تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3798310
شناسه : 3798310
تاریخ :
از سال آینده استارت میخورد؛ فعالیت «ربات‌ انسان‌نما» در کارخانه‌های «تسلا» اقتصاد ایران: طبق اعلام فدراسیون بین‌المللی رباتیک، نصب سالانه ربات‌ها در کارخانه‌های جهان برای سومین سال متوالی از نیم‌میلیون دستگاه گذشت و مجموع آنها در پایان سال ۲۰۲۳ به ۴.۳میلیون رسید.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، گزارش جهانی رباتیک نشان می‌دهد ۷۰درصد ربات‌ها در آسیا، ۱۷درصد در اروپا و ۱۰درصد در قاره آمریکا و عمدتا در ایالات‌متحده مستقر ‌شدند. حتی کشورهایی که نیروی کار خوبی دارند نیز به ربات‌ها روی می‌آورند. نصب و راه‌اندازی ربات‌ها در هند با افزایش ۵۹درصدی به رکورد ۸۵۱۰دستگاه در سال گذشته رسید که البته دلیل آن هم تقاضا از سوی صنعت خودرو بود. استفاده از ربات‌ها در صنعت خودرو مزایای بسیاری را برای کارخانه‌ها دارد و به همین خاطر بسیاری از سازندگان خودرو سراغ اتوماسیون در این صنعت رفته‌اند. حضور ربات‌ها در خودروسازی روزبه‌روز در حال پررنگ‌تر شدن است اما سوال مهم اینجاست چه زمانی کارگران به طور کامل از فرآیند تولید کنار می‌روند؟

ربات‌ها در خدمت خودروسازها

امروزه خودروسازان مطرح جهان از ربات‌ها در روند تولید و مونتاژ خودرو بهره می‌برند. استفاده از ربات‌ها موجب بهبود کیفیت، کاهش هزینه‌ها و افزایش میزان تولید می‌شود، ضمن آنکه این دستگاه‌ها امکان کار در وضعیت سخت و خطرناک را هم دارند؛ یعنی مواردی که برای نیروی انسانی امکان‌پذیر نیست. کمپانی جنرال‌موتورز یکی از اولین خودروسازانی است که در سال ۱۹۶۱ میلادی از ربات در ساخت خودرو استفاده کرد. هم اکنون ربات‌ها در صنعت خودرو فعالیت‌های مختلفی انجام می‌دهند که در ادامه به بررسی برخی از آنها می‌پردازیم.

ربات‌های همکار

این ربات‌ها که به آنها Cobot گفته می‌شود برای کمک به نیروهای انسانی در وظایف دشوار طراحی شده‌اند. این ربات‌ها نسبت‌به ماشین‌آلات تولید توانایی کمتری دارند ولی می‌توانند از طریق شبیه‌سازی، فعالیت‌های گوناگونی را یاد بگیرند. انجام کارهای مختلف توسط ربات‌های همکار بیشتر از طریق شبیه‌سازی انجام می‌شود و نیاز کمتری به برنامه‌نویسی وجود دارد. حسگرهایی در این نوع ربات‌ها وجود دارد که این امکان را فراهم می‌کنند تا به‌سادگی و بدون بروز هرگونه مشکل و خطر در کنار نیروی انسانی بتوانند کار خود را انجام دهند.

ربات‌های حمل‌کننده

ربات‌ها در صنعت خودرو نه‌تنها در فرآیند تولید بلکه در فرآیند حمل‌ونقل وسایل و تجهیزات هم به‌کار گرفته می‌شوند. ربات‌هایی که این کار را انجام می‌دهند AVG نام دارند و به نوعی سیستم حمل‌ونقل بدون اپراتور محسوب می‌شوند. این ربات‌ها عموما مواد خام و قطعات را به صورت تکراری در فاصله‌های کوتاه تا متوسط جابه‌جا می‌کنند.

ربات‌های نقاش

یکی از مواردی که در خودروسازی نیاز به دقت بالایی دارد بحث رنگ‌آمیزی است که یک فرآیند نسبتا وقت‌گیر محسوب می‌شود و یکدست بودن رنگ خودرو در تمامی سطوح از اهمیت بالایی برخوردار است. رنگ‌آمیزی اتوماتیک در صنعت خودرو امروزه به صورت گسترده توسط ربات‌ها انجام می‌شود. ربات‌های نقاش بازوهایی دارند که رنگ از نقطه انتهایی آنها به سمت خودرو اسپری می‌شود و در نتیجه نیاز به یک نقاش ماهر برای رنگ‌آمیزی خودرو در کارخانه‌ها از بین می‌رود.

ربات‌های جوشکار

این نوع ربات‌ها از دهه۱۹۸۰ میلادی وارد صنعت خودرو شدند و به‌منظور جوشکاری نقطه‌ای و قوس الکتریکی از آن‌ها استفاده می‌شود. این ربات‌ها دارای شش‌محور هستند و امروزه به‌طور گسترده از آنها استفاده می‌شود و درعین‌حال کاملا انعطاف‌پذیر و دقیق فعالیت خود را انجام می‌دهند. ربات‌های جوشکار قادر به انجام طیف وسیعی از تکنیک‌های جوشکاری هستند.

ربات‌های پوشیدنی

این ربات‌ها یا همان اسکلت‌های پوشیدنی هنوز خیلی رواج پیدا نکرده است اما در صورت استفاده می توانند کارآیی بسیار بالایی داشته باشند؛ اساس کار این ربات‌ها به این شکل است که انسان‌ها باید آن را بپوشند و به کمک آنها نیروی بدنی افزایش پیدا می‌کند تا حدی که شخص می‌تواند تایرهای سنگین کامیون را بلند کند.

ربات‌های مونتاژ

این ربات‌ها وظایف ساده‌ای مثل چرخاندن پیچ‌ها، نصب قطعات (به‌طورمثال نصب شیشه جلو) یا نصب کردن چرخ های خودرو را انجام می‌دهند. با توجه به سرعت و دقت ربات‌ها در مقایسه با نیروی انسانی، به صورت گسترده‌تری از این ربات‌ها در بخش‌های مونتاژ استفاده می‌شود.

اپتیموس، کلید تبدیل تسلا به شرکتی ۱۰تریلیون دلاری!

ایلان ماسک نیز مدعی شده است ربات انسان‌نمای اپتیموس (Optimus) محصول شرکت تسلا از سال ۲۰۲۵ در کارخانه این شرکت به‌کار گرفته خواهد شد و احتمالا از سال ۲۰۲۶ برای فروش آماده می‌شود. ربات انسان‌نمای اپتیموس حدود ۱۷۰سانتی‌متر قد و ۵۶ کیلوگرم وزن دارد و برای انجام کارهای خسته‌کننده، تکراری و خطرناک طراحی شده است. ایلان ماسک در مراسم روز هوش مصنوعی تسلا در سال ۲۰۲۱ این ربات را معرفی کرد که در آن زمان «ربات تسلا» نامیده می‌شد.

ماسک قبلا گفته بود هدفش تولید انبوه این ربات‌ها و عرضه آنها با قیمت کمتر از ۲۰هزار دلار است. در کتاب زندگینامه رسمی این میلیاردر که اوایل سال جاری منتشر شد نیز آمده است که ایلان ماسک به کارمندانش گفت ربات اپتیموس کلید تبدیل تسلا به یک شرکت ۱۰تریلیون دلاری است.

ارزش بازار این شرکت درحال‌حاضر حدود ۷۵۰میلیارد دلار است. ماسک در پستی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) گفته است که این ربات می‌تواند تا سال آینده سوزن را نخ کند. تسلا هنوز تاریخ عرضه یا قیمت رسمی این ربات را تعیین نکرده است، اگرچه نسخه‌های اولیه احتمالا در خطوط تولید خودرو آزمایش خواهند شد.