تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سیاست
لینک : econews.ir/5x3799859
شناسه : 3799859
تاریخ :
ادعای دوباره امارات درباره جزایر سه‌گانه ایرانی اقتصاد ایران: وزیر مشاور در امور خارجی امارات در سازمان ملل با تکرار ادعاها درباره جزایر سه‌گانه ایرانی گفت: «ما همچنان از ایران می‌خواهیم که به درخواست‌های مکرر ما برای حل این موضوع یا از طریق مذاکره مستقیم و یا از طریق دیوان بین‌المللی دادگستری پاسخ دهد.»

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، وزیر مشاور امارات در امور خارجی در مجمع عمومی سازمان ملل ضمن آنکه خواستار «آتش‌بس فوری و پایدار» در غزه شد، ادعاها درباره جزایر سه‌گانه ایرانی را تکرار کرد. 

«شخبوط نهیان آل نهیان» وزیر مشاور امارات در امور خارجی روز دوشنبه طی سخنرانی در هفتاد و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با اشاره به جنگ غزه بیان کرد: «نقض جدی قوانین در درگیری‌ها باعث عمیق‌تر شدن درد و رنج بشری شده، چندین دهه پیشرفت را از بین برده، باعث آوارگی گسترده و ایجاد بحران‌های عظیم شده است. هم‌چنین جنگ خونین و مداوم علیه نوار غزه و یا جنگ‌های دیگر در سودان، اوکراین و بحران‌های در حال وقوع در یمن، سوریه، لیبی، ساحل، افغانستان، میانمار، هائیتی و دیگر کشورها، مسوولیت را بر دوش کشورهای نگران و همسایه افزایش داده است.» 

طبق گزارش خبرگزاری رسمی امارات (وام)، وزیر مشاور امارات در امور خارجی در ادامه افزود: «باید یادآوری کرد که حتی جنگ‌ها نیز قوانین دارند. طرفین باید به قوانین بین‌المللی از جمله حقوق بشر بین‌المللی احترام بگذارند.» 

وی تاکید کرد: «در غزه باید آتش‌بس فوری و پایدار حاصل شود، دسترسی سریع، کامل و بی‌قید و شرط به کمک‌های بشردوستانه در مقیاسی بزرگ باید برقرار شده و اسرا نیز باید آزاد شوند. هم‌چنین قطعنامه‌های مربوط به شورای امنیت نیز باید اجرا شوند. ما باید در واکنش به تحولات سریعی که منطقه را تهدید می‌کنند، عاقلانه عمل کنیم.» 

جنایات رژیم صهیونیستی در لبنان

«شخبوط نهیان آل نهیان» با اشاره به تشدید تنش‌ها و گسترش جنایات رژیم صهیونیستی به لبنان گفت: «بدیهی است که آنچه ما درباره آن هشدار داده‌ایم اکنون از کنترل ما خارج می‌شود. ما متاسفیم که شاهد گسترش جنگ به لبنان هستیم، در زمانی که امیدوار بودیم توافقی در مورد دستیابی به آتش‌بس برای جنگ غزه صادر شود.» 

او در رابطه با بی‌توجهی به نهادهای قضایی بین‌المللی تصریح کرد: «نادیده گرفتن تصمیمات و نظرات مشورتی صادر شده توسط عالی‌ترین نهاد قضایی سازمان ملل متحد یعنی دیوان بین‌المللی دادگستری، غیر قابل قبول است. این شامل اقدامات موقت صادر شده توسط دادگاه در مورد جنگ با غزه است. در این زمینه ما خواستار حفظ امنیت مردم هستیم. ما باید از ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی، از جمله امنیت ناوبری بین‌المللی، مسیرهای تجاری و تامین انرژی محافظت کنیم. این امر به‌ویژه با توجه به تلاش‌های مستمر گروه‌های تروریستی و افراطی برای بهره‌برداری از رنج مردم برای اهداف سیاسی خود بسیار مهم است.» 

وزیر مشاور امارات درخصوص تلاش‌های آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در سازمان ملل (آنروا) گفت: «ما هم‌چنین به حمایت خود از آنروا که نقشی حیاتی در غزه ایفا می‌کند، ادامه می‌دهیم. ما نیروهای امدادگر را به خاطر تمام تلاش‌هایشان که در سایه تاریک جنگ پرتو امیدی را ایجاد می‌کنند، تحسین می‌کنیم.» 

تشکیل کشور فلسطین و راه‌حل ۲ دولتی

«شخبوط نهیان» ضمن تاکید بر راه‌حل ۲ دولتی تاکید کرد: «اگر می‌خواهیم به چرخه معیوب هفت دهه‌ای موضوع فلسطین پایان دهیم، باید گام‌های ملموسی در جهت ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی به پایتختی بیت‌المقدس بر اساس راه‌حل ۲ دولتی برداریم. ما هم‌چنین باید ایجاد یک هیئت بین‌المللی موقت در نوار غزه را برای رسیدگی به بحران انسانی، برقراری مجدد امنیت و قانون و اتحاد مجدد غزه و کرانه باختری تحت تشکیلات خودگردان فلسطینی اصلاح‌شده در نظر بگیریم.

این امر به تشکیلات خودگردان فلسطین، پس از اصلاحات، این امکان را می‌دهد تا گام‌های محکمی در جهت دستیابی به یک راه‌حل سیاسی جامع و عادلانه برای مسئله فلسطین بردارد. کشور من بر این باور است که کشور فلسطین که همین چند هفته پیش مانند هر ملت دیگری کرسی‌اش را در این سالن گرفت، شرایط عضویت کامل در این سازمان را برآورده کرده است. این سزاوار است که فلسطین توسط همه کشورها به عنوان یک کشور کاملا مستقل به‌رسمیت شناخته شود.» 

جنگ اوکراین

وزیر مشاور امارات در امور خارجی در بخش دیگری از سخنرانی خود با اشاره به جنگ اوکراین گفت: «در اوکراین، تاثرات جنگ جاری از دریاها و قاره‌ها فراتر رفته است. بنابراین، یافتن راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای پایان دادن به این مناقشه، که قطب‌بندی جهانی را تشدید کرده، بحران‌های پناهجویان و زندانیان را به‌وجود آورده و امنیت غذایی جهانی را تحت تاثیر قرار داده، ضروری است. 

وی در رابطه با تبادل زندانیان میان روسیه و اوکراین با میانجیگری امارات متحده عربی عنوان کرد: «از طریق تعامل مستمر ما با همه طرف‌ها، کشور من به آزادی نزدیک به ۲ هزار زندانی، از طریق تلاش‌های میانجیگری بین فدراسیون روسیه و اوکراین کمک کرد. ما همچنان به فشار برای مذاکره، کاهش تنش و حمایت از بهبود و بازسازی ادامه می‌دهیم.» 

ادعا درباره جزایر ایرانی

وزیر مشاور در امور خارجی امارات در سازمان ملل با تکرار ادعاها درباره جزایر سه‌گانه ایرانی گفت: «ما همچنان از ایران می‌خواهیم که به درخواست‌های مکرر ما برای حل این موضوع یا از طریق مذاکره مستقیم و یا از طریق دیوان بین‌المللی دادگستری پاسخ دهد.» 

پیش از این، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درج‌بندی در بیانیه مشترک روسای آمریکا و امارات عربی متحده در تاریخ دوم مهر ۱۴۰۳ در خصوص جزایر سه‌گانه ایرانی تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی را محکوم کرده بود. 

کنعانی تاکید کرد: جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک بخش‌های لاینفک قلمرو و تمامیت سرزمینی ایران بوده و هرگونه اظهارنظر طرف‌های ثالث در خصوص آن‌ها از اساس باطل و مردود است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: تکرار ادعاهای بی‌اساس امارات در مورد جزایر سه‌گانه ایرانی و صدور بیانیه‌های سیاسی این کشور با سایر طرف‌ها، فاقد وجاهت است و خللی در وضعیت حقوقی تعلق این جزایر به ایران و اعمال حاکمیت جمهوری اسلامی ایران بر جزایر یادشده وارد نمی‌کند.