده ام

سال گذشته، کارلسن در برابر ویشی آناند، قهرمان افسانه‌ای شطرنج، یک شاهکار به نمایش گذاشت که برخی آن را یکی از بهترین رقابت ها در دوران حرفه ای او می‌دانستند. اما کارلسن بر این باور است که هیچ‌گاه بازی کامل و بدون اشتباهی انجام نداده است: من همیشه اشتباهاتی انجام می دهم و هیچگاه بازی بی نقص انجام نداده است.

اما بارها کامپیوترها گفته‌اند که شما به دقت ۱۰۰٪ نزدیک بوده‌اید؟ کارلسن پاسخ می‌دهد: بله، اما همیشه چیزی هست که من از آن راضی نیستم، بنابراین نمی‌توانم به یک بازی خاص اشاره کنم. همیشه در برخی مواقع، حرکاتی انجام داده ام که می توانستم بهتر عمل کنم.

او در پاسخ به این سوال که آیا باید به عنوان بزرگ‌ترین شطرنج‌باز تاریخ شناخته شود، با توجه به اینکه از سال ۲۰۱۱ مرد شماره یک جهان بوده است به صراحت می‌گوید: «نه. هنوز گری است. ( او به گاری کاسپاروف، قهرمان جهان از ۱۹۸۵ تا ۲۰۰۰ اشاره می‌کند.) اما این مساله یکی از دغدغه های روزمره من نیست.

او اضافه می‌کند: شطرنج هنوز هم سرگرمی مورد علاقه من و همچنین شغل من است. من عاشق بازی هستم و عاشق بردن هستم.نمی‌خواهم متوقف شوم و قرار نیست کنار بکشم. صادقانه بگویم، از باختن متنفرم. هر بار که یک بازی مهم را می‌بازم مدت ها احساس ناراحتی می‌کنم. اما فکر می‌کنم این چیز خوبی است. این مساله نشان می دهد که هنوز به شطرنج علاقه دارم و مشتاق آن هستم.

ورود به سیاست بعد از شطرنج؟

دو قهرمان سابق جهان یعنی کاسپاروف و آناتولی کارپوف بعد از دوران حرفه ای به سیاست ورود کرده‌اند. آیا تو هم می خواهی این کار را انجام دهی؟ این سؤال خوبی است. فکر می‌کنم مشکل اصلی با سیاست برای من این است که به طور طبیعی درون‌گرا هستم، بنابراین نمی‌دانم که آیا درگیر شدن با مردم به صورت تمام وقت برای من مناسب است یا نه. قطعاً می‌خواهم خانواده‌ای داشته باشم. اما به جز این، واقعاً نمی‌دانم قرار است چه کاری انجام دهم.

این استادبزرگ شطرنج در خصوص زندگی به عنوان یک فرد شناخته شده در نروژ می گوید: به واسطه این شهرت برخی آزادی‌ها را چه در نروژ و چه در کشورهای دیگر از دست داده ام که گاهی اوقات می‌تواند آزاردهنده باشد، اما به‌طور کلی، من بسیار خوش‌شانس هستم که کاری را که انجام می‌دهم که به آن علاقه مندم. اما من قرار نیست به‌طور دائمی در نروژ زندگی کنم، زیرا نمی‌خواهم همسر و فرزندانم در آینده این فشار را که من تحمل می کنم تحمل کنند.