تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد
لینک : econews.ir/5x3800909
شناسه : 3800909
تاریخ :
افزایش قیمت دلار مانند دفعات قبل موقتی است اقتصاد ایران: عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران گفت: با تدابیری که اتخاذ شده از عمق اثرگذاری اتفاقات سیاسی بر بازارهای مالی کاسته شد، به طوری که هم‌اکنون خبری از رشد نرخ ارز یا سقوط سنگین شاخص کل بورس نیست.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، آرمان خالقی عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه در یک سال اخیر اتفاقات سیاسی و امنیتی متعددی در ایران و خاورمیانه رخ داد که شامل عملیات وعده صادق، شهادت رئیس جمهور، ترور اسماعیل هنیه، جنگ غزه و در نهایت حمله اسرائیل به لبنان و شهادت سید حسن نصرالله و عملیات مقتدرانه «وعده صادق ۲» می‌شود، گفت: با گذشت زمان و تدابیری که اتخاذ شده از عمق اثرگذاری این اتفاقات بر بازارهای مالی کاسته شد به طوری که هم‌اکنون خبری از رشد شدید نرخ ارز یا سقوط سنگین شاخص کل بورس نیست. لذا پیش بینی می‌کنم هیجان حدود هزار تومانی دلار در اثر حمله ایران به اسرائیل طی ساعات آینده و مانند دفعات قبل فروکش کند.

وی افزود: در گذشته با هر اتفاق و شوک سیاسی نرخ ارز برای بلند مدت دچار نوسان می‌شد؛ اما هم‌اکنون دیگر شاهد افزایش شدید قیمت دلار بعد از تنش‌های سیاسی نیستیم و نرخ ارز روند قبل از شوک یا التهاب را دنبال می‌کند مگر اینکه اتفاق رخ داده بر متغیرهای اقتصادی اثر بگذارد.

خالقی تصریح کرد: همچنین مردم زمانی به تنش و شوک‌های سیاسی واکنش نشان می‌دهند که انتظار اتفاقی بزرگ در عرصه اقتصاد و سیاست را داشته باشند اما در اتفاقات اخیر متوجه شدند که مسائل هیجانی و زودگذر است.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه بانک مرکزی اقدامات متنوعی برای حفظ آرامش بازار ارز انجام داده است، تاکید کرد: رفتار این بانک مانند دوره‌های قبل نبوده و این تفاوت قابل حس است به طوری که در دو سال اخیر ما شاهد مداخله غیرمنطقی و ارز پاشی از سمت بانک مرکزی نبوده‌ایم و اگر مداخله‌ای رخ داده به صورت هوشمندانه صورت گرفته است.

خالقی همچنین در پایان با اشاره به اینکه نیاز واقعی متقاضیان در مرکز مبادله ایران تأمین می‌شود، گفت: بانک مرکزی در مدیریت کل‌های پولی و پیش بینی پذیری اقتصاد اقدامات متنوعی انجام داده که شامل کنترل ترازنامه بانک‌ها و اجرای سیاست تثبیت می‌شود. بانک مرکزی با این اقدامات توانست توفیقاتی مانند کاهش نرخ رشد نقدینگی، پایه پولی و تورم را به دست آورد که طبق آخرین آمار نقدینگی به ۲۶.۸ درصد در خرداد ماه رسیده و تورم نیز به ۳۴.۲ درصد در شهریور ماه رسیده است.

وی در پایان گفت: با توجه به بهبود متغیرهای پولی، سیاست‌های ارزی بانک مرکزی و دست پُر این نهاد از افزایش درآمدهای ناشی از فروش نفت، همچنان می‌توان پیش‌بینی کرد که جهش نرخ ارز نخواهیم داشت و نوسانات این روزها نیز همانند اتفاقات قبلی زودگذر و موقت خواهد بود.